Jenny Rissveds kör även landsväg på VM i Glasgow – här är svenska laget

Sju svenska cyklister är laddade att ta sig ett ovanligt stort, samlat cykel-VM i Glasgow. Sverige kommer med en mycket stark trio i damernas linjelopp med Jenny Rissveds, Emilia Fahlin och Julia Borgström. Lucas Eriksson och Jakob Söderqvist tar de enda platserna i herrelit respektive U23. Juniorerna Stina Kagevi och Ivan Åström blir två av fyra VM-debutanter på landsväg.

Lucas Eriksson kommer, liksom Emilia Fahlin, till VM med ett färskt SM-guld från Tierp Arena. I herrelit hade Sverige bara en plats så Eriksson får ta sig an ett rätt hårt varv inne i Glasgow, som väntar i linjeloppen, på egen hand.

På damsidan har det svenska laget ett på papperet väldigt intressant lag även om Sverige endast fick tre VM-platser i damernas linjelopp i år så stornationerna har förstås fördel med sina hjälpryttare.

Det blir alltså en stark spurtare i Emilia Fahlin, allroundkunniga Julia Borgström som även kör för U23-medalj i samma lopp och sedan alltså den så extremt åkstarka Jenny Rissveds.

”Jenny kommer att köra mountainbiken dagen innan, så hon får ladda om snabbt”, säger svenska förbundskaptenen Lucas Persson.

Klart är att det blir ett mycket intressant linjelopp för damer ur svensk synvinkel.

”Ja, det ska bli riktigt kul att se Jenny köra i ett VM mot de allra bästa. Emilia körde bra på EM i Glasgow 2018. Hon körde för medalj när hon tyvärr fick strul med cykeln med bara några hundra meter kvar. Så här kan hon få en revansch. Julia kan ta flera olika roller i laget och så är det förstås intressant med U23-klassen också”, säger Lucas Persson.

I herrarnas U23-klass var det dribbel kring nationsrankningen. Inför VM drog man strecket i rankningen redan 20 juni och det gjorde att Sverige stod helt utan U23-platser, trots en del riktigt fina insatser under året.

”Jag ansökte då om en plats, som det ser ut nu får vi en plats – och det är Jakob Söderqvist som ska köra både tempo och linje. Det ska bli spännande att se hur det går på tempot…och även linjeloppet”, säger Lucas Persson

Jakob Söderqvist, som i år har dubblat MTB och landsväg, vann tredje etappen på franska Tour du Loir et Cher efter att ha gått loss solo med sex kilometer kvar. Söderqvist gjorde också ett riktigt bra tempo-lopp när han var tvåa på SM i lilla Björklinge. Han körde till sig en VM-plats även i tempo.

På juniorsidan blir ytterligare en dubblerande cyklist i form av Stina Kagevi, som vann bägge SM-gulden på landsväg men kör bara linjeloppet på VM. Om det blir dubblering även på VM får vi se på när MTB-laget offentliggörs senast på måndag.

På herrjuniorsidan har det varit betydligt jämnare under året. Ivan Åström har visat gott gry internationellt och blir den som får chansen på VM.

Damer seniorelit, linje:
Jenny Rissveds, Team COOP – Hitec Products
Emilia Fahlin, FDJ – Suez
Julia Borgström (även U23), AG Insurance – Soudal Quick-Step

Herrar seniorelit, linje:
Lucas Eriksson, Tudor Pro Cycling Team

Herrar U23, linje och tempo:
Jakob Söderqvist, Evolite Cycling Club

Damer junior, linje:
Stina Kagevi, Motala AIF CK

Herrar junior, linje:
Ivan Åström, Borlänge CK