Schibsted tillsätter central AI-funktion för att driva teknikskiftet framåt

– Eivind Hjertholm Fiskerud är otroligt engagerad i att utforska vad artificiell intelligens, AI, kan bidra med i journalistiken i alla våra mediehus. Dessutom har han en sund kritisk inställning till de utmaningar AI kan medföra för både professionen och branschen. Jag är väldigt glad att Eivind tackade ja till den här nya utmaningen, säger Fredric Karén, ansvarig för redaktionell transformation och samarbete i Schibsted News Media.
Artificiell intelligens påverkar redan i dag journalistiken. Eivind Hjertholm Fiskerud har de senaste månaderna, parallellt med jobbet som utvecklingsredaktör, varit central i det projekt i Schibsted News Media som tittat närmare på vilken påverkan AI kommer att ha på framtidens redaktioner. Nu kommer han att spela en central roll i det fortsatta arbetet av detta och bidra till att stötta, men också vid behov samordna, arbetet med AI inom de svenska och norska mediehusen.
– Artificiell intelligens kommer att vara ett av News Medias mest prioriterade områden de kommande åren och vi ser det uppenbara i att AI har stor potential både inom produktutveckling och för att skapa mer effektiva verktyg för journalisterna, säger Fredric Karén.
Just nu pågår många spännande AI-initiativ inom Schibsteds olika mediehus, där de flesta redan har utsett ansvariga för AI och börjat arbeta med lokala riktlinjer. Båda de svenska mediehusen, Aftonbladet och Svenska Dagbladet, har redan tagit fram egna AI-policyer.
– Eivinds roll kommer att vara att samla de prioriterade områdena som de olika mediehusen kommer att arbeta med i höst. I det arbetet kommer han att fungera som en bollplank och framför allt som en viktig inspirationskälla och koordinator, säger Fredric Karén.
Eivind Hjertholm Fiskerud går in i den nya rollen den 1 augusti.
– Det ska bli otroligt spännande att arbeta med hur vi kan stärka journalistiken i det här teknikskiftet. Vi vet att AI kommer att förändra journalistiken och hur vi arbetar, men vi vet ännu inte i vilken utsträckning och hur snabbt. Det som är säkert är att det redan finns mycket energi och kreativitet kring artificiell intelligens i redaktionerna och utvecklingsmiljöerna på Schibsted, och det är en utmärkt utgångspunkt för att åstadkomma mycket spännande framåt, säger Eivind Hjertholm Fiskerud.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Fredric Karén, SVP editorial transformation and collaboration. Telefon: 070-634 50 86. E-post: fredric.karen@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
