Ny rapport: Bättre utbildning för A-traktorer och mopedbilar behövs

Regeringens beslut i början av juni om ändringar i trafikförordningen träder i kraft 31 augusti och innebär att den som kör eller åker A-traktor måste använda bälte och att alla passagerare ska färdas på en plats som är avsedd för passagerare. Dessutom får det bara sitta en person på varje sådan plats.
Förändringarna skärper också skrivningarna om 30 kilometer i timmen som högsta tillåtna hastighet.
– Vi välkomnar regeringens nya lagändringar som kommer ge ökad trafiksäkerhet, men det är också mycket angeläget att förbättra utbildningen så att ungdomarna blir mer förberedda och säkra när de ska börja köra fordonen. Idag har de aldrig övningskört när de får sitt körkort utan är helt oerfarna, säger Helena Selander, VTI.
I rapporten Unga förare med A-traktor och mopedbil: utbildning, riskmedvetenhet och trafiksäkerhet föreslår forskare vid VTI och NTF en rad förändringar av den gällande AM-utbildningen för A-traktor och mopedbil. Den nuvarande utbildningen innehåller ingen körträning på fyrhjuligt fordon eller praktiskt körprov, och är helt anpassad för vanliga mopeder. Fyrhjuliga fordon förekommer inte alls i utbildningen.
I framtiden, föreslås i rapporten, bör AM-utbildningen fokusera på risker och säkert beteende i trafiken och göras relevant också för A-traktorer och mopedbilar. Utbildningen behöver innehålla praktisk övningskörning och behörigheten bör också villkoras så att den gäller antingen vanliga mopeder eller tre- och fyrhjuliga fordon.
– Ungdomarna behöver få kunskap och möjlighet att reflektera över riskfyllda situationer så att de ska kunna undvika att de uppstår. Det handlar både om de unga förarna själva, kompisen som är passagerare och andra som de möter ute på vägarna. Vi ser gärna att man inför någon form av riskutbildning med praktiska inslag liknande den som idag är obligatorisk när man ska ta körkort för personbil, säger Cecilia Friis, projektledare på NTF Väst.
Slutsatserna i rapporten bygger på en enkätundersökning till ungdomar som kör mopedbil eller A-traktor, föräldrar och även trafiklärare. Enkätsvaren visar tydligt att den nuvarande AM-utbildningen – som består av minst åtta timmars teori och fyra timmars körning av två-hjulig moped – behöver göras om.
Undersökningen visar också hur mopedbilar och A-traktorer används. Både bland förare och passagerare är bältesanvändningen låg, framför allt i A-traktorer som i dag saknar krav på detta. Det är också vanligt med fler passagerare än vad det finns säten. Trimning förekommer ofta – en femtedel av A-traktorförarna säger att deras fordon varit manipulerat för att gå fortare än 30 kilometer i timmen.
Ungefär samma andel anger även att de haft kompisar som någon gång kört efter att ha druckit alkohol eller tagit andra droger.
– Vi har i studien sett att det finns beteenden bland ungdomarna som inte är bra ur trafiksäkerhetssynpunkt. Samtidigt så förstår vi att A-traktorer och mopedbilar är viktiga för ungdomarnas frihet och självständighet när de själva kan transportera sig till skola och fritidsaktiviteter. Men A-traktorn skulle behöva högre kompetenskrav med en annan behörighet, högre åldersgräns och bättre utbildning för att bli ett säkrare transportalternativ, säger Susanne Wallhagen, VTI.
Som bakgrund till rapporten – och de föreslagna förändringarna – ligger en kraftig ökning av antalet mopedbilar och A-traktorer under senare år. Samtidigt har olyckorna också blivit fler. I slutet av förra året genomförde VTI krockprov som visade de stora riskerna också vid låga hastigheter om bälte inte används.
Fakta NTF:
Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF är en ideell idéburen organisation som arbetar för allas rätt till en säker och hållbar trafik. Det övergripande målet är Nollvisionen – att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Den nationella verksamheten bedrivs i samverkan mellan tio regionala NTF-förbund och genom folkrörelser, organisationer, samhällsinstitutioner, företag och enskilda.
Länk till rapporten:
Unga förare med A-traktor och mopedbil: utbildning, riskmedvetenhet och trafiksäkerhet
Kontaktpersoner:
Helena Selander, senior forskare VTI: helena.selander@vti.se, 031-750 26 21
Susanne Wallhagen, utredare VTI: susanne.wallhagen@vti.se, 013-20 41 32
Cecilia Friis, projektledare NTF Väst: cecilia.friis@ntf.se, 0768-11 08 06
Nyckelord
Bilder


Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI finns i Linköping, Stockholm, Göteborg, Lund och Skellefteå.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Stora skillnader mellan däck vid vintercykling17.12.2025 11:45:24 CET | Pressmeddelande
Forskningsresultat visar att det är väl värt att använda dubbdäck på cykel vid vinterväglag. Med bättre grepp och bättre bromsstabilitet förbättras säkerheten påtagligt vid vintercykling.
Pressinbjudan Transportforum 202616.12.2025 10:00:07 CET | Pressmeddelande
Hur går utvecklingen mot självkörande fordon, vad är det senaste inom elektrifieringen och vilka konsekvenser får all ny teknik för samhället och oss som individer? Transportforum 2026 har två tydliga teman: automatisering och elektrifiering. Dessutom presenteras som vanligt ny kunskap inom hela elva andra områden. Välkommen att bevaka konferensen!
Snart dags för vinterdäck - VTI hjälper till med artiklar och inslag29.10.2025 13:59:15 CET | Pressmeddelande
Snart är det dags att byta däck. VTI har kunskapen och experterna för artiklar och inslag inför den kommande vinterdäckssäsongen.
Bred samverkan i projekt om logistiken i cirkulär ekonomi16.10.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Framtidens cirkulära ekonomi kommer att ställa höga krav på godstransporterna. Men hur ska dessa organiseras – och vilken teknik och vilka trafikslag ska användas? Det är huvudfrågorna i ett nytt forsknings- och innovationsprojekt som leds av VTI.
Projekt ska utveckla autonoma bandvagnar för fred - och krig9.10.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Autonoma transportrobotar och mobila drönarstationer ska stärka både civil och militär beredskap genom två nya forsknings- och utvecklingsprojekt. Statens väg- och transportforskningsinstitut leder projekten som omsätter drygt 90 miljoner kronor och involverar en rad samarbetspartner i norra Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
