Potential och utmaningar för framtidens cykling
Cyklingens roll för Sverige och Europa diskuterades vid en paneldebatt på Forum Vätternrundans sista dag fredagen 16/6. Samtliga deltagare – forskare, företrädare för organisationer, samhälle och näringsliv – var överens om cyklingens stora roll för att skapa nya arbetstillfällen, öka turismen och minska koldioxidutsläpp och klimatpåverkan.
Cykling är bra både för jobben, hälsan och miljön, kort sagt. I ett förinspelat inspirationstal framhöll Belgiens vice statsminister och mobilitetsminister Mr Georges Gilkinet betydelsen för den personliga hälsan och beskrev cykling som ”snabbaste vägen till lycka”.
– Cyklingen har en enorm inneboende kraft och utvecklingspotential. Och så finns det nästan inget roligare än att cykla, det är ett fantastiskt sätt att förflytta sig på, sade Tomas Svensson, VTI:s generaldirektör, som både inledde och sammanfattade debatten.
Tony Grimaldi, ordförande för branschorganisationen CIE och VD Cycleurope, hävdade att svensk cykelindustri mår bra – och bland annat tar hem produktion från andra länder – men att Sverige som cykelland riskerar att halka efter andra länder. I Europa går utvecklingen snabbt, men svenska politiker tar inte frågan på tillräckligt allvar och alltför lite pengar satsas på trygg och säker infrastruktur. Det är den allra viktigaste faktorn för ökad cykling, och tio procent av alla infrastrukturinvesteringar borde gå till cykling, argumenterade han.
Anna Niska, föreståndare för Cykelcentrum, framhöll att också normerna behöver förändras. Bättre infrastruktur är viktigt, men det räcker inte med det.
– Vi behöver jobba med normer också, och inte minst föräldrarnas inställning till barnens cykling. Många skjutsar sina barn till och från skolan för att de är oroliga för trafiken och risken för olyckor. Allt skjutsande ökar trafiken runt skolorna och det blir en ond cirkel, sade Anna Niska och framhöll att många barn kan cykla själva tidigare än man kanske tror.
Henk Swarttouw, ordförande för European Cyclists Federation, lyfte fram att det i äldre stadskärnor ofta är svårt att bygga nya cykelbanor och på andra sätt förändra befintlig infrastruktur. Då kan ändrad lagstiftning och sänkta hastighetsgränser vara ett sätt att underlätta för cyklisterna. Ju mindre skillnaden i hastighet blir mellan olika trafikslag, desto lättare blir det också att cykla.
I paneldiskussionen deltog även Helena Stigson, forskningsansvarig Folksam, Nils Paul, expert infrastruktur Svenskt Näringsliv, Roger Altsäter, VD Göta kanalbolag och styrelseordförande Vätternrundan, samt Jones Karlström, vice föreståndare för Cykelcentrum. I en efterföljande politikerpanel deltog också riksdagspolitikerna Oskar Svärd (M), Patrik Jönsson (SD) och Daniel Helldén (MP).
Nyckelord
Kontakter
Anna Niska
Tel:013-204048anna.niska@vti.seTomas SvenssonGeneraldirektör
Tel:+46 13 20 40 69tomas.svensson@vti.seBilder
Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Stora mängder mikroplaster från vägmarkeringar23.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Slitage av vägmarkeringar är en viktig källa till utsläpp av mikroplaster. Mängderna är svåra att beräkna men ligger uppskattningsvis på samma nivå som utsläppen från andra betydande och redan kända källor. Det visar en ny studie från VTI.
Cykling och ledarskap i fokus på Forum Vätternrundan 202410.4.2024 09:47:11 CEST | Pressmeddelande
Förra årets Forum Vätternrundan, som lanserades i samband med Vätternrundans Cykelvecka, blev en milstolpe för att lyfta cykelns betydelse i samhället. Den 14 juni är det återigen dags att samla branschexperter, forskare, politiker, folkhälsovetare, visionärer och cykelentusiaster till en dag av diskussioner och föreläsningar. I spetsen för årets program står Ari Riabacke, besluts- och ledarskapsexpert inom näringslivet.
Nytt projekt för lägre koldioxidutsläpp från färjorna i Östersjön8.4.2024 08:56:40 CEST | Pressmeddelande
Färjeförbindelser mellan fastlandet och öarna i Centrala Östersjön utgör en viktig del av de intermodala transportkedjorna som förbinder öarna med fastlandet. Nu går nio partner samman i ett nytt internationellt projekt för att minska koldioxidutsläppen från ö- och skärgårdsfärjor i centrala Östersjöregionen.
Vi startar ett nytt innovationsprogram för framtidens byggda miljö och mobilitet27.2.2024 14:19:20 CET | Pressmeddelande
Shift2Access är ett av fem nya innovationsprogram som blir del av en tioårig svensk insats för omställningen till ett hållbart samhälle. Idag tillkännagav Vinnova, Energimyndigheten och Formas beslut i utlysningen Impact Innovation som innebär en stor satsning på nytänkande samverkan och lösningar för framtidens byggda miljö och mobilitet.
Ny rapport: "Satsa på batteribyten i Sverige"13.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Batteribytessystem för tunga fordon har viktiga fördelar jämfört med andra sätt att elektrifiera transportsystemet. Därför bör regeringen ta initiativ till ett pilotprojekt för att möjliggöra ett utbyggt system för batteribyten också i Sverige. Det är rekommendationen i en ny rapport från VTI.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum