Svensk Dagligvaruhandel

Inflationen fortsätter att pressa dagligvaruhandeln

Dela

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,1 procent under juli 2023, jämfört med samma månad 2022, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under juli till 10,5 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till -4,5 procent.

- Prisökningstakten inom dagligvaruhandeln var lägre i juli månad än i juni och den långsiktiga trenden för livsmedelsinflationen är nedåtgående. Samtidigt finns orosmoln om fortsatt höga priser på livsmedel på grund av väderförhållandena i såväl Sverige som övriga Europa samt en fortsatt försvagad svensk krona, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i juli till 6,3 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 0,9 procent. Hemleverans ökade med 3,8 procent och upphämtning i butik minskade med 6,8 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i juli till 2,7 procent.

- E-handelsandelen var lägre i juli än under årets föregående månader, en trend som inte är ovanlig under sommarmånaderna när konsumenterna har ett mer spontant köpbeteende. E-handelsandelen i juli var i linje med motsvarande månad föregående år, avslutar Karin Brynell.

Kalendereffekten beräknas till -1,1 procent för juli. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 7,2 procent under juli månad. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till -3,3 procent.

Dagligvaruindex för augusti publiceras 14 september.

 

För ytterligare frågor kontakta:

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63

Kontakter

Dokument

Länkar

Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Julmusten är julens raket – försäljningen ökar med 585 procent på en vecka19.12.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande

Julen är årets mest intensiva period för dagligvaruhandeln i Sverige. Under veckan före jul ökar hushållens inköp med omkring 30 procent jämfört med en normal vecka – ett tydligt avsteg från handelns annars jämna försäljningsmönster. Samtidigt skjuter efterfrågan på flera julklassiker i höjden med flera hundra procent, och vissa kategorier uppvisar stora regionala skillnader. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Julrapport 2025.

Fakta om maten: När varje minut räknas – hur dagligvaruhandeln förenklar konsumenternas vardag17.12.2025 10:28:21 CET | Pressmeddelande

I en vardag där tid är en bristvara spelar sättet vi handlar mat på en allt större roll. I en ny rapport visar Svensk Dagligvaruhandel hur långsiktiga satsningar på effektivare butiker, logistik och digitala lösningar har gjort det enklare och snabbare för konsumenterna att handla – samtidigt som handeln har kunnat använda sina resurser mer effektivt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye