Inflationen fortsätter att pressa dagligvaruhandeln
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,1 procent under juli 2023, jämfört med samma månad 2022, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under juli till 10,5 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till -4,5 procent.

- Prisökningstakten inom dagligvaruhandeln var lägre i juli månad än i juni och den långsiktiga trenden för livsmedelsinflationen är nedåtgående. Samtidigt finns orosmoln om fortsatt höga priser på livsmedel på grund av väderförhållandena i såväl Sverige som övriga Europa samt en fortsatt försvagad svensk krona, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i juli till 6,3 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 0,9 procent. Hemleverans ökade med 3,8 procent och upphämtning i butik minskade med 6,8 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i juli till 2,7 procent.
- E-handelsandelen var lägre i juli än under årets föregående månader, en trend som inte är ovanlig under sommarmånaderna när konsumenterna har ett mer spontant köpbeteende. E-handelsandelen i juli var i linje med motsvarande månad föregående år, avslutar Karin Brynell.
Kalendereffekten beräknas till -1,1 procent för juli. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 7,2 procent under juli månad. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till -3,3 procent.
Dagligvaruindex för augusti publiceras 14 september.
För ytterligare frågor kontakta:
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seDokument
Länkar
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Den prisjusterade oktoberförsäljningen positiv i dagligvaruhandeln16.11.2023 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,8 procent under oktober 2023, jämfört med samma månad 2022, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Svensk Dagligvaruhandel stärker sitt näringspolitiska arbete - Andreas Strömberg blir näringspolitisk chef7.11.2023 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel tillsätter en näringspolitisk chef som får huvudansvar för det näringspolitiska arbetet. Det är Andreas Strömberg, med erfarenhet från politiken och med god kunskap om att bedriva branschgemensamt arbete, som tillträder rollen. Andreas kommer närmast från en likande roll på bransch- och arbetsgivarorganisation IKEM.
Tillväxten i dagligvaruhandeln fortsatt inflationsdriven17.10.2023 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,2 procent under september 2023, jämfört med samma månad 2022, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under september till 7,7 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till -1,5 procent.
Polarbröd Polarhjärtan är Årets Dagligvara 202312.10.2023 08:02:29 CEST | Pressmeddelande
Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln. Vinnare av det prestigefyllda priset går i år till Polarhjärtan från Polarbröd, en hjärteprodukt som föddes i sviterna av den brand som totalförstörde Polarbröds fabrik i Älvsbyn. Förutom äran kommer Polarbröd vinna omfattande exponering i dagligvaruhandelsaktörernas egna kanaler och ett presentkort hos samarbetspartnern NielsenIQ.
Livsmedelsbutikernas lönsamhet sjunker20.9.2023 07:55:00 CEST | Pressmeddelande
Lönsamheten i landets livsmedelsbutiker har halverats, från 3,7 procent i marginal under första halvåret 2022, till 1,7 procent under första halvåret i år. Det visar ny statistik från Statistiska Centralbyrån, SCB. Det bekräftar de utmaningar som många livsmedelsbutiker nu står inför och motsäger en stor del av den samhällsdebatt som pågått kring matpriser och dagligvaruhandeln det senaste året.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum