Nykterhetskontrollerna ökar igen efter pandemin – men betydligt högre nivåer krävs för att minska rattfylleriet
Polisens nykterhetskontroller ökade under första halvåret jämfört med samma period 2022. Det är ett jättebra steg i rätt riktning anser MHF. Men utandningsproven behöver öka till betydligt högre nivåer. Fler nykterhetskontroller gör att fler rattfyllerister kan stoppas och det ökar också den upplevda upptäcktsrisken som gör att färre kör alkoholpåverkade.

Mellan januari och juni 2023 gjorde den svenska polisen 400 000 nykterhetskontroller, motsvarande siffra för samma period 2022 var 234 500 utandningsprov. Det visar polisens preliminära statistik.
– Siffrorna under pandemin var katastrofala. Det är jättebra och viktigt att nykterhetskontrollerna ökar igen. Det är en fjäder i hatten för Polismyndigheten, säger Tomas Jonsson, sakkunnig i trafiksäkerhetsfrågor för MHF (Motorförarnas Helnykterhetsförbund).
Fler nykterhetskontroller ökar den upplevda upptäcktsrisken
Polisen gjorde 843 700 nykterhetskontroller 2022. Det visar polisens fastställda statistik. Under pandemiåren 2021 var siffran 376 300 stycken och 2020 var antalet 427 700 utandningsprov. 2019 gjorde polisen 1,3 miljoner nykterhetskontroller.
Det är ett jättebra steg i rätt riktning att utvecklingen för nykterhetskontrollerna går uppåt, anser han.
– Vi behöver få upp utandningsproven till betydligt högre nivåer, både för att stoppa fler rattfyllerister och för att nå en bra preventiv effekt – det vill säga öka den upplevda upptäcktsrisken, förklarar Tomas Jonsson.
– Tyvärr finns det ingen rattfyllerist som sätter sig i bilen och tänker att ”hoppas jag inte kör ihjäl någon idag”. Utan man tänker att man inte vill åka fast hos polisen.
Om en förare inte har blivit stoppad hos polisen under de senaste tio åren och fått blåsa i en nykterhetskontroll, då upplever man att risken att bli stoppad är så gott som noll.
– MHF hoppas också att polisen framöver kommer att använda sig av moderna, tekniska lösningar som automatiska nykterhetskontroller för att kontrollera förare, säger Tomas Jonsson.
Alkobommar stoppar rattfulla förare från att köra ut på vägarna.
2 miljoner utandningsprov per år behövs för att nå Sveriges trafiksäkerhetsmål
För att nå Sveriges trafiksäkerhetsmål behöver 99,9 procent av trafiken vara nykter. För att nå den nivån behöver polisen göra minst 2 miljoner utandningsprov per år. Det skriver Trafikverket i rapporten ”Analys av trafiksäkerhetsutvecklingen 2021”. Polisen har inte gjort så många nykterhetskontroller sedan 2013, då antalet var 2,2 miljoner.
11 800 anmälda rattfylleribrott under första halvåret
Mellan januari och juni anmäldes 5 287 rattfylleribrott jämfört med 5 085 rattfylleribrott under motsvarande period 2022. Det visar preliminär statistik från Brottsförebyggande rådet (BRÅ).
Under det första halvåret 2023 rapporterades 6 526 brott av rattfylleri under påverkan av narkotika, så kallat drograttfylleri. Det är ungefär samma nivå som under samma period 2022, då antalet var 6 594 brott.
Utvecklingen för antalet anmälda rattfylleribrott påverkas av hur många utandningsprov och trafikkontroller polisen gör, för rattfylleri är ett spaningsbrott.
– Vägen är Sveriges största brottsplats. När polisen gör effektiva trafikkontroller upptäcks inte bara rattfylleribrott, utan även många andra typer av brott, säger Tomas Jonsson.
Kontakter för pressfrågor
Tomas Jonsson
sakkunnig i trafiksäkerhetsfrågor för MHF
tomas.jonsson@mhf.se
070-564 37 36
Nyckelord
Kontakter
Tomas JonssonProjektledare och MHF Testlab
Tel:070-564 37 36tomas.jonsson@mhf.seMHF - http://mhf.se/ Motorförarnas Helnykterhetsförbund bildades 1926, och arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. MHF är en ideell trafiksäkerhetsorganisation och har lokalavdelningar i hela landet.
Följ MHF
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från MHF
Delta i Tylösandsseminariet Studio: ”När erfarenhet möter risk – om äldre och trafiksäkerhet”5.12.2025 14:51:02 CET | Pressinbjudan
Den 10 december sänder MHF Tylösandsseminariet Studio. Den här gången fokuserar vi på äldre och trafiksäkerhet. Allt fler svenskar är äldre, friska längre, och fortsätter köra bil. Det är positivt för frihet och delaktighet, men ställer nya krav på hur vi arbetar med trafiksäkerhet, vård, tillsyn och stöd.
MHF uppmärksammar “Vecka 45” nationella uppmärksamhetsveckan om alkohol, i år med fokus på äldre och alkohol30.10.2025 13:33:41 CET | Pressmeddelande
Under vecka 45 uppmärksammar MHF den årliga alkoholtemaveckan. I år riktas ljuset mot en grupp som sällan står i fokus i alkoholdebatten, nämligen äldre och alkohol.
MHF slår larm – många unga tror att cannabis är ofarligt i trafiken: ”En tickande bomb”20.10.2025 10:17:51 CEST | Pressmeddelande
En ny undersökning från Ipsos visar att fyra av fem unga svenskar uppfattar cannabis som farligt i trafiken. Det finns dock stora kunskapsbrister om hur länge cannabis verkar och hur mycket det påverkar körförmågan. Elva procent av svenskarna i undersökningen uppger att de har suttit i en bil som körts av en cannabispåverkad förare. Nio procent tror inte att cannabis påverkar hur en förare är bakom ratten.
26 september: Sverige uppmärksammar Trafiknykterhetens Dag – MHF i rikstäckande samverkan med Bilprovningen22.9.2025 09:01:04 CEST | Pressmeddelande
Den 26 september 2025 uppmärksammar MHF Trafiknykterhetens Dag över hela landet – i år i nära samverkan med Bilprovningen på stationer runt om i Sverige. Syftet är att sätta ljuset på de människor som drabbas av rattfylleri och mobilisera fler att agera mot alkohol- och drogpåverkan i trafiken.
Rättelse: fel ordval i MHF:s pressmeddelande om elsparkcyklar18.9.2025 11:51:21 CEST | Pressmeddelande
I vårt tidigare pressmeddelande ”MHF kräver skärpta regler för elsparkcyklar” råkade ett felaktigt ordval smyga sig in i en mening om vår granskning. Ordet ”olagliga” ska vara ”lagliga”.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum