Ökade digitala intäkter under utmanande år
En pressad printekonomi och rekordhög inflation påverkar boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Men trots makroekonomiska utmaningar fortsätter de digitala prenumerationsintäkterna öka och nya läsare strömmar till. Svenska Dagbladet levererar ett starkt rörelseresultat på 64 MSEK (70 MSEK) för 2022. Aftonbladet, påverkad av en fortsatt fallande printaffär, landar ett resultat på 55 MSEK (94 MSEK).

– 2022 var ett extraordinärt nyhetsår, dels med ett ryskt anfallskrig i Ukraina men också med en intensiv valrörelse, en utdragen svensk Nato-process och ett brutalt gängvåld som vi ännu inte sett slutet på. Det blev också ett krävande år finansiellt, där makroekonomin slog hårt både mot mediebranschen och hushållen. Mot den bakgrunden är det ett imponerande jobb som gjorts i våra mediehus, både när det gäller journalistiken och affären, för trots svåra omständigheter ser vi fortsatt tillväxt i den för mediebranschen viktiga digitala prenumerationsaffären, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör för Schibsted News Media, som Aftonbladet och Svenska Dagbladet är en del av.
Aftonbladet (Plus och Wellobe) och Svenska Dagbladet redovisar båda tvåsiffrig tillväxt i den digitala prenumerationsaffären.
– Tillväxten i de digitala prenumerationsintäkterna vittnar om att det redaktionella innehåll som våra mediehus erbjuder engagerar våra läsare och är viktigt i en tid när världen runt oss framstår som oförutsägbar och otrygg, säger Siv Juvik Tveitnes.
Aftonbladet
Det intensiva nyhetsläget innebar ett enormt läsarintresse som speglas i att Aftonbladet i snitt haft 37 miljoner sidvisningar per dag (+6 procent från 2021) och så gott som varje månad lockat mer än fyra miljoner unika besökare dagligen (Orvesto).
– Sett i ett längre perspektiv är det också oerhört glädjande, och viktigt, att Aftonbladet under 2022 fortsatte stärka positionen som de ungas förstaval för nyheter*. Det är också glädjande att Aftonbladet behåller en stark position på poddmarknaden, säger Siv Juvik Tveitnes.
”Aftonbladet Daily” är Sveriges största nyhetspodd och politikpodden ”En runda till” hittade nya lyssnare runt valet. Flera av Aftonbladets poddar ligger stadigt på tio i topp-listan över största kommersiella poddar i Sverige.
Aftonbladets digitala prenumerationsaffär (Plus och Wellobe) hade stark intäktstillväxt under 2022, drivet av ett ökat läsintresse i kombination med en offensiv pris- och paketeringsstrategi. Plus utgående kundbas i december 2022 är högre än motsvarande period 2021.
Affärsområdet Nya intäkter, som affiliate, visar på en signifikant tillväxt under 2022.
Efter ett exceptionellt gott annonsår 2021 fortsatte utvecklingen i annonsmarknaden vara positiv de tre första kvartalen 2022, drivet av valet, OS och fotbolls-VM, men med en tydlig avmattning under sista kvartalet.
Papperstidningens upplaga fortsätter ner, dock är tappet lägre än estimerat, bland annat drivet av intresset kring Rysslands invasion i Ukraina.
Sammantaget redovisar Aftonbladet en vinst på 55 MSEK (94 MSEK) och i det närmaste oförändrade rörelseintäkter på -0,3 procent, totalt 1 595 MSEK (1 600 MSEK).
|
Aftonbladet |
2022 |
2021 |
Var (%) |
Var (MSEK) |
|
Rörelseintäkter |
1 595 |
1 600 |
-0.3% |
-5 |
|
Rörelseresultat |
55 |
94 |
-41% |
-39 |
|
Årets resultat |
46 |
75 |
-39% |
-29 |
Svenska Dagbladet
Svenska Dagbladet fortsatte under året att växa och redovisade all time high när det gäller digital räckvidd i årets sista Orvestomätning (2022:3). Den genomsnittliga ökningen är 28 procent jämfört med 2021.
– Svenska Dagbladet fortsätter imponera på så många plan, det är en enastående och spännande förändringsprocess som medarbetarna fortsätter driva. Vi ser nu effekterna av det, både i form av fina priser för journalistiken, ökade prenumerationsintäkter och fler läsare som gör att avståndet till konkurrenten fortsätter minska, förra året med fem procent, säger Siv Juvik Tveitnes.
De ökade prenumerationsintäkterna kan förklaras av både fler prenumeranter och högre priser på digitala prenumerationer. Prenumerationsintäkterna från papperstidningen är fortsatt stabila, volymminskningen kompenseras delvis av högre priser.
Precis som för Aftonbladet såg SvD ett tapp i annonsintäkterna under fjärde kvartalet, intäkterna från printannonseringen hade dock en generellt bättre utveckling för Svenska Dagbladet än marknaden i stort. Totalt landar annonsintäkterna i nivå med 2021.
Sammantaget redovisar Svenska Dagbladet en vinst på 64,1 MSEK (70 MSEK). Rörelseintäkterna föll med marginella -0,2 procent, till totalt 890 MSEK (891,8 MSEK).
|
Svenska Dagbladet** |
2022 |
2021 |
Var (%) |
Var (MSEK) |
|
Rörelseintäkter |
890,0 |
891,8 |
-0,2% |
-1,8 |
|
Rörelseresultat |
64,1 |
70 |
-8% |
-5,9 |
|
Årets resultat |
68,2 |
71 |
-3,9% |
-2,8 |
* Aftonbladet Tracker, Ungdomsbarometern, december 2022
** Mediehuset Svenska Dagbladet består av HB Svenska Dagbladets AB & Co samt A Perfect Guide (100%). Tabellen samt kommentarerna visar resultatet för Svenska Dagbladet exklusive A Perfect Guide.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet och Svenska Dagbladet är två av våra mediehus.
Besökadress och kontaktuppgifter:
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm
08 - 725 25 00
https://www.schibsted.com
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum