Aftonbladet boostar den digitala affären

Aftonbladet skapar nu en ny struktur runt sina affärsmodeller, annons, prenumeration och nya digitala intäkter samt marknad. Affärsledningen leds av Niclas Bergström, kommersiell chef och COO.
De övriga som nu tar plats i Aftonbladets affärsledning är Peter Nelander, affärschef Plus, Therese Stalén, marknadschef, Hans Nordberg, strategisk affärsutvecklare, Shirine Bauer, kommersiellt ansvarig för video, ljud och feature, Carl Lundborg, ansvarig för affiliate och nya digitala intäkter och Michael Poromaa, konverteringschef.
I gruppen ingår även representanter från tidningens ledningsgrupp: Magnus Herbertsson, chef för affärsområdet Sportbladet, Emelie Karlsson, finanschef, Ted Kudinoff, chef Consumer Business samt publisher Lena K Samuelsson.
Aftonbladets digitala position och enorma annons-inventory utgör en viktig del av Schibsteds ekosystem i Sverige och mediehuset är tätt integrerat med Schibsteds gemensamma annons- och prenumerationsorganisationer.
– Tillsammans skapar vi i Schibsted de starkaste digitala erbjudandena på marknaden. Men för att vara en god partner både internt och externt krävs också att Aftonbladet har ett eget tydligt kommersiellt fokus och driv. Det är en del av vårt DNA och i den nya affärsledningen så sätter vi samman de absolut främsta kommersiella krafterna på tidningen, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.
Under senare år har Aftonbladet bland annat stärkt sitt erbjudande mot annonsörer inom FMCG med matsajten Godare och nylanserade varumärket Livsstil, Plusaffären har haft tvåsiffrig tillväxt under flera år och fortsätter öka och Sportbladet har tagit nya marknadsandelar inom både annons, prenumeration och rättigheter. Genom att satsa stort på affiliate har Aftonbladet skapat helt nya digitala intäkter och ser en kraftig tillväxt även här.
– Affiliateaffären är ett utmärkt exempel på vår innovationsförmåga och kraften i Aftonbladets position. På kort tid har teamet tagit en ledande roll inom e-handel, som partner till de största nätverken och varumärkena. Samtidigt har vi hittat nya framgångsrika samarbeten med systerbolag inom Schibsted, som Prisjakt och Compricer. Den nya affärsledningen ska se till att vårt totala erbjudande mot marknaden blir ännu mer attraktivt, säger Niclas Bergström, kommersiell chef och COO på Aftonbladet.
Affärsledningen kommer också att samordna marknads- och säljkampanjer och andra kommersiella initiativ. En viktig del av att utveckla hela positionen för Aftonbladet är den varumärkesplattform som togs fram förra året i form av “Sveriges Hierta”. Årets kampanj på samma tema är under produktion. Samtidigt har den älskade Rockbjörnen fått en ny uppdaterad look och nya affärspartners inför årets fest på Trädgården i Stockholm i september.
– Det händer oerhört mycket på marknaden just nu. Genom att samordna vår affär ska vi se till att ta tillvara alla de möjligheter som uppstår och erbjuda alla våra kunder förstklassiga digitala erbjudanden, säger Niclas Bergström.
Samtidigt som nya affärsledningen etableras får även Aftonbladets ledningsgrupp en ny medlem i featurechef Erika Scott.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niclas Bergström, kommersiell chef och COO. Telefon: 070-774 46 33. E-post: niclas.bergstrom@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
