500 nya studenter från hela världen flyttar in

1 september är Stockholms studentbostäders stora inflyttningsdag och nu välkomnar vi 500 nya studenter. Den som flyttar in en av våra studentbostäder får en fantastisk möjlighet att knyta kontakter för livet med andra studenter, både svenska och internationella, och delta i olika aktiviteter på campus. Samtidigt är det fortfarande brist på studentbostäder i campusnära lägen.

1 september är årets stora inflyttningsdag. 500 nya studenter flyttar in hos Stockholms studentbostäder

– 1 september är en spännande och rolig dag för oss, då möter vi alla härliga studenter som kommer för att hämta ut nycklarna till sitt nya hem. Studentbostaden är inte sällan den första egna bostaden och vi upplever att det är en trygghet för många att kunna bo på campusområden bland andra studenter. Ett tryggt hem är grunden för trivsel, välbefinnande och ofta en förutsättning för lyckade studier, säger Mattias Carrass, vd på Stockholms studentbostäder.

Utbildningarna på Stockholms universitet lockar studenter från hela världen och den internationella prägeln märks tydligt hos Stockholms studentbostäder. Ungefär 40 procent av hyresgästerna är internationella studenter.

– Många av våra bostadsområden är fantastiskt fina exempel på hur unga människor från hela världen, från helt olika kulturer, bor och trivs tillsammans. Vi ser en stor nyfikenhet på andra kulturer och på att ta till sig positiva saker från varandra och inte minst från Sverige, som till exempel hur vi tänker kring hållbarhet, säger Mattias Carrass.

Tillgången på studentbostäder är avgörande för att studenter ska ha möjlighet att söka sig till utbildningar i Stockholm på lika villkor oavsett socioekonomisk bakgrund. Att kunna locka till sig och behålla den här gruppen som utgör framtidens attraktiva arbetskraft, är en viktig faktor för Stockholms fortsatta tillväxt och utveckling.

Stockholms studentbostäder har idag cirka 8 500 studentbostäder. Under de senaste tre åren har stiftelsen färdigställt totalt 651 nya bostäder i Björkhagen och på Lappkärrsberget vid Stockholms universitet, varav 188 stod klara för inflyttning nu i augusti.

– Vi har byggt och skapat nya studentbostäder sedan Stockholms studenter grundade stiftelsen 1958 för att råda bot på den då stora bostadsbristen bland studenter. Vår ambition är att fortsätta utveckla fler bostäder i attraktiva lägen som studenter efterfrågar, det vill säga nära universitet, högskolor och city, säger Mattias Carrass.

Stockholms studentbostäder arbetar även kontinuerligt med det befintliga beståndet för att säkerställa att de som bor i stiftelsens bostäder verkligen är studenter. Genom en omfattande boprövning två gånger om året kan man friställa cirka 1 000 bostäder per år som går till aktiva studenter.

Studenter hämtar nycklar till sin nya studentbostad på Lappis.
Studenter hämtar nycklar till sin nya studentbostad på Lappis.

Stockholms studentbostäder är med över 8 500 bostäder störst på studentbostäder i Sverige. Företaget, som har funnits i 65 år, förvaltar, förmedlar och bygger bostäder för studenter i Stockholm. Stockholms studentbostäder erbjuder allt från korridorsrum till ettor och familjelägenheter i attraktiva lägen nära högskolor, universitet och Stockholms innerstad. Företaget drivs i stiftelseform av ägaren och grundaren Stockholms studenters centralorganisation, SSCO.