ElektronikBranschen

Minskad försäljning när hushållens ekonomi försämras

Försäljningen av hemelektronik minskar med – 11 procent under årets första sex månader jämfört med samma period förra året. Största tappet står datorer för och bäst får det för audio och de större tv-apparaterna. Det visar ElektronikBranschens SnabbIndex för hemelektronik.

Under pandemin ökade försäljningen av hemelektronik kraftigt. Dels behövde många hem fungera som arbetsplats, dels passade många på att köpa ny tv, dator eller andra prylar för att förgylla tiden som till stor del spenderades i hemmen. Det påverkar fortsatt behovet av ny hemelektronik negativt.

- Pandemieffekten i kombination med konsumenternas svåra ekonomiska läge påverkar branschen kraftigt. Vi ser minskad försäljning inom nästan alla produktgrupper, säger Pernilla Enebrink, vd ElektronikBranschen.

Från rekordåret 2021 har försäljningen dalat. För helåret 2022 såg branschen en minskning med-6 procent i totalt försäljningsvärde, jämfört med helåret 2021. Första halvåret 2023 minskade försäljningsvärdet med totalt -11 procent, jämfört med samma period 2022.

De produktgrupper som klarar sig bäst är audio(+ 3 procentmätt i värde) och de större tv-apparaternaöver 65” (+-0 procent), jämfört med första halvåret 2022 sett till antal sålda produkter. För tv-apparater över 65” är det en förbättrad försäljning jämfört med samma period förra året, då den sjönk med –7 procent.

– Mobiltelefoner har historiskt varit konjunkturokänsliga, då de är en essentiell del av vår vardag. Nu ser vi en minskad försäljning av mobiltelefoner med -14 procent, sett till antal sålda produkter, säger Pernilla Enebrink.

De produktgrupper där minskningen av försäljning är störst är datorer (- 35 procent), kameror (- 30 procent) och surfplattor (-23 procent). Även spelkonsoler har minskat, från -1 procent första halvåret 2022 till –19 procent samma period i år.

- Att regeringen i det här svåra ekonomiska läget väljer att höja elektronikskatten med upp till 500 kronor per produkt för konsumenterna är obegripligt. Det påverkar särskilt hushåll som har mindre pengar att röra sig med, vilket är många idag, säger Pernilla Enebrink.

ElektronikBranschensförsäljningsstatistik omfattar försäljningen av hemelektronik från de anslutna handlarna i branschen. Medlemsföretagen följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och har avtal om konsumentköp med Konsumentverket genom ElektronikBranschen.

ElektronikBranschen

Följ ElektronikBranschen