Välkända varumärken nominerade i Årets Dagligvara 2023
Årets Dagligvara 2023 premierar produkter som lanserats under 2021. En period som präglas av pandemi, krig i Ukraina och extrem matprisinflation, något som varit extra utmanande för nylanserade produkter. Årets tre nominerade produkter, som trots detta presterat väl under perioden, är alla från välkända etablerade varumärken; Zeta olivolja gentile, Old El Paso tortilla pockets och Polarbröd Polarhjärtan. Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft den mest framgångsrika och innovativa lanseringen i dagligvaruhandeln.

Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling i sin kategori och fyllt ett nytt konsumentbehov. Årets tre nominerade produkter kommer från välkända etablerade varumärken, visar på starka försäljningsdata och alla tre produkter har lyckats ta en självklar plats på butikshyllan i tre tuffa varukategorier.
- Det har varit tufft för nylanseringar efter åren med pandemin och därefter ett krig i Ukraina med en extrem matprisinflation som följd. Så hatten av för de tre nominerade produkterna som trots detta lyckats under denna utmanande och speciella period. För dagligvaruhandeln är det helt avgörande att det finns innovativa produkter på butikshyllorna, här spelar detta pris en viktig roll då det premierar just de produkter som bidrar till utveckling i respektive kategori, säger Karin Brynell juryns ordförande och VD på Svensk Dagligvaruhandel.
De nominerade är Zeta olivolja gentile, Old El Paso tortilla pockets och Polarbröd Polarhjärtan. Den slutliga vinnaren kommer att röstas fram av branschens medarbetare, och presenteras den 11 oktober i samband med DLF:s Höstmöte. För att bli nominerad ska produkten ha lanserats under 2021. Den ska ha tagit betydande marknadsandelar, uppnått en hög vägd distribution och drivit tillväxt i sin kategori. Urvalet görs även utifrån kvalitativa aspekter som innovationshöjd och nya konsumentbehov. Dessutom noteras om produkten har tydliga sorteringsanvisningar och bidrar till utveckling mot materialåtervinningsbara förpackningar.
Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel. Juryn består av representanter för dagligvaruhandeln, NielsenIQ. I år dessutom med en studentröst från Handelshögskolan i Stockholm. Marknadsanalysföretaget NielsenIQ är samarbetspartner och leverantör av kvantitativ försäljningsdata. Priset har delats ut sedan 2006. För ytterligare information om priset, kriterier och juryn besök https://www.svenskdagligvaruhandel.se/arets-dagligvara/
För ytterligare frågor kontakta:
Cecilia Anneling, Kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 070 840 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seBilder
Länkar
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Den prisjusterade oktoberförsäljningen positiv i dagligvaruhandeln16.11.2023 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,8 procent under oktober 2023, jämfört med samma månad 2022, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Svensk Dagligvaruhandel stärker sitt näringspolitiska arbete - Andreas Strömberg blir näringspolitisk chef7.11.2023 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel tillsätter en näringspolitisk chef som får huvudansvar för det näringspolitiska arbetet. Det är Andreas Strömberg, med erfarenhet från politiken och med god kunskap om att bedriva branschgemensamt arbete, som tillträder rollen. Andreas kommer närmast från en likande roll på bransch- och arbetsgivarorganisation IKEM.
Tillväxten i dagligvaruhandeln fortsatt inflationsdriven17.10.2023 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,2 procent under september 2023, jämfört med samma månad 2022, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under september till 7,7 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till -1,5 procent.
Polarbröd Polarhjärtan är Årets Dagligvara 202312.10.2023 08:02:29 CEST | Pressmeddelande
Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln. Vinnare av det prestigefyllda priset går i år till Polarhjärtan från Polarbröd, en hjärteprodukt som föddes i sviterna av den brand som totalförstörde Polarbröds fabrik i Älvsbyn. Förutom äran kommer Polarbröd vinna omfattande exponering i dagligvaruhandelsaktörernas egna kanaler och ett presentkort hos samarbetspartnern NielsenIQ.
Livsmedelsbutikernas lönsamhet sjunker20.9.2023 07:55:00 CEST | Pressmeddelande
Lönsamheten i landets livsmedelsbutiker har halverats, från 3,7 procent i marginal under första halvåret 2022, till 1,7 procent under första halvåret i år. Det visar ny statistik från Statistiska Centralbyrån, SCB. Det bekräftar de utmaningar som många livsmedelsbutiker nu står inför och motsäger en stor del av den samhällsdebatt som pågått kring matpriser och dagligvaruhandeln det senaste året.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum