Rekordfest när Sveriges bästa tyngdlyftare möttes på SM

I helgen genomförs SM i tyngdlyftning i Södervärnshallen i Visby med Visby AK som lokal arrangör. En av godbitarna var när Sveriges två bästa herrlyftare drabbade samman i herrarnas 102 kg-klass. Duellen slutade med en rad av nordiska och svenska junior- och seniorrekord.
Stefan Ågren. Foto: Per Wiklund (fri att publicera)

Rutinerade Stefan Ågren, Fyshuset SKG och unge hungrige Joen Vikingsson-Sjöblom, C4 KS, representerade båda Sverige på EM i april. Nu möttes de för första gången på SM för att göra upp om guldet. Även bronsmedaljören från förra årets U23-EM Hugo Hultvall, Örebro City TK, fanns i klassen men denne fick nöja sig med brons även på SM.

Stefan Ågren klarade 145 kg i första rycket. Joen Vikingsson-Sjöblom startade tävlingen på 148 kg som såg lugnt och säkert ut. Stefan Ågren svarade med att klara 150 kg i andra. Joen Vikingsson-Sjöblom höjde till 153 kg i andra rycket. Stefan Ågren höjde till 154 kg som han klarade i sitt tredje lyft. Joen Vikingsson-Sjöblom gick upp till 155 i sista och även han visade god form och klarade lyftet och därmed SM-guldet i ryck.

Men det var i stötmomentet som duellen verkligen levde upp till förväntningarna. Stefan Ågren öppnade med att klara 180 kg och Joen Vikingsson-Sjöblom hängde på med 182 kg och gick direkt på andra lyftet och klarade 187 kg som var nordiskt och svenskt juniorrekord. Stefan höjde till 189 kg i andra lyftet som satt säkert och han gick därmed upp i ledningen sammanlagt med ett kilo före Joen Vikingsson-Sjöblom. Joen valde att gå på 191 kg i sitt tredje vilket även det var nordiskt och svenskt juniorrekord i stöt och sammanlagt. Dessutom nordiskt och svenskt seniorrekord i såväl stöt som sammanlagt.

Han fick inte behålla seniorrekorden länge. Stefan Ågren visade toppform och styrka när han klarade 193 kg som är nytt nordiskt och svenskt rekord i stöt och sammanlagt. SM-guld i stöt och sammanlagt gick alltså till Stefan Ågren (347 kg), silver Joen Vikingsson-Sjöblom (346 kg) bronset till Hugo Hultvall (314 kg).

Oskar StillmanArrangör Visby AK & SM-deltagare

Hemmalyftaren Oskar Stillman är både arrangör med sitt Visby AK och själv med och tävlar i 81 kg-klassen

Tel:076-839 38 45

Stefan Ågren. Foto: Per Wiklund (fri att publicera)