Region Uppsala anmäler personuppgiftsincident till IMY

Dela

Region Uppsala fick under måndagen kännedom om att personuppgifter i det biljettsystem som hanterar köp i UL-appen har exponerats för en obehörig person. IT-systemet åtgärdades under tisdagen, och incidenten har anmälts till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).

En utomstående person har hämtat ut en lista med registrerade kunder i biljettsystemet i UL-appen. Personen har direkt efter upptäckten kontaktat Region Uppsala för att påpeka bristerna i systemet. De uppgifter som har kunnat hämtas är e-postadresser, mobiltelefonnummer och historik för biljettköp. Däremot har inga uppgifter om lösenord, personnummer, kontonummer eller sjukresebiljetter lagrats i biljettsystemet.

IT-systemet har åtgärdats. En anmälan om personuppgiftsincident har lämnats till IMY eftersom informationen som har kunnat hämtas ur systemet omfattas av dataskyddsförordningen (GDPR). 

- Vår bedömning är att incidenten är allvarlig eftersom vi värnar om våra kunders integritet. Vi har snabbt kunnat åtgärda IT-systemet, och kommer att fortsätta arbetet med att öka säkerheten, säger Peter Samuelsson, avdelningschef, system och teknik.

Det är i nuläget oklart hur många personer som omfattas av personuppgiftsincidenten. Region Uppsala fortsätter att utreda händelsen och avser att snarast informera berörda personer, i enlighet med gällande regelverk.

Nyckelord

Kontakter

Peter Samuelsson
avdelningschef på system och teknik, Region Uppsala
peter.samuelsson@regionuppsala.se
018-612 29 11

Mårten Forrest
presskontakt Region Uppsala
marten.forrest@regionuppsala.se
072-209 19 87

Följ Trafik och samhälle

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafik och samhälle

Allt fler nöjda med Region Uppsalas kollektivtrafik30.8.2024 08:45:00 CEST | Pressmeddelande

Allt fler resenärer är nöjda med och tycker att det är enkelt att resa kollektivt med UL. Det visar nöjd kundindex som varje månad tas fram av Svensk kollektivtrafik. I januari i år ansåg 69 procent av de som reser ofta, att det är enkelt att resa med UL, idag är den siffran 74 procent. Bland de som inte reser så ofta med UL, har den positiva inställningen ökat från 36 procent till 46 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye