Osmarta klimatförslag drabbar flyget

Ofta hörs det i klimatdebatten att flyget är den största miljöboven. Detta är fel och leder till många ogenomtänkta förslag som drabbar flyget skriver Svenska Resebranschföreningen SRF i en debattartikel i Alltinget.

VD och generalsekreterare SRF
VD och generalsekreterare SRF Inga restriktioner

I artikeln pekas det att bilden av flygets klimatpåverkan ofta är onyanserad och negativ. Detta leder till att allmänheten har en uppfattning om att flyget släpper ut väsentligt mer koldioxid än vad som är fallet.

– När allmänheten får frågan om hur stor del av de globala utsläppen flyget står för har drygt 70 procent uppfattningen att flygets utsläpp ligger väsentligt högre än hur det ser ut i verkligheten. Detta är olyckligt då flyget står för bara ca 3,5 procent av människans klimatpåverkan medan man i debatten får intrycket att det är mångdubbelt högre än så, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF.

Förslag har kommit om höjda flygskatter, förbud för flyg på avstånd mindre än tre timmar med tåg och stopp för investeringar i flygets infrastruktur.

– Flygskatten är direkt kontraproduktiv då den inte tar hänsyn till hur mycket eller vilken typ av flygbränsle som används. Teoretiskt kommer el-flyget att beskattas lika mycket som flyg som går på fotogen. I stället bör Sverige satsa på att producera biojetbränsle för att därigenom minska utsläppen. Visserligen har fenomenet med flygskam klingat av men att skuldbelägga svenskar som vill ut och resa i världen tror jag inte direkt kommer att lösa den globala klimatkrisen. Vi borde tvärtom bejaka resandet med sina omvittnade positiva effekter för ekonomi, kulturutbyte och människors oberoende, säger Didrik von Seth.

Se debattartikel i Alltinget HÄR

Svenska Resebranschföreningen, SRF, har cirka 300 medlemsföretag som sysselsätter 7 000 anställda. De står för mer än 80 procent av svenska resebyråers och researrangörers omsättning på 60 miljarder kronor 2019. SRF arbetar för sunda konkurrensförhållanden och en positiv utveckling av den svenska resebranschen. Medlemskap i SRF innebär en kvalitetsstämpel och krav på att följa SRF:s riktlinjer och stadgar.

Inbjudan till seminarium om återuppbyggnaden av Ukrainas reseindustri8.11.2023 10:09:14 CET | Pressinbjudan

Svenska Resebranschföreningen och Travel News bjuder in media till ett seminarium om hur Sverige kan bistå Ukraina med återuppbyggnaden av deras rese- och besöksnäring. En delegation från Ukraina deltar i Sveriges största resemässa Travel News Market under parollen "visit Ukraine after the victory". Mässan genomförs torsdagen den 9 november på Stockholms Waterfront Congress Centre och seminariet startar 10:30.

Det är tryggt och säkert att resa till Rhodos27.7.2023 13:08:33 CEST | Pressmeddelande

Skogsbränder i centrala och sydöstra Rhodos medförde att drygt 300 svenska turister måste evakueras och flyttas till norra Rhodos den gångna helgen. De som har köpt en resa till norra eller nordöstra Rhodos kan tryggt resa på semester då dessa områden inte är drabbade av bränderna och vardagen fungerar mer eller mindre normalt. Samtidigt assisterar arrangörer och hotell lokalbefolkningen som bor på södra sidan på olika sätt.