Joel Burman blev bara starkare under XCE-SM – och Agnes Abrahamsson visade klass

Joel Burman kände sig seg i tidskvalet på XCE-SM i Umeå då hemmacyklisten Michael Wincent var snabbast av alla. Från det läget blev Burman allt starkare och hamnade i guldglans på stora SM-scenen vid Umeälven med massor premiärpublik. I damklassen visade Agnes Abrahamsson att hon är på god väg att bli en toppcyklist internationellt i XCE.

Agnes Abrahamsson från CK Master gillar verkligen fartgrenar –  och därmed XCE.

"Ja, jag tycker att det här med XCE är jätteroligt. Ända sedan jag var liten har jag tyckt om att...köra fort. Jag gillar ju speedski, en skidgren som nästan ingen har hört tals om. Men jag gillar den! Det går ju ut på att göra så fort som möjligt rakt nedför en skidbacke", säger Agnes på glad göteborgska och skiner upp.

I trappan ner mot älvbanken upp till målplatsen avgjorde hon mot Mölndals Alma Johansson som också körde bra. Trist att så få som tre anmälda blev två, men ändå riktigt bra klass på guldkampen.

"Det här känns jättebra! Jag har varit revanschsugen sedan förra året, så det känns skönt", säger Agnes.

Banan såg rolig t från sidan, var den kul att köra?

"Det tycker jag! Den var framför allt väldigt varierad och det är kul. Sedan gillar jag de här byggda hindren som man ofta ser ute på världscuptävlingar. Det är kul när de läggs in även på tävlingar i Sverige."

Förra året missade du VM med knapp marginal, är du sugen på att köra i år?

"Ja, det är klart att jag är. Jag har ett par världscuper kvar och hoppas på att få köra VM. Grundkravet för att få köra VM är minst en A-final på världscup, så det är topp fyra som jag siktar på..."

Borlänge CK:s Joel Burman sa att han kände sig småseg i kroppen TT-kvalet. Och då såg det också ut på den fina XCE-banan i Umeå där han förvisso bara var en och en halv sekund efter de snabbaste. Men sedan blev det bättre. Minst sagt.

"Ja, det är inte alltid som en supersnabb TT ger en bra tävling. Ofta kan jag bli lite övertänd i  utslagningsomgångarna. Nu kändes det bättre och bättre för varje steg och i den sista nacken och på upploppet kändes det RIKTIGT bra", förklarar Burman.

David Risberg tog starten i finalen rent. Det var liksom inget snack. Men det slutade med att Joel som väldigt få snackade om efter kvalet säkrade SM-guldet genom att ta över Risbergs ledning väldigt nära mållinjen – och till sist vinna med marginal på något sätt.

"Ja, det var väldigt tufft. Det var viktigt med en bra start för sedan var det inte SÅ mycket omkörningsmöjligheter fram till sista backen och kurvan in mot upploppet. man fick lära sig ganska mycket från semifinalen hur snabbt det går i alla kurvor och sådär", analyserar Joel Burman.

Trea var Casper Casserstedt och fyra Axel Lindh. Edvin Lindh vann B-finalen före Michael Wincent. När ett XCE-SM den farten hos toppduon på en B-final är det bra klass.

Hemmacyklisten Michael Wincent var fruktansvärt snabb i tidskvalet, liksom tvåan där Edvin Lindh – vars kedja gav upp i starten av semin.

Edvin Lindh, som var bästa svensk på Continentalserien i Falun senast, fick sedan hoppa och halvspringa i mål på cykeln för att säkra den där B-finalen.

"Mm, det var inte så många som kom upp till Umeå. Men de flesta som var här var å andra sidan riktigt jäkla bra. Visst var det en utmaning att hålla Wincent bakom sig i semin Han var snabb i dag", säger Burman.

"Och i finalen kände jag mig plötsligt riktigt stark i sista backen och på upploppet."

Det här var kvällen då Joel Burman på något sätt var ämnad att få stega upp på den stora scenen där Lisa Miskovsky avlöste cykelmedaljörerna på scenen.

Resultat: https://www.swecyclingonline.se/api/v1/bilaga/c2ae849d-d926-47ad-8580-73ebb5132f34/resultat_mtb_xc.pdf

Text och foto: Svenska Cykelförbundet