Digital tillväxt stärker morgonpressens läsarintäkter
Morgonpressens samlade läsarintäkter från webben, appar och tryckta tidningar ökade med 2 procent under årets andra kvartal, jämfört med motsvarande period 2022. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Förskjutningen i digital riktning fortsatte under 2023 års andra kvartal. Morgonpressens digitala läsarintäkter växte med 18 procent jämfört med motsvarande period 2022. Samtidigt krympte konsumentintäkterna knutna till tryckta tidningar med 3 procent relativt det andra kvartalet föregående år. Därmed ökade den digitala andelen av morgonpressens läsarintäkter från 24 procent under kvartal 2 2022 till 27 procent 2023 års andra kvartal.
Hushållens samlade utgifter för tryckta och digitala landsortstidningar ökade med 5 procent under kvartal 2 2023. Storstadspressen gick i motsatt riktning. Där minskade läsarintäkterna med 1 procent. Både i storstad och landsort växte den digitala läsaraffären. Medan storstadspressen såg en tillväxt med 13 procent kunde kollegerna utanför storstäderna åtnjuta en ökning av de digitala läsarintäkterna med hela 26 procent. Samtidigt bibehöll landsortspressen konsumentintäkterna på den tryckta sidan medan storstadspressen backade med 7 procent jämfört med 2022 års andra kvartal.
”Morgonpressens läsare uppvisar så här långt en glädjande lojalitet trots den ekonomiskt svåra tid vi befinner oss i. Det visar vilket värde fria, professionella och trovärdiga medier bidrar med i ett upplyst demokratiskt samhälle. Samtidigt väntas arbetslösheten och bolåneräntorna stiga, vilket riskerar att framtvinga smärtsamma prioriteringar bland hushållens utgifter. Vi kan även konstatera att de växande läsarintäkterna inte uppväger tappet på annonssidan, säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert.
Kontakter
Johan TaubertVD
Tel:+46 (0) 76 545 24 05johan.taubert@tu.seKajsa HolmAnalytiker
Tel:+46 (0)70 774 44 34kajsa.holm@tu.seJonas MorianPress- och opinionsansvarig
Tel:+46 (0)76 527 46 07jonas.morian@tu.seLänkar
Om Tidningsutgivarna
Följ oss gärna på Twitter , Facebook och på LinkedIn!
Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>
Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Morgonpressens intäkter fortsätter att falla - värst för landsortspressen13.11.2024 08:45:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare faller med två procent under 2024 års tredje kvartal, jämfört med samma period 2023. Fallet orsakas av fortsatt minskande annonsintäkter och landsortspressen utvecklas sämst. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Årets Dagstidning 2025 – juryn är utsedd8.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Jurygrupperna är klara inför 2025 års upplaga av den stora mediebranschtävlingen Årets Dagstidning som arrangeras av Tidningsutgivarna. Bland jurymedlemmarna finns TV4:s programdirektör Viveka Hansson, Sveriges Radios vd Cilla Benkö och Niklas Bondesson, docent i marknadsföring på Stockholms universitet.
Snabbare skifte mot digitala morgontidningar2.9.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Morgonpressens läsarintäkter från digitala kanaler ökade med hela 20 procent under andra kvartalet 2024, jämfört med motsvarande period 2023. Samtidigt minskade intäkterna från de tryckta tidningarna tydligt. Sammantaget ökade läsarintäkterna med 1 procent. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Fortsatt nedgång i morgonpressens annonsintäkter – men övergången till digitalt accelererar29.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 8 procent under första halvåret 2024, jämfört med samma period 2023. Minskningen är jämnt fördelad över halvåret, men övergången till digitala annonsintäkter accelererade under andra kvartalet. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Påtryckningar och hot mot journalister är hot mot demokratin27.7.2024 10:15:36 CEST | Pressmeddelande
Det är ytterst allvarligt när enskilda journalister utsätts för hot och påtryckningar som en direkt reaktion på hennes journalistiska arbete - allvarligt för såväl den enskilde reportern som för vårt samhälle, säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum