Aftonbladet boostar den digitala affären

Aftonbladet skapar nu en ny struktur runt sina affärsmodeller, annons, prenumeration och nya digitala intäkter samt marknad. Affärsledningen leds av Niclas Bergström, kommersiell chef och COO.
De övriga som nu tar plats i Aftonbladets affärsledning är Peter Nelander, affärschef Plus, Therese Stalén, marknadschef, Hans Nordberg, strategisk affärsutvecklare, Shirine Bauer, kommersiellt ansvarig för video, ljud och feature, Carl Lundborg, ansvarig för affiliate och nya digitala intäkter och Michael Poromaa, konverteringschef.
I gruppen ingår även representanter från tidningens ledningsgrupp: Magnus Herbertsson, chef för affärsområdet Sportbladet, Emelie Karlsson, finanschef, Ted Kudinoff, chef Consumer Business samt publisher Lena K Samuelsson.
Aftonbladets digitala position och enorma annons-inventory utgör en viktig del av Schibsteds ekosystem i Sverige och mediehuset är tätt integrerat med Schibsteds gemensamma annons- och prenumerationsorganisationer.
– Tillsammans skapar vi i Schibsted de starkaste digitala erbjudandena på marknaden. Men för att vara en god partner både internt och externt krävs också att Aftonbladet har ett eget tydligt kommersiellt fokus och driv. Det är en del av vårt DNA och i den nya affärsledningen så sätter vi samman de absolut främsta kommersiella krafterna på tidningen, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.
Under senare år har Aftonbladet bland annat stärkt sitt erbjudande mot annonsörer inom FMCG med matsajten Godare och nylanserade varumärket Livsstil, Plusaffären har haft tvåsiffrig tillväxt under flera år och fortsätter öka och Sportbladet har tagit nya marknadsandelar inom både annons, prenumeration och rättigheter. Genom att satsa stort på affiliate har Aftonbladet skapat helt nya digitala intäkter och ser en kraftig tillväxt även här.
– Affiliateaffären är ett utmärkt exempel på vår innovationsförmåga och kraften i Aftonbladets position. På kort tid har teamet tagit en ledande roll inom e-handel, som partner till de största nätverken och varumärkena. Samtidigt har vi hittat nya framgångsrika samarbeten med systerbolag inom Schibsted, som Prisjakt och Compricer. Den nya affärsledningen ska se till att vårt totala erbjudande mot marknaden blir ännu mer attraktivt, säger Niclas Bergström, kommersiell chef och COO på Aftonbladet.
Affärsledningen kommer också att samordna marknads- och säljkampanjer och andra kommersiella initiativ. En viktig del av att utveckla hela positionen för Aftonbladet är den varumärkesplattform som togs fram förra året i form av “Sveriges Hierta”. Årets kampanj på samma tema är under produktion. Samtidigt har den älskade Rockbjörnen fått en ny uppdaterad look och nya affärspartners inför årets fest på Trädgården i Stockholm i september.
– Det händer oerhört mycket på marknaden just nu. Genom att samordna vår affär ska vi se till att ta tillvara alla de möjligheter som uppstår och erbjuda alla våra kunder förstklassiga digitala erbjudanden, säger Niclas Bergström.
Samtidigt som nya affärsledningen etableras får även Aftonbladets ledningsgrupp en ny medlem i featurechef Erika Scott.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niclas Bergström, kommersiell chef och COO. Telefon: 070-774 46 33. E-post: niclas.bergstrom@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum