Storslagen finalhelg när Göteborg firar 400 år med Kulturkalas, Jubileumsparad och musikfyrverkeri

Nu är det bara dagar kvar till den fullspäckade avslutningen av Göteborgs 400-årsfirande. Den 31 augusti – 3 september knyts sommarens firande ihop med allt från Göteborgs Kulturkalas och Jubileumsparad, till Ö-fest på Ringön, Marathon och musikfyrverkeri. Fri entré och öppet för alla.

Fyrverkeri, val som är ett ekipage i Jubileumsparaden, Kulturkalasets stora scen på Kungstorget och Miriam Bryant. Foto: Beatrice Törnros, Marie Ullnert, House of vision, pressbild.

När årets Kulturkalas drar igång är det ingen slump att det är samtidigt som Göteborg avrundar sitt 400-årsfirande. Göteborg firas med flera evenemang med Kulturkalaset som utgångspunkt, tillsammans med en parad på Avenyn som en hyllning till den jubilerande staden, ett musikfyrverkeri, mängder med satsningar runt om i hela staden och Frihamnen fylls av stadsutveckling och demokrati.

– Nu bjuder vi in till Finalhelgen med upplevelser för alla som kröner en hel sommar av firande. Fyra dagar fyllda av höjdpunkter där vårt årligen återkommande Kulturkalas krokar arm med flera evenemang och aktiviteter. Det blir en festlig långhelg med mycket för många, säger Therese Brusberg, chef för Göteborgs 400-årsjubileum på Göteborg & Co.

Årets upplaga av Kulturkalaset bjuder på en mängd spännande upplevelser runt om i stan som gratis föreställningar på Operan, cirkusskola, Booktok-pickninck och Bollywooddans. Festivalens matutbud är brett i år med stor streetfoodfestival längs Kungstorget och cirkulära hållbara matupplevelser i Bältespännarparken.

– Jag ser fram emot en helg som bubblar av gratis upplevelser och möten för alla de som bor här eller besöker Göteborg. Vi har en fantastik bredd i vårt program i år med allt från spelkultur, digitala satsningar och flera externa aktörer som bidrar med spännande programpunkter. Hela staden bjuder till och slår upp sina dörrar, säger Anna Mjörnvik projektledare Göteborgs Kulturkalas på Göteborg & Co.

Det här händer under helgen – ett urval

Torsdagen den 31 augusti

Prototyp Göteborg i Frihamnen och Nordstan
Upptäck, upplev och lär dig mer om hållbar omställning med Prototyp Göteborg - jubileumssatsningen med fokus på hållbar omställning i staden. Det bjuds på program i Omställningslabbet i Frihamnen och även i Nordstan. Upptäck mer med Prototyps nya karta.

Tips från torsdagens program:

Frihamnsdagarna inleds
För tredje året i rad hålls Frihamnsdagarna på Bananpiren, en demokratisk mötesplats för fria samtal. Men också kultur, panelsamtal, debatter, musik, food trucks, second hand, aktiviteter och utställare. Frihamnsdagarna pågår 31 augusti – 2 september.

Tips från torsdagens program:

Gothenburg Island Festival

Upplev en metavärld av Ringön i HiberWorld och ta del av livespelningar, utomhusbio, konstgalleri och roliga tävlingar. Gothenburg Island Festival är en digital tredagarsfestival där nyfikna i alla åldrar är välkomna.

Jubileumstur till Brännö
Upplev en jubileumstur från Stenpiren till Brännö den 31 augusti. På turen finns en guide ombord som berättar om skärgården och Göteborgs historia på svenska och engelska. Väl framme blir det ett festligt mottagande!

Fredagen den 1 september

Göteborgs Kulturkalas inleds
Den 1–3 september genomförs Göteborgs Kulturkalas, en gratis stadsfestival som är öppen för alla. Under festivalens paraply samlas många aktörer och arrangörer för att bjuda på både stora och personliga upplevelser. Allt från freestylerap och världens största såpbubblor till nycirkus, gaming och opera i världsklass.

Tips från fredagens program:

Filmvisning på Stadsbiblioteket
Stadsbiblioteket visar korta filmer från sin satsning: Berättelser från en stad som är vår. Det blir också samtal om olika platser i Göteborg.

Jubileumstur till Vrångö
En av nio jubileumsturer från Stenpiren till Göteborgs skärgård går till Vrångö den 1 september. På turen finns en guide ombord som berättar om skärgården och Göteborgs historia på svenska och engelska. Väl framme blir det ett festligt mottagande!

Tips från Prototyp Göteborg

Tips från Frihamnsdagarna

Lördagen den 2 september

Jubileumsparaden
Klockan 14.00 den 2 september avgår Jubileumsparaden från Gustaf Adolfs Torg och går längs med Avenyn upp till Götaplatsen där alla ekipage samlas. Paraden är en hyllning till Göteborg med drygt 20 ekipage och hundratals representanter i alla åldrar, från olika områden i staden. Det blir dans, musik och scenkonst, och också inslag av teknik och näringsliv.

Jubileumsfyrverkeri
Musikfyrverkeriet skjuts av klockan 22.00 den 2 september, och längs kajkanten framför GöteborgsOperan kommer publiken både se och höra bra. Men musiken sänds även live i samarbete med Mix Megapol på radiofrekvens 107,3, i Göteborg med omnejd, så att alla kan lyssna vart de än befinner sig. Fyrverkeriet är 402 sekunder långt och designat av Göteborgs Fyrverkerifabrik.

Ö-festen på Ringön
Det bubblar på Ringön när hela området blir en gatufestival med livemusik, konstutställningar, loppisar, god mat, workshops och mycket mer. Ö-festen är sprungen ur en jubileumssatsning och genomförs i samarbete mellan Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Ringöns Nätverk.

Tips från Göteborgs Kulturkalas

Finnisage  Song of my people
”The Song of My People” är ett projekt där 300 av stadens invånare blivit fotade när de sjunger. Bilderna sattes sedan upp på Hisingsbrons fyra pelare. Nu blir det festlig avslutning.

8:ans spårvagn genom ljuva livet
24 spårvagnshållplatser med en egen sång. Gruppen DU ÄR HÄR hoppar av vid varje hållplats längs 8:ans spårvagnslinje och framför en sång. Alla som vill får följa med.

Tips från Prototyp Göteborg

Tips från Frihamnsdagarna

Extra jubileumstips
Guidad visning av Utställningen om Göteborgs 400-årsjubileum i Bältespännarparken och Millenniumplatsen, som även syntolkas.

Söndagen den 3 september

Finalkonsert med Miriam Bryant under Göteborgs Kulturkalas
Den 3 september intar göteborgaren Miriam Bryant Kungstorgets scen. Det blir den avslutande spelningen för sommarens Jubileumsfirande och Göteborgs Kulturkalas.

GöteborgsVarvet Marathon
Göteborgsvarvet Marathon löper längs delar av Göteborgsvarvets ordinarie bana, men också nya vägar genom Göteborg. Tusentals löpare får uppleva staden längs den 42 195 meter långa banan med start är i Slottsskogen och mål på Slottsskogsvallen.

Tips från Göteborgs Kulturkalas

Gårdsfest på Kulturhuset Kåken
Det bjuds på skördemarknad, konserter, barnteater och mycket mer på Kulturhuset Kåkens gröna kulturfest.

Foto: Marie Ullnert.
Miriam Bryant. Foto: Pressbild.
Foto: BeatriceTörnros
Kungstorget. Foto: House of Vision.

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Vepor och flaggor från handbolls VM blev till hjälp åt Göteborgs Stadsmission14.3.2024 11:15:50 CET | Pressmeddelande

Nästan 400 kuddar, täcken och mjukisdjur överlämnades till Göteborgs Stadsmission som ska skänkas vidare till personer i utsatthet. Överlämningen gjordes av Handbolls-VM 2023 AB tillsammans med Göteborg & Co, som låtit sy om vepor och flaggor från VM i handboll 2023. Händelsen markerar avslutningen på handbollsmästerskapen förra året och de hållbara samarbeten som präglat herrarnas och damernas VM.