Viktiga sommarmånader för dagligvaruhandeln

Dela

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 9,4 procent under juni 2023, jämfört med samma månad 2022, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

- Försäljningstillväxten inom dagligvaruhandeln i juni förklaras även fortsatt främst av den höga inflationen. Samtidigt pressas butikerna av höga driftskostnader och kunder med en lägre köpkraft, vilket tär på marginalerna. Midsommarförsäljningen och sommaren generellt är viktiga för dagligvaruhandeln, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i juni till 9,9 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 1,3 procent. Hemleverans ökade med 2,0 procent och upphämtning i butik minskade med 5,1 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i juni till 3,7 procent.

- E-handelsandelen var lägre i juni än under årets föregående månader. Detta kan förklaras av att kunderna e-handlar dagligvaror i en lägre utsträckning under semesterperioden, vilket är något vi har sett även under tidigare år. Ett mer spontant köpbeteende leder till att fler väljer att handla fysiskt under sommaren, avslutar Karin Brynell.

Den totala försäljningsutvecklingen under årets andra kvartal uppgick till 8,7 procent, jämfört med samma kvartal föregående år. Försäljningsutvecklingen ökade med 9,3 procent i fysisk butik och minskade med 2,5 procent i e-handeln.

Kalendereffekten beräknas till 1,2 procent för juni och till 0,0 procent för det andra kvartalet. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 8,3 procent under juni månad och till 8,7 procent under det andra kvartalet.

Dagligvaruindex för juli publiceras 17 augusti.

Q2 2023

Juni 2023

Total försäljning

+8,7%

+9,4%

Butiksförsäljning

+9,3%

+9,9%

E-handelsförsäljning

-2,5%

-1,3%

E-handel med hemleverans

+2,1%

+2,0%

E-handel med upphämtning i butik

-8,0%

-5,1%

E-handelsandel

3,9%

3,7%

Försäljningsutveckling jämfört med samma period föregående år.

För ytterligare frågor kontakta:

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Julmusten är julens raket – försäljningen ökar med 585 procent på en vecka19.12.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande

Julen är årets mest intensiva period för dagligvaruhandeln i Sverige. Under veckan före jul ökar hushållens inköp med omkring 30 procent jämfört med en normal vecka – ett tydligt avsteg från handelns annars jämna försäljningsmönster. Samtidigt skjuter efterfrågan på flera julklassiker i höjden med flera hundra procent, och vissa kategorier uppvisar stora regionala skillnader. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Julrapport 2025.

Fakta om maten: När varje minut räknas – hur dagligvaruhandeln förenklar konsumenternas vardag17.12.2025 10:28:21 CET | Pressmeddelande

I en vardag där tid är en bristvara spelar sättet vi handlar mat på en allt större roll. I en ny rapport visar Svensk Dagligvaruhandel hur långsiktiga satsningar på effektivare butiker, logistik och digitala lösningar har gjort det enklare och snabbare för konsumenterna att handla – samtidigt som handeln har kunnat använda sina resurser mer effektivt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye