Angående att Uppsalahem stoppar underhåll av lägenheter

Hyresgästföreningen har skickat en skrivelse till Uppsalas kommunala bostadsbolag Uppsalahem AB, där föreningen framför krav på att bolagets nyligen genomförda stopp av det hyresgäststyrda lägenhetsunderhållet (HLU) dras tillbaka.

HLU-avtalet är ett mellan två parter ingånget avtal. Hyresgästföreningen menar att en av parterna inte ensidigt kan bryta avtalet. När så sker är det att betrakta som ett brott mot den förhandlingsordning som finns mellan parterna, vilket kan leda till skadeståndskrav från Hyresgästföreningens sida.

Avtalet ifråga innebär i korthet att hyresgästerna, efter vissa tidsintervall, har rätt att erhålla nya tapeter och golv till lägenheten, utan extra kostnad.

Hyresgästföreningen utgår ifrån att Uppsalahem häver stoppet och följer ingånget avtal.

- Vi utgår ifrån att Uppsalahem agerat utan ont uppsåt och kommer att rätta till sitt misstag. Skulle så inte bli fallet blir vi från Hyresgästföreningens sida tvungna att överväga ytterligare åtgärder, säger Lena Jansson-Nordin, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Lena Jansson-Nordin, förhandlingsledare, telefon 070- 072-714 58 16.

Marcus Kjellin, förhandlingsstrateg, telefon 070-245 46 13.

Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.