Specsavers Vetlanda och Ankaret i gemensamt socialt projekt
Fri synundersökning och glasögon till personer som lever i en ekonomisk svår situation –det är tanken bakom ett nytt samarbete mellan Specsavers i Vetlanda och diakonala kafét Ankaret, ett diakonkafé i Svenska kyrkans regi i som jobbar med socialt arbete på många sätt.
– Att hjälpa de som har det tuffast i samhället med just synen, det är oerhört behjärtansvärt. Det är fantastiskt att Specsavers tog kontakt med oss för detta, säger Monica Klasson, församlingskurator i Svenska kyrkan som är engagerad i Ankaret.
Ankaret har hjälpt till med urvalet av behövande personer, och i veckan bjuds de in till butiken för att där först kolla synen och den allmänna ögonhälsan samt vid behov få hjälp med glasögon:
– Det är tyvärr inte svårt att hitta människor som inte har råd att ta hand om sin ögonhälsa, som saknar extrapengar när det händer något med glasögonen, det är helt hopplöst för dem då, säger Monica Klasson.
Maria Andreasson som är delägare och optiker på Specsavers i Vetlanda är initiativtagare, och för henne var det en självklarhet att få tillstånd samarbetet med Ankaret för att hjälpa socialt utsatta i trakten:
– Specsavers har alltid varit måna om att ge tillbaka till samhället och det här är ett sådant tillfälle. Lever man på marginalen är sällan synen och ögonhälsan det man prioriterar i första hand, men nu ger vi fler människor möjlighet att se bra, därför kommer vi nu stötta upp med fri synundersökning och glasögon, det känns väldigt bra att kunna hjälpa till, säger Maria Andreasson, butiksägare och optiker.
Vid en synundersökning kan ögonsjukdomar upptäckas och några av dem kan behöva snabb behandling och kan vara farligt för synen om man går med för lång tid och kan behöva remitteras snabbt till ögonsjukhus. Men för de personer som nu får hjälp kan det också bli en snabb effekt på det personliga planet, hoppas Maria:
– Att se bra med rätt glasögon skapar både självkänsla och välmående.
Kontakter
Ida IwdalHead of PR Sweden
ida.iwdal@specsavers.comBilder
Om
Välkommen till Specsavers
Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 2000 butiker med cirka 40 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zeeland, Australien och Kanada. Specsavers etablerade sig i Sverige 2004 och har idag 118 butiker över hela landet.
Följ Specsavers Sweden AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Specsavers Sweden AB
Great Place to Work utser Specsavers till en av Sveriges 10 bästa arbetsplatser™ 202419.4.2024 10:27:10 CEST | Pressmeddelande
Optikkedjan Specsavers är återigen placerade topp tio på listan över Sveriges bästa arbetsplatser™. Rankad som nummer nio bland stora organisationer med över 250 anställda. Placeringen är ett tydligt kvitto på en uppskattad arbetsplatskultur. Bakom utmärkelsen står Great Place to Work, som har sammanställt rankingen baserat på resultatet från världens största medarbetarundersökning.
Grön linje på gatorna i Umeå uppmärksammar synskadades vardag13.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
För synskadade i Umeå är vardagen fylld av stora och små hinder – och för att påminna om detta möts Umeborna idag av en grön linje som tar omvägar runt olika slags hinder inne i köpcentrumet Avion shopping i Umeå. Genom den gröna linjen vill Synskadades Riksförbund (SRF) Västerbotten och Specsavers i Umeå också skapa kännedom om Synlinjen, en jourhjälp som synskadade kan vända sig till med frågor som rör utmaningar i det dagliga livet.
Det brittiska modemärket Barbour och Specsavers lanserar exklusiv glasögonkollektion9.4.2024 13:23:04 CEST | Pressmeddelande
I vår lanserar Specsavers en exklusiv kollektion av bågar för glasögon och solglasögon i samarbete med det brittiska livsstilsvarumärket Barbour. Kollektionen är inspirerad av Barbours moderna landsbygdsstil och erbjuder ett nytt perspektiv på klassiska former med färger och mönster inspirerade av det brittiska landskapet.
Specsavers lyfter lokala butiksägare i ny varumärkesbyggande kampanj21.3.2024 12:20:22 CET | Pressmeddelande
Måndagen den 12 mars lanserade Specsavers sin nya kampanj där de lyfter de lokala butiksägarna och klinisk expertis i filmformat för TV och sociala medier. – Alla våra butiker ägs och drivs av lokala entreprenörer och det lokala ägandet har varit en framgångsfaktor under våra 20 år i Sverige. Kunderna känner sig sedda och väl omhändertagna. Specsavers vill göra god ögonhälsa tillgänglig för alla och med den här kampanjen vill vi nå ut med våra kliniska budskap till ännu fler, säger Ellen Samuelsson, Head of Marketing Sverige.
Friska ögon på jobbet – 8 tips vid användning av digitala skärmar13.12.2023 10:03:44 CET | Pressmeddelande
Spänningshuvudvärk, irriterade, torra och svidande ögon? Många svenskar som jobbar vid skärm lider i onödan – lösningen kan vara ett par bildskärmsglasögon, som arbetsgivaren enligt lagen ska stå för. Som en hjälp att påminna arbetsgivare och anställda att ta hand om sin ögonhälsa har optikkedjan Specsavers tagit fram en ”Första glasögonhjälpen”-låda – och med den följer 8 tips för alla som sitter framför skärmar och jobbar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum