Region Uppsala anmäler personuppgiftsincident till IMY

Region Uppsala fick under måndagen kännedom om att personuppgifter i det biljettsystem som hanterar köp i UL-appen har exponerats för en obehörig person. IT-systemet åtgärdades under tisdagen, och incidenten har anmälts till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).

En utomstående person har hämtat ut en lista med registrerade kunder i biljettsystemet i UL-appen. Personen har direkt efter upptäckten kontaktat Region Uppsala för att påpeka bristerna i systemet. De uppgifter som har kunnat hämtas är e-postadresser, mobiltelefonnummer och historik för biljettköp. Däremot har inga uppgifter om lösenord, personnummer, kontonummer eller sjukresebiljetter lagrats i biljettsystemet.

IT-systemet har åtgärdats. En anmälan om personuppgiftsincident har lämnats till IMY eftersom informationen som har kunnat hämtas ur systemet omfattas av dataskyddsförordningen (GDPR).

- Vår bedömning är att incidenten är allvarlig eftersom vi värnar om våra kunders integritet. Vi har snabbt kunnat åtgärda IT-systemet, och kommer att fortsätta arbetet med att öka säkerheten, säger Peter Samuelsson, avdelningschef, system och teknik.

Det är i nuläget oklart hur många personer som omfattas av personuppgiftsincidenten. Region Uppsala fortsätter att utreda händelsen och avser att snarast informera berörda personer, i enlighet med gällande regelverk.

Peter Samuelsson
avdelningschef på system och teknik, Region Uppsala
peter.samuelsson@regionuppsala.se

Mårten Forrest
presskontakt Region Uppsala
marten.forrest@regionuppsala.se

Bussturer går annan väg på Valborg26.4.2024 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Under 28 april- 1 maj får några av UL:s busslinjer andra resvägar. Skälet är de avspärrningar som görs i centrala Uppsala när många deltar i Valborgsfirandet. Den 28-29 april ordnar Södermanlands-Nerikes nation, en festival vilket påverkar linje 6. Övriga dagar är det linjerna 1,2,6,7,9 och 11 som får annan väg än annars. De alternativa körvägarna gäller tisdag 30 april klockan 7.00 fram till klockan 8.00 tisdag 1 maj. Linje 6 dras om redan söndag 28 april från klockan 16.00.