Aftonbladet väckte liv i död kung – med AI-chatt

Det började som en rolig idé inför nationaldagen – vad kunde Aftonbladet göra för att sticka ut i bruset – när alla redaktioner ville göra allt för att uppmärksamma 500-årsjubileumet av Gustav Vasas kröning.
– Vi ville berätta om 500-årsdagen på ett underhållande sätt och jag är stolt över att jobba på en redaktion som tar sig an sådana här idéer med liv och lust, kraft och kunskap, säger Hanna Olsson, biträdande redaktionschef på Aftonbladet.
Att ge liv åt Gustav Vasa med hjälp av den allra senaste tekniken var en idé som kom fram – att låta honom chatta med läsarna var en given konsekvens.
Och det blev en succé. Antalet inkommande frågor per minut slog i taket. Totalt kom det in över 2 000 frågor och över 50 000 svenskar följde chatten under nationaldagen.
– Den interaktiva chatten är något av Aftonbladets signum, så att kunna kombinera den med modern teknik kändes väldigt ”Aftonbladigt”. Och vi jobbar som alla andra just nu med att utforska AI och Chat GPT:s möjligheter och kände att det här var intressant att dyka djupare i, hur man kan skapa en en chatbot som låter och svarar som en historisk person, säger Titti Jersler, redaktionell utvecklingschef på Aftonbladet.
Bakom framgången ligger ett gediget arbete att skapa en chatbot som kunde svara på frågorna med trovärdighet och historiskt korrekt – utifrån ett Gustav Vasa-perspektiv.
GPT-4 visade sig ha stora kunskapsluckor om Gustav Vasa och hans tid, för att kompensera för det skapades en databas med all möjlig information om Gustav Vasa. På så sätt kunde Gustav Vasa-boten ge korrekta svar.
– Det var också viktigt att boten svarar på ett sätt som känns autentiskt för en renässanskung. För att göra det använde vi något som kallas för “prompt”, en instruktion som säger till boten att den är Gustav Vasa, kungen av Sverige, att den ska svara som en kung och att den ska formulera sina svar på äldre svenska, säger Vasilios Hatciliamis, som utvecklade boten.
Gustav Vasa hann under sex timmar svara på nästan 100 frågor om allt från sorgen efter drottning Margaretas död 1551 till om vi bör ersätta pronomen de och dem med dom. Hans råd var att ”hålla fast vid de gamla orden ’de’ och ’dem’, ty sådant är vårt språks arv och tradition. Dock är det upp till folket att besluta hur de vill uttrycka sig i tal och skrift.”
– Det här var ännu ett intressant och roligt experiment där vi kunnat utforska AI på ett lite otraditionellt sätt. Vi får se om vi ska väcka liv i fler döda personer, men vi kommer att se vidare på hur vi kan använda AI-tekniken för att utveckla ännu bättre produkter till våra användare, säger Aftonbladets produktchef Moa Gårdh.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef. Telefon: 076-015 05 12. E-post:hanna.olsson@aftonbladet.se.
Titti Jersler, redaktionell utvecklingschef. Telefon: 076-772 62 97. E-post: titti.jersler@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder





Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
