Hilda Andersson klar för VM-final trots tuff uppladdning

En vattenläcka i lägenheten vilket tvingade hela laget att evakuera mitt i natten. Sedan tillkom en lite knölig resa med ett par punkteringar. Ändå lyckades den unga trialstjärnan Hilda Andersson från Arvika IS prestera på topp, komma femma i semifinalen – och ta sig till VM-final.

”Det har känts jättebra hela tävlingen. Det är roligt för att det går bra. De typ 12 första tjejerna är sjukt jämna och alla är väldigt bra”, säger Hilda Andersson och fortsätter:

”Samtidigt var det knöligt i dag. Jag fick två punkteringar! Men jag hade väldigt bra service och mina minderns, Tobias och Ludvig (bilden), har varit superbra!

Hur ser du på lördagens final?

”Det kommer bli bra. Det är så långt fram att jag inte tänker på det nu. Nu ska jag njuta av att jag tagit en finalplats och att jag har haft det kul. Men, det ska ju regna och det gör mig så sjukt taggad.”

Coach Tobias Hult vill lyfta hur bra Hilda tagit sig igenom sista dygnet då teamet råkat ut för vattenläcka i lägenheten vilket tvingade hela laget att evakuera mitt i natten och flytta till ett nytt boende.

Brorsan Ludvig Andersson, som bland annat agerade snabb mekaniker vilket behövdes denna dag, menar att Hilda har kört sjukt bra i den tuffa konkurrensen som nu bar till final som direktsänds i SVT Play på lördag 14.50.

VM semifinal trial damelit:
1 Vera Baron Rodrieguez, Spanien 750
2 Nina Reichenbach, Tyskland 750
3 Alba Riera Roura, Spanien 630
4 Nina Vabre, Frankrike 560
5 Hilda Andersson, Sverige 540
6 Larena Hees, Tyskland 520

Det svenska laget njuter av Hildas fantastiska prestation och ska nu ”hem” till det nya boendet där laget förhoppningsvis får en hel natts sömn innan vi tidigt i morgon bitti kör igång herrsemin i 20-tumsklassen med just Ludvig Andersson och Rasmus Lidén. Killarna charmade juryn i TV4:s nöjesprogram Talang med sin skicklighet på cyklarna. Senare ska Alexander Karlsson och Joacim Lundgren kvala i 26-tumsklassen.

Text och foto: Svenska Cykelförbundet