Förbjudet marknadsföra ingefära och maskros som bra för leder och mage
Det går inte att bara påstå i reklamen att blåbär är bra för synen, ingefära för lederna och maskros och kronärtskocka för magen. I alla fall inte om de ingår som ingredienser i kosttillskott och vetenskapliga bevis saknas.
Patent- och marknadsöverdomstolen, PMÖD, konstaterar att om man vill göra reklam för kosttillskott med växtingredienser gäller det att ha vetenskapliga belägg för de påstådda hälsoeffekterna. Fallet gäller företaget Mezinas marknadsföring av en rad produkter.
Många köper kosttillskott
–Domen är viktig eftersom det handlar om påstådda hälsoeffekter. Många konsumenter köper kosttillskott i tron att det förbättrar hälsan eller kanske till och med botar sjukdomar. Därför är det viktigt att PMÖD slår fast vad som får och inte får sägas i reklamen, säger Ida Nyström, processråd vid KO.
Långdragen process
Det var redan 2017 som Konsumentombudsmannen, KO, stämde företaget. Att ärendet dragit ut på tiden beror på parternas olika syn på hur botanicals, det vill säga preparat som innehåller växter eller växtextrakt, får omnämnas i marknadsföring. Frågan har varit uppe i EU-domstolen och Patent- och marknadsdomstolen innan det nu blev en dom i Patent- och marknadsöverdomstolen. Det kan också hända att sista ordet inte är sagt eftersom domstolen öppnar för möjligheten att överklaga till Högsta domstolen.
Produkterna som företaget gjort reklam för går under namnen Movizin Complex, Macoform och Vistavital.
4,5 miljoner i vite
Domen är förknippad med ett vite på sammanlagt 4,5 miljoner kronor, fördelat på nio förbud. Ett vite är framåtsyftande och innebär att om företaget skulle bryta mot förbudet kan vitet komma att dömas ut.
Nyckelord
Kontakter
Kontakt för medierna: Ida Nyström, processråd vid KO, via Konsumentverkets presstjänst tfn 054-194020
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO kräver pengarna tillbaka för 50 000 privatleasingkunder3.12.2025 11:09:44 CET | Pressmeddelande
Runt 50 000 svenska konsumenter som privatleasat, långtidshyrt, en ny bil av DNB har betalat för mycket. Därför tar nu Konsumentombudsmannen, KO, banken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Fler företag hotas av vite för priser som inte stämmer17.11.2025 13:07:50 CET | Pressmeddelande
I våras agerade Konsumentombudsmannen, KO, mot tio välkända bolag för bristande prisinformation. Nu hotas ytterligare sju företag av viten om de inte följer lagens bestämmelser.
KO förbjuder smygreklam från Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB25.9.2025 09:56:46 CEST | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, riktar förbudsföreläggande mot influeraren Bianca Ingrossos helägda aktiebolag Bianca Ingrosso AB och sminkföretaget Beauty Icons AB med varumärket Caia. Det handlar om att inlägg i sociala medier inte har reklammarkerats trots att de marknadsför smink.
Många aktivitetsleksaker har säkerhetsbrister4.9.2025 09:41:27 CEST | Pressmeddelande
Många aktivitetsleksaker som säljs inom EU uppfyller inte säkerhetskraven i EU:s regelverk. Det framgår av tester på ett urval av gungor, aktivitetstorn och klätterställningar. Bristerna kan leda till allvarliga skador hos barn.
Konsumentverket föreslår förbud mot telefonförsäljning27.8.2025 11:09:33 CEST | Pressmeddelande
Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum