Det är tryggt och säkert att resa till Rhodos

VD och generalsekreterare SRF
VD och generalsekreterare SRF Inga restriktioner

Som läget är nu anses det tryggt och helt säkert att resa till den del av ön som inte är direkt påverkad av skogsbränderna och där vardagen fungerar mer eller mindre normalt. Skogsbränderna på Rhodos förra veckan fick allvarliga konsekvenser för de resenärer som vistades i ett antal städer på sydöstra Rhodos.

På grund av branden fick ca 300-400 svenskar flyttas till den norra delen av ön. Då det var brist på bäddkapacitet på grund av högsäsong fick en del tillfälligt inkvarteras i skolor, i idrottshallar mm. Sedan dess har researrangörerna lyckats hitta hotellboenden åt de drabbade svenskarna i den mån deras hemresa inte redan har skett.

Samtidigt stöttar researrangörer lokalbefolkningen och räddningsmanskap på olika sätt. Insamlingar och matpaket som delas ut är några exempel.

Rhodos är Greklands tredje största ö och under högsäsong i juli reser närmare 6000 svenska semesterfirare till Rhodos varje vecka. Majoriteten av semesterfirare bor i norra och nordöstra delen av ön; långt från skogsbränderna.

Som läget är nu är det tryggt att resa till och vistas på Rhodos samtidigt som både den lokala räddningstjänsten, med assistans från en rad andra länder, kämpar tappert för att få branden under kontroll i den centrala och sydöstra delen av ön. Många svenskar har också sett fram emot att semestra på den populära semesterön den kommande tiden. Det är fortfarande möjligt. Det är fortfarande säkert.

Så länge resan går till den norra eller nordöstra delen av ön anses det vara säkert att resa. Denna del av Rhodos påverkas inte direkt, och vardagen fungerar ganska normalt. Här kan resenärerna förvänta sig trygghet och samma kvalitet, service och goda semesterupplevelser som Rhodos är känt för.

• Gästernas säkerhet och trygghet är första prioritet för de svenska researrangörerna, säger Didrik von Seth, VD för branschorganisationen Svenska Resebyråföreningen, SRF. Våra medlemmar - researrangörerna - bevakar kontinuerligt situationen i nära dialog med myndigheterna lokalt och i Sverige, och genomför endast resor i den utsträckning de bedömer det säkert.
  • De svenskar som har planerat att resa till Rhodos i framtiden kan därför, som det är nu, säkert resa dit. Researrangörerna flyger endast till destinationer och inkvarterar endast gäster i områden där det anses säkert. Det gäller både i förhållande till Rhodos och andra resmål. Något resmålen absolut inte behöver nu är att turismen uteblir, fortsätter Didrik von Seth.