Louise Winckler vann jaktstarten när handcykel var i fokus på SM-veckan i Västerås

Handcykel var i fokus på SM-veckan. Det var folkfest både vid banan och inte minst vid prisutdelningen när Louise Winckler från Klubben Cyklisten i Malmö vann SM-guld efter en fin avslutning. I våras fanns varken tempo-SM eller jaktstart-SM i Louise kalender, men nu kunde hon summera dubbla SM-guld.

”Ja, det blev ett lite annorlunda juni än jag hade tänkt mig, men det har varit riktigt kul – speciellt här i Västerås när det var så mycket folk runt banan”, säger Louise Winckler leende.

Hon hade ett väldigt fint flyt i åkningen på sin liggcykel där det inte direkt är lätt att manövrera mellan kravallstaketen vid smala partier, som hamnpromenaden.

”Det var ett riktigt kul lopp, jobbigt med vinden och en fin men teknisk bana måste jag säga. Mycket svängar och lite trångt med staketen”, säger Louise Winckler.

Med en tredjedel kvar av loppet kändes det som att Eje Grennborg och Arnt-Christian Furuberg gick så pass mycket snabbare att det kunde bli tufft att hålla undan.

”Ja, jag kände också lite så. Det var på varv sju (av tio) som jag kände att nu hade de kommit lite för nära…då var det bara att trycka det sista som jag hade kvar och hoppas att det skulle räcka…”

Louise hamnade bakom SVT:s motorcykel och till sist skilde det 27 sekunder till Eje Grennborg, Jönköpings CK. I år var nordiska cyklister inbjudna. Duktiga längdskidåkaren Arnt-Christian Furuberg fick göra sitt yttersta för att besegra Andrea Østergaard från Danmark, två sekunder före vid mållinjen.

CYKEL
VÄSTERÅS
Jaktstart-SM, handcykel
1) Louise Winckler, Klubben Cyklisten 41.37, 2) Eje Grennborg, Jönköpings CK +0.27, 3) Arnt-Christian Furuberg, Sockertoppen IF +1.03.

Text och foto: Svenska Cykelförbundet (fria för publicerig)

Åkstarke Jonathan Ahlsson och superspurtaren Matilda Frantzich segrade i SM-veckans kortdistans28.6.2024 19:00:36 CEST | Pressmeddelande

Det var två SM-guld under fredagens program i SM-veckan sommar i Västerås gick till på vitt skilda sätt. För örebroaren Jonathan Ahlsson, som kör för Motala, var det tidig utbrytning och så solokörning mot segern. Matilda Frantzich är helt enkelt en av lndets vassaste spurtare. Sämst silver i fyra av de fem senaste klungspurterna i SM-tävlingar för Malmötjejen!