Schibsted

Aftonbladet boostar den digitala affären

Dela
Med fyra miljoner unika besökare varje dag är Aftonbladet en unikt stark motor för digitala affärer. Nu tar mediehuset nästa steg för att bredda sitt kommersiella erbjudande. En ny affärsledning ska utveckla Aftonbladet position på marknaden och bygga fler och nya digitala intäkter.
Aftonbladets nya affärsledning. Från vänster, Niclas Bergström, Peter Nelander, Therese Stalén,  Hans Nordberg, Shirine Bauer och Carl Lundborg (Michael Poromaa saknas på bilden). Foto: Ola Axman/Aftonbladet
Aftonbladets nya affärsledning. Från vänster, Niclas Bergström, Peter Nelander, Therese Stalén, Hans Nordberg, Shirine Bauer och Carl Lundborg (Michael Poromaa saknas på bilden). Foto: Ola Axman/Aftonbladet

Aftonbladet skapar nu en ny struktur runt sina affärsmodeller, annons, prenumeration och nya digitala intäkter samt marknad. Affärsledningen leds av Niclas Bergström, kommersiell chef och COO. 

De övriga som nu tar plats i Aftonbladets affärsledning är Peter Nelander, affärschef Plus, Therese Stalén, marknadschef, Hans Nordberg, strategisk affärsutvecklare, Shirine Bauer, kommersiellt ansvarig för video, ljud och feature, Carl Lundborg, ansvarig för affiliate och nya digitala intäkter och Michael Poromaa, konverteringschef. 

I gruppen ingår även representanter från tidningens ledningsgrupp: Magnus Herbertsson, chef för affärsområdet Sportbladet, Emelie Karlsson, finanschef, Ted Kudinoff, chef Consumer Business samt publisher Lena K Samuelsson.

Aftonbladets digitala position och enorma annons-inventory utgör en viktig del av Schibsteds ekosystem i Sverige och mediehuset är tätt integrerat med Schibsteds gemensamma annons- och prenumerationsorganisationer. 

– Tillsammans skapar vi i Schibsted de starkaste digitala erbjudandena på marknaden. Men för att vara en god partner både internt och externt krävs också att Aftonbladet har ett eget tydligt kommersiellt fokus och driv. Det är en del av vårt DNA och i den nya affärsledningen så sätter vi samman de absolut främsta kommersiella krafterna på tidningen, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

Under senare år har Aftonbladet bland annat stärkt sitt erbjudande mot annonsörer inom FMCG med matsajten Godare och nylanserade varumärket Livsstil, Plusaffären har haft tvåsiffrig tillväxt under flera år och fortsätter öka och Sportbladet har tagit nya marknadsandelar inom både annons, prenumeration och rättigheter. Genom att satsa stort på affiliate har Aftonbladet skapat helt nya digitala intäkter och ser en kraftig tillväxt även här.

– Affiliateaffären är ett utmärkt exempel på vår innovationsförmåga och kraften i Aftonbladets position. På kort tid har teamet tagit en ledande roll inom e-handel, som partner till de största nätverken  och varumärkena. Samtidigt har vi hittat nya framgångsrika samarbeten med systerbolag inom Schibsted, som Prisjakt och Compricer. Den nya affärsledningen ska se till att vårt totala erbjudande mot marknaden blir ännu mer attraktivt, säger Niclas Bergström, kommersiell chef och COO på Aftonbladet.

Affärsledningen kommer också att samordna marknads- och säljkampanjer och andra kommersiella initiativ. En viktig del av att utveckla hela positionen för Aftonbladet är den varumärkesplattform som togs fram förra året i form av “Sveriges Hierta”. Årets kampanj på samma tema är under produktion. Samtidigt har den älskade Rockbjörnen fått en ny uppdaterad look och nya affärspartners inför årets fest på Trädgården i Stockholm i september.

– Det händer oerhört mycket på marknaden just nu. Genom att samordna vår affär ska vi se till att ta tillvara alla de möjligheter som uppstår och erbjuda alla våra kunder förstklassiga digitala erbjudanden, säger Niclas Bergström.

Samtidigt som nya affärsledningen etableras får även Aftonbladets ledningsgrupp en ny medlem i featurechef Erika Scott. 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niclas Bergström, kommersiell chef och COO. Telefon: 070-774 46 33. E-post: niclas.bergstrom@aftonbladet.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Aftonbladets nya affärsledning. Från vänster, Niclas Bergström, Peter Nelander, Therese Stalén,  Hans Nordberg, Shirine Bauer och Carl Lundborg (Michael Poromaa saknas på bilden). Foto: Ola Axman/Aftonbladet
Aftonbladets nya affärsledning. Från vänster, Niclas Bergström, Peter Nelander, Therese Stalén, Hans Nordberg, Shirine Bauer och Carl Lundborg (Michael Poromaa saknas på bilden). Foto: Ola Axman/Aftonbladet
Ladda ned bild
Michael Poromaa, konverteringschef. Foto: Aftonbladet
Michael Poromaa, konverteringschef. Foto: Aftonbladet
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Kungsbron 13
111 22 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.

 

 

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye