Domstolen stoppar tills vidare Caredirects telefonförsäljning
Patent- och marknadsdomstolen stoppar tills vidare de metoder som företaget Immitec Sverige AB, mer känt under namnet Caredirect, använder vid telefonförsäljning. Beslutet, som gäller fram till dess målet avgörs, omfattar även det norska moderbolaget Immitec Norge AS.
Företaget säljer hälsokost och liknande produkter genom telefonförsäljning. Säljare inleder samtalet med att påstå att du har vunnit en tävling. Att samtalet handlar om försäljning av abonnemang eller vilka villkor som gäller framgår inte, i vart fall inte tydligt. I stället framhåller säljarna att det handlar om gratispaket eller prova på-erbjudanden. Konsumenterna vilseleds att beställa något helt annat än vad de tror att de har beställt. Sanningen går upp för konsumenten först när fler paket och dyra fakturor kommer med posten.
I flera fall har fakturor skickats till konsumenter trots att de inte har beställt något. Det har till och med förekommit att personer som inte ens varit i kontakt med företaget fått fakturor.
Vite på 2 miljoner i månaden
Företagen stämdes av Konsumentombudsmannen, KO, i våras. KO ville se både förbud mot vilseledande påståenden och krav på information som KO ansåg att företaget måste lämna. Domstolen delar helt KO:s uppfattning. Samtliga sju punkter i domstolens beslut är förenade med ett vite på 2 miljoner kronor i månaden för båda bolagen. Det innebär att företagen kan bli tvingade att betala 2 miljoner kronor i vite var – för varje punkt som överträtts.
–KO menar att företaget ägnar sig åt en klassisk abonnemangsfälla och att upplägget bryter mot lagen. Det är bra att domstolen resonerar som vi, säger Gunnar Wikström, som är processråd vid KO.
Anmäl till Konsumentverket
Personer som på något sätt drabbas av marknadsföringen, exempelvis felaktiga påståenden, oklar information eller om man blivit fakturerad för något man inte beställt kan anmäla saken till Konsumentverket.
Kontakter
Presskontakt: Processråd Gunnar Wikström genom Konsumentverkets presstjänst på telefon 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Många influerare och annonsörer bryter mot lagen22.4.2025 09:47:22 CEST | Pressmeddelande
Inläggen måste vara tydligt reklammärkta när influerare gör reklam i sociala medier. Men många bryter mot marknadsföringslagen. Konsumentverket öppnar nu ett 50-tal tillsynsärenden mot en rad kända influerare och annonsörer.
Misslyckade bilköp kostar svenskarna 4,2 miljarder kronor årligen15.4.2025 09:15:15 CEST | Pressmeddelande
Köp av begagnad bil är i särklass det som landets konsumenter klagar mest på, men det är också det som orsakar störst kostnad för samhället. Det visar en ny studie från Konsumentverket.
Konsumentverket agerar för att skydda barn mot otillbörliga affärsmetoder i onlinespel21.3.2025 12:10:43 CET | Pressmeddelande
En EU-koordinerad tillsynsinsats har inletts mot det svenska bolaget Star Stable Entertainment AB efter en anmälan från organisationen Sveriges konsumenter. Insatsen leds av konsumentskyddsmyndigheterna i Sverige och Norge, och omfattar flera konsumenträttsliga överträdelser i spelet Star Stable Online.
Bristande koll av banken – Sven förlorade sparpengar4.3.2025 10:06:59 CET | Pressmeddelande
Bankerna har ansvar för att hålla våra sparpengar säkra samtidigt som de lagt över hanteringen av pengarna i internetbanken på kunderna själva. När kriminella hittar sätt att manipulera människor för att komma åt pengarna får bankkunderna inte sällan ta den ekonomiska förlusten. Nu hjälper Konsumentombudsmannen, KO, Sven att stämma Sparbanken Rekarne.
Konsumentverket granskar olagliga metoder hos ID-skyddsföretag3.3.2025 09:19:52 CET | Pressmeddelande
Många konsumenter har hört av sig till Konsumentverket sedan de fått fakturor från ID-skyddsföretag utan att ha beställt deras tjänster. I anmälningarna syns också att säljarna ofta är påstridiga, aggressiva och skräms.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum