Sex månader efter jordbävningarna i Turkiet och Syrien: omgående stöd krävs för att möta de enorma behoven

Sex månader efter de förödande jordbävningarna i Turkiet och Syrien vädjar Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationen (IFRC) om omgående stöd till de drabbade samhällena som fortfarande kämpar med katastrofens enorma konsekvenser.

Hjälparbetare i syriska staden Latakia arbetar dygnet runt för att undsätta överlevande i rasmassorna. Syriska Arabiska Röda Halvmånen Syriska Arabiska Röda Halvmånen

Jordbävningen drabbade sydöstra Turkiet och norra Syrien tidigt på morgonen den 6 februari. Skalvet uppmättes till 7,8 på richterskalan och kändes av så långt bort som Iran, Irak, Jordanien, Libanon, Egypten, Cypern och Grekland. Senare samma dag kom ett nytt skalv som mätte 7,5. I det värst drabbade närområdet ligger bland annat stora städer som Gaziantep, Kahramanmaras, Aleppo och Idlib. Det är den kraftigaste jordbävningen i området på omkring 100 år.

– Vi har sett enastående motståndskraft i samhällena, men människor befinner sig fortfarande i en mycket svår situation. Många människor i Turkiet, särskilt de som förlorade sina hem och inkomster, kämpar fortfarande med sina dagliga behov, inklusive mat, hyra och andra nödvändigheter. Ett ”normalt” liv är fortfarande långt borta, säger Anders Pedersen, internationell chef på Svenska Röda Korset.

Många människor hamnar djupare i skuld för att täcka sina behov medan de återhämtar sig och bygger upp sina inkomstkällor. Över 50 procent av familjerna som stöds av IFRC och Turkiska Röda Halvmånen tar på sig nya skulder efter jordbävningarna, eftersom landet kämpar mot inflation och en drastisk prisökning.

I Syrien är verkligheten ännu mer dyster för många människor - jordbävningens påverkan, tillsammans med 12 års konflikt, har gjort återhämtningen oerhört utmanande. Den ekonomiska situationen fortsätter att driva redan sårbara samhällen djupare in i svårigheter och osäkerhet.

– Räddningsfasen av jordbävningsinsatsen är avslutad, men nödsituationen kvarstår. Omedelbart internationellt stöd behövs just nu, både för att möta akuta humanitära behov och för att stärka människors motståndskraft och återuppbygga kritisk infrastruktur och samhällstjänster som är på randen av sammanbrott, säger Sören Boge, Svenska Röda Korsets landrepresentant i Syrien.

Internationella rödakors- och röda halvmånefederationen har, i nära samarbete med Turkiska Röda Halvmånen och Syriska Arabiska Röda Halvmånen, varit i hjärtat av denna insats sedan dag ett. Teamen har gett omedelbart stöd till de drabbade samhällena, inklusive mat, vatten, skydd, sjukvård och psykosocialt stöd. Ekonomiskt stöd genom kontanter och kuponger hjälper många familjer att återhämta sig så gott de kan, liksom stöd för att återuppbygga företag och skapa möjligheter till inkomst.

Svenska Röda Korset har via biståndsmyndigheten Sida tagit emot 9 miljoner kronor för hjälpinsatser kopplade till jordbävningarna i Syrien. Trots initialt stort stöd är nödappellerna för Turkiet och Syrien totalt sett fortfarande kraftigt underfinansierade och uppgår till endast 26 respektive 43 procent. Det är av yttersta vikt att vi snabbt får ytterligare stöd och finansiering för att kunna göra betydande skillnad i de drabbades liv och ge dem möjlighet att återuppbygga sina liv.

Anders Pedersen är internationell chef på Svenska Röda Korset och har en lång internationell karriär inom biståndet bakom sig.

Nomineringarna till Röda Korsets Journalistpris 2024 är klara27.3.2024 07:50:00 CET | Pressmeddelande

Sedan 2006 har Svenska Röda Korsets journalistpris belönat en journalistisk gärning – i form av ett reportage eller särskild satsning – som under föregående år ökat förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens kriser eller katastrofer, ute i världen såväl som i Sverige. Idag har 14 bidrag gått vidare i nomineringen till Svenska Röda Korsets journalistpris 2024.

Ny mätning: tuffare ekonomiskt läge för barnfamiljer20.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

En ny Sifo-undersökning bekräftar civilsamhällets beskrivning: ett tufft ekonomiskt läge för barnfamiljer med små ekonomiska marginaler. Undersökningen gjord på uppdrag av Röda Korset, Hyresgästföreningen, Majblomman och Rädda Barnen visar att 4 av 10 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har behövt låna pengar för att kunna betala grundläggande utgifter de senaste sex månaderna. 1 av 5 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har inte haft råd att äta sig mätt vid något eller flera tillfällen de senaste sex månaderna. Läget för de mest utsatta familjerna är allvarligare än förra året.

Inbjudan till pressbriefing om barnfamiljers ekonomiska svårigheter7.3.2024 09:59:51 CET | Pressinbjudan

Välkomna till pressbriefing den 19 mars! Hyresgästföreningen, Majblomman, Rädda Barnen och Röda Korset bjuder in för att presentera en ny Sifo-undersökning om barnfamiljers ekonomiska situation idag. Undersökningen presenterar siffror på barnfamiljers svårigheter med vardagsekonomin och föräldrars möjligheter att förse sina barn med fritidsaktiviteter, mat, kläder och hur de ser på den ekonomiska situationen. Men också för att berätta hur trycket på våra verksamheter ökat i samband med det tuffa ekonomiska läget.