Nytt affärsben ska lösa kompetensbrist i offentlig sektor

Den historiskt största kompetensbristen någonsin väntar för offentlig sektor i Sverige. Ett av de områden där det saknas flest är bland annat tillståndsprövning och bygglovshantering. Därför har Clockwork startat det nya affärsområdet Clockwork Samhällsutveckling, där kommuner erbjuds ett partnerskap med målet att förse kritiska samhällsfunktioner med rätt kompetens i rätt tid.

Inom de närmaste tio åren behöver cirka 250 000 tjänster tillsättas inom kommuner, regioner och staten. Alla dessa 250 000 personer ska dels finnas tillgängliga på arbetsmarknaden, dels ska arbetsgivarna lyckas behålla dem långsiktigt. En svår nöt att knäcka, samtidigt som konkurrensen om arbetskraften bara växer när allt fler privata aktörer etablerar sig på marknaden.
– För att lyckas tror vi att det krävs nya innovativa metoder. Att göra som man alltid gjort kommer inte fungera när utmaningen i att hitta arbetskraft är så stor, menar Daniel Eek, som tillsammans med Markus Svensson bildar det nystartade affärsområdet Clockwork Samhällsutveckling.

Tillgång till en bred kandidatbank

Med över 600 miljoner kronor i omsättning, drygt 150 anställda och mer än 10 års erfarenhet av träffsäker bemanning och rekrytering sitter Clockwork på många värdefulla kontakter. Just nu byggs därför Sveriges kanske bredaste kandidatbank med personer som har erfarenhet från offentlig sektor.
– Våra samarbetspartners erbjuds anpassade lösningar där vi näst intill försäkrar att de kommer hitta den kompetensen de söker. Det innebär att våra kandidater inte behöver byta jobb för att anta en ny utmaning utan att det helt enkelt går att extraknäcka via Clockwork Samhällsutveckling. Detta möjliggör för kandidater att komma närmare sina kärnuppgifter samtidigt som de öppnar upp de geografiska gränserna betydligt mer. Det går att bo på en ort och jobba på en annan eftersom det mesta av arbetet sker på distans, säger Markus Svensson.

Möjligheter till nya karrärvägar

Både Markus Svensson och Daniel Eek har lång erfarenhet av såväl offentlig som privat sektor. Markus menar att det finns mycket att lära åt båda håll.

– När det fungerar bra är privat sektor generellt sett bättre än den offentliga på att se individerna och deras behov. Samtidigt erbjuder offentlig sektor stimulerande och meningsfulla arbetsuppgifter kopplade till viktiga samhällsfunktioner. Med Clockwork Samhällsutveckling vill vi sammanfläta dessa två och skapa yrkesvägar som tidigare inte varit möjliga, menar Markus Svensson.

Daniel Eek har jobbat många år som chef inom offentlig sektor i Göteborg och han vet av erfarenhet att de flesta chefer har väldigt lite tid att ägna åt rekrytering.
– Att få hjälp av proffs som är experter på lyckade rekryteringsprocesser gör en enorm skillnad för träffsäkerheten. Just det här vill vi uppnå hos våra kunder genom Clockwork Samhällsutveckling. De kommuner som samarbetar med Clockwork ska kunna sova gott om natten för att de vet att de har Clockwork i ryggen. Vårt mål är att sätta kandidaten i mitten eftersom det är den enskilt viktigaste tillgången i samhället nu och i framtiden, säger Daniel Eek.

Om oss

Hej! Det är vi som är Clockwork. Vi arbetar med rekrytering och bemanning men vi brukar säga att vi är i ”bättre framtidsbranschen” – för vi vill vara en kraftkälla för företag och människor som vill utvecklas. Vårt erbjudande är träffsäker matchning mellan företagens behov och medarbetarnas kvaliteter, oavsett om det handlar om jobb i industri- eller tjänstesektorn, inom skolvärlden eller i olika integrationsprojekt. Vi tror på människor och vi vet att rätt människa på rätt plats gör skillnad. Därför är det viktigt för oss att ha koll på varje marknad, varje företag och varje medarbetare. Och därför är det viktigt för oss med en stark lokal närvaro. Du möter oss i tjugo städer från Göteborg i söder till Luleå i norr.
Läs mer på www.clockworkpersonal.se