De föreslås leda Moderaterna under de kommande 4 åren

Den 19–22 oktober hålls Moderaternas partistämma i Umeå. Partistämman äger rum var fjärde år och under denna läggs grunden för Moderaternas framtida politik. Under partistämman kommer även en ny partistyrelse att väljas för de kommande fyra åren. Partistyrelsen är det högsta beslutande organet i Moderaterna när stämman inte är sammankallad.

– Valberedningen lämnar nu ett enhälligt förslag till ny partistyrelse för Moderaterna. Arbetet har pågått i ett halvår med nomineringar från förbund och intervjuer med tilltänkta kandidater. Partistyrelsen handlar inte om en person, utan om helheten. Vi föreslår ett lag med personer med olika bakgrund och gedigen kompetens att leda partiet under Europavalet 2024 och riksdagsvalet 2026, säger Elisabeth Unell ordförande i valberedningen.

Justitieminister Gunnar Strömmer tillsammans med kommunstyrelsens ordförande i Partille, Marith Hesse och Helena Nanne, oppositionsråd i Malmö föreslås som nya ledamöter i partistyrelsen. Hans Wallmark samt Katarina Jonsson ställer inte upp till omval.

– Det har varit en noggrann process där vi har utökat partistyrelsen med en plats från 13 till 14 ledamöter. Moderaterna har en relativt liten partistyrelse och på detta sätt nås balans mellan kandidater som representerar kommun, region, riksdag och regering, fortsätter Elisabeth Unell.

Valberedningens förslag till partistyrelse,

Omval

Partiordförande: Ulf Kristersson , Strängnäs

1:e vice partiordförande: Elisabeth Svantesson, Örebro