Olagligt höga hastigheter största hotet mot barns rätt till en säker skolväg.
Mer än varannan bilist kör för fort utanför skolor. Det visar mätningar utförda av NTF på 20 platser spridda över hela landet. 51 procent av samtliga fordon passerade i en olagligt hög hastighet och resultatet är baserat på nästan 300 000 observationer genomförda under skoltid mellan 07:00 och 17:00 under vårterminen 2023.
Det är skolstartstider och för många barn som bytt skola eller kanske börjar skolan för första gången är det en främmande miljö med en helt ny skolväg. Det är ett stort steg i livet att kunna ta sig till och från skolan på egen hand och alla barn äger rätten att kunna göra det på ett säkert sätt.
För att skapa uppmärksamhet och föra barnens talan kommer NTF i samband med skolstarten att göra återbesök vid samtliga mätpunkter och genomföra ytterligare mätningar.
- Olagligt höga hastigheter i tätort och i synnerhet i anslutning till våra skolor riskerar inte bara våra barns säkerhet det är även ett samhällsproblem som vi måste lösa gemensamt. Naturligtvis är det väghållaren som har det yttersta ansvaret att skapa en säker trafikmiljö men om man som bilist medvetet går utanför lagen ramar och köra fortare än vad som är tillåtet behöver vi antingen bötfälla fler bilister eller skapa en samhällsdebatt som likställer fortkörning med rattonykterhet eller andra allvarligare brott, säger Lars Nordquist, nationell projektledare NTF.
Hastighetsefterlevnaden bland bilister i tätort är ett stort problem. Tidigare nationella NTF mätningar i tätort visar dessutom att efterlevnaden blir sämre ju lägre den skyltade hastigheten är. Det är extra oroväckande för det är i den typen av trafikmiljö som skillnaden för oskyddade trafikanter blir som störst. Skillnaden i hastighet mellan 30 och 50 km/h är bara 20 km/h, men konsekvenserna blir stora vid en olycka. Om någon kliver ut framför en bil hinner bilföraren sannolikt stanna om hastigheten är 30 km/h. När hastigheten är 50 km/h hinner föraren inte ens påbörja inbromsningen.
- Trafiksituationen utanför skolor är ett komplext problem där föräldrarna själva bidrar till den otrygghet som är anledningen till att man från början valde att skjutsa sina barn till skolan. För att skapa tryggare städer med färre bilresor som även bidrar till klimat- och hållbarhetsmål måste vi skapa förutsättningar för barnen att på ett säkert sätt kunna ta sig till och från skolan på egen hand och då fungerar det inte att sitta vid sidan om och tillåta att över hälften av trafiken håller en olagligt hög hastighet i så nära anslutning till skolan, säger Lars Nordquist.
NTF:s hastighetsmätningar utanför skolor har genomförts på 20 platser i följande 17 kommuner: Borlänge, Falun, Hammarö, Habo, Hofors, Mariestad, Kungsbacka, Göteborg, Gävle, Nyköping, Sundsvall, Sala, Skövde, Uddevalla, Vänersborg och Ängelholm. I samband med skolstarten kommer samtliga mätpunkter besökas igen och media bjuds in att medverka vid ett urval av mätpunkterna.
Nyckelord
Kontakter
Lars NordquistVerksamhetsansvarigNTF Sörmland-Örebro län-Östergötland
Tel:070-319 02 25Tel:0155-29 02 29lars.nordquist@ntf.seNTF - är en oberoende och idéburen organisation som arbetar för allas rätt till en säker och hållbar trafik.
Följ NTF
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från NTF
Allt fler barn skadas på elsparkcyklar - endast 2 av 5 barn använder hjälm trots lagkrav24.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Elsparkcykeln blir ett allt vanligare inslag i trafikmiljön och det har skett en tydlig ökning av privatägda elsparkcyklar. Många barn använder sig av elsparkcykel för att transportera sig till skola och fritidsaktiviteter. Enligt statistiken hos Transportstyrelsen har antalet olyckor med elsparkcyklar bland barn 0–17 år ökat från 107 stycken 2020 till 867 olyckor 2023. Många struntar i att använda cykelhjälm och det är inte ovanligt att man skjutsar.
Uppmaningen till kommunerna: Gör mer för att fler ska använda cykelhjälm!25.6.2024 13:12:26 CEST | Pressmeddelande
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklingen övergår till fritidscykling på semestern.
#10sekunder är tillbaka: Sveriges elever tävlar i trafiksäkerhet för att stoppa fortkörningen.19.3.2024 11:09:28 CET | Pressmeddelande
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för fort utanför skolor, trots stor olycksrisk och minimal tidsvinst på högst tio sekunder. Elevernas uppdrag: Att skapa kreativa filmer som visar hur lite man hinner med på de onödiga sekunderna man sparar in på att trycka på gasen utanför en skola. Genom elevernas engagemang ska trafikmiljön utanför skolor nu bli tryggare.
Fler skulle cykla om underhållet prioriterades högre1.2.2024 07:34:07 CET | Pressmeddelande
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste också bli bättre på att föra dialog med cyklisterna. Det konstaterar NTF efter att nyligen ha vintercyklat tillsammans med erfarna cyklister och kommunalt ansvariga i tio svenska kommuner.
Stor andel olagliga hastigheter i yrkestrafiken14.12.2023 07:45:07 CET | Pressmeddelande
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När NTF nu presenterar mätresultat från tio kommuner så framgår att hastighetsefterlevnaden bland de som kör skyltade företagsbilar till och med är sämre än bland privatbilister. Andel hastighetsöverträdelser är dessutom högst på de sträckor där det borde vara som allra viktigast att hålla hastigheten, nämligen vid 40 km/tim.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum