gymnasiesärskola.se byter namn efter historiska beslutet

Sajten gymnasiesärskola.se byter namn till anpassadgymnasieskola.se. ”För oss var det självklart att byta namn på sajten för att bidra till att motverka utanförskap och mobbning”, säger Beatrice Brettmar, Senior Website Manager för anpassadgymnasieskola.se.
Stockbild

Namnbytet av sajten kommer efter riksdagens beslut att ändra namn på begreppet särskola till anpassad skola. Sajten ändrar namn i samband med att namnbytet träder i kraft den 2 juli 2023. Keystone Education Group, som driver sajten anpassadgymnasieskola.se, ställer sig bakom syftet med namnbytet som är att stärka elevhälsan och minska utanförskap.

Vi är glada att kunna göra det vi kan för att bidra till att minska det utanförskap namnet särskola inneburit för många elever, säger Beatrice Brettmar, Senior Website Manager för anpassadgymnasieskola.se.

anpassadgymnasieskola.se är till för elever med en intellektuell funktionsnedsättning och deras anhöriga. Här går det att söka bland anpassade gymnasieskolor och läsa om skolorna och deras program. De tidigare gymnasieeleverna Leo Lust och Rasmus Westerlund har varit drivkrafterna bakom det historiska beslutet. Efter att deras kompisar utsatts för mobbning på grund av namnet särskola ville de se en förändring.

Jag vill inte att någon ska känna sig utanför, säger den i dag 20-årige Leo Lust som precis tagit studenten från Praktiska gymnasiet i Uppsala.

Leo Lust tycker det är att bra att sajtnamnet ändras.

Jag tycker det är jättebra att ni gör det, säger han och berättar att han mestadels bara fått positiva reaktioner till namnförslaget.

Vad är anpassadgymnasieskola.se?

anpassadgymnasieskola.se är en söktjänst för anpassade gymnasieskolor. Vi är en webbplats med information om de olika programmen i anpassad gymnasieskola och hur det går till när man ska söka till en skola.

I vår söktjänst kan du söka bland olika program för att se vilka skolor som har de olika programmen. Du kan också få veta vilka skolor som finns på varje ort, och vilka skolor som erbjuder boende för sina elever. Sök genom knapparna för program eller ort, eller använd fritextsök för att söka direkt på ett skolnamn eller annat nyckelord.

Bara 60 procent känner att de gjort rätt gymnasieval6.12.2022 08:48:33 CET | Pressmeddelande

Nu har gymnasium.se släppt rapporten Gymnasievalsrapporten 2022 där över 3 000 blivande och nuvarande gymnasieelever deltagit. Rapporten avslöjar bland annat att endast 60 procent av de nuvarande eleverna är nöjda med sitt val, att blivande elever inte bryr sig nämnvärt om lärarbehörighetsgraden och att mer än 40 procent av respondenterna är osäkra på om yrkesprogrammen ger högskolebehörighet.

Sveriges största digitala gymnasiemässa öppnar 22 november15.11.2022 10:56:24 CET | Pressmeddelande

Gymnasiemässan i Stockholm, Sveriges största gymnasiemässa, är fortsatt digital vilket betyder att även årets 26 000 niondeklassare får möjligheten att digitalt träffa representanter från gymnasieskolorna, prata med studie- och yrkesvägledare, titta på webbinarier och ta del av utbudet från Stockholms olika gymnasieskolor inför det stundande gymnasievalet. I år medverkar 150 skolor på gymnasiemassan.nu den 22 - 23 november.