Backyard session på Kungshamra - livemusik för studenter

4 september firar Stockholms studentbostäder höstterminens start med den fjärde omgången av uppskattade Backyard session. Tre liveband intar scenen på studentbostadsområdet Kungshamra i Solna och alla studenter är välkomna.

Indiebandet BLÅ VÄGEN vill beröra med skramliga gitarrer, trallvänliga melodier och fyndiga texter.

– Vi tycker att det är fantastiskt roligt att kunna göra något extra för våra hyresgäster och ett härligt sätt att välkomna alla våra nya studenter. Stockholms studentbostäder är mer än bara en fastighetsförvaltare och bostadsutvecklare, vi arbetar aktivt på flera plan för att ge våra hyresgäster ett bra och socialt studentliv. Det ingår i vårt uppdrag och är samtidigt en viktig komponent i vårt arbete för social hållbarhet och ökad gemenskap, säger Mattias Carrass, vd på Stockholms studentbostäder.

Tre band står på scenen 4 september. Duon RosesandPearls, indiebandet BLÅ VÄGEN och Partybandet S.T.U.R.E. I alla banden finns det medlemmar som studerar vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, en av de SSCO-anslutna högskolor vars studenter har möjlighet att bo hos Stockholms studentbostäder.

– Backyard session har blivit ett otroligt populärt initiativ bland våra studenter och det är extra roligt att det också är studenter som står på scenen. Att på olika sätt engagera studenter i verksamheten är självklart för oss, det är en del av vårt grundkoncept att göra studenter delaktiga. Stockholms studentbostäder är en stiftelse ”av, för och med studenter, säger Mattias Carrass.

Backyard session är ett årligen återkommande event som Stockholms studentbostäder startade under pandemin när studenter inte kunde ta sig ut och gå på konserter. Då beslöt Stockholms studentbostäder att istället ta livemusiken till studenterna genom att låta band spela på bostadsområdenas bakgårdar. Studenter lyssnade på konserter från balkonger, fönster och på plats på innergårdarna.

Om Backyard session 2023:
Plats: I Picassoparken på studentbostadsområdet Kungshamra. (Adress: Kungshamra 1-83, T-banestation Bergshamra).
Tid: 4 september kl 16.00.
Inträde: Fritt inträde och alla studenter är välkomna.

Om banden:
16.00 – RosesandPearls
Duon RosesandPearls öppnar kvällen med sång, piano och gitarr. De bjuder på både egna låtar och covers.

16.45 – BLÅ VÄGEN
Med skramliga gitarrer, trallvänliga melodier och fyndiga texter vill indiebandet Blå Vägen få lyssnaren att känna någonting. Med rötter i norr och hela Sverige som spelplan vill Blå Vägen dra med er på resan! De har gett ut EP:n ”Genom fönstret” på Spotify.

17.30 – Partybandet S.T.U.R.E
Partybandet S.T.U.R.E garanterar att avsluta kvällen med en hög stämning. De har en bred repertoar med partylåtar och moderna poplåtar som många känner igen.

Ladda ned bild
Partybandet S.T.U.R.E har en bred repertoar med partylåtar och moderna poplåtar.
Ladda ned bild
RosesandPearls bjuder på både egna låtar och covers.

Om Stockholms studentbostäder

Stockholms studentbostäder är med över 8 500 bostäder störst på studentbostäder i Sverige. Företaget, som har funnits i 65 år, förvaltar, förmedlar och bygger bostäder för studenter i Stockholm. Stockholms studentbostäder erbjuder allt från korridorsrum till ettor och familjelägenheter i attraktiva lägen nära högskolor, universitet och Stockholms innerstad. Företaget drivs i stiftelseform av ägaren och grundaren Stockholms studenters centralorganisation, SSCO.