Jakob Söderqvist vann Flanders Tomorrow Tour – grym laginsats låg bakom totalsegern

Jakob Söderqvist och ett så starkt cyklande svenskt U23-landslag lyckades behålla ledartröjan i Flanders Tomorrow Tour i Belgien – där det bland annat ingick utvecklingslag till World Tour-team. Söderqvist grundlade segern efter ett starkt tempolopp på förmiddagen och fick hjälp av laget att hålla ihop eftermiddagens avslutande etapp till en totalseger.

MTB-cyklisten Jakob Söderqvist har först i år börjat köra landsväg på allvar och hade en etappseger innan i våras i Frankrike. Då han han sjuk i bra läge även för en podieplats totalen. Men i Västflandern höll det hela vägen till totalseger för Söderqvist efter en helt fantastisk insats av Jakob och hela laget.

Det var inte direkt någon smärtfri seger då Söderqvist bland annat var i backen på andra etappen och det nederländska Metec Solarwatt och andra vassa lag gjorde allt för att det inte skulle bli svensk seger efter sista etappen.

Det belgiska U23-etapploppet blev helt enkelt till en riktigt fin framgång för svensk cykel.

”Ja, vi körde jäkligt bra som lag rent ut sagt. Det kom iväg en grupp med två av de värsta konkurrenterna. Det kom ytterligare en attack. Men laget höll ihop det extremt bra och såg till att det blev en klungspurt av det. Därmed får Jakob gå upp på podiet som vinnare. Grymt! Riktigt bra kört. Nu ser vi till att fira det här direkt - för tidigt i morgon och drar vi hem till Sverige igen”, säger en mycket nöjd Alexander Wetterhall som är assisterande förbundskapten.

Det var ett nytt stabilt tempolopp av Jakob Söderqvist, som i den disciplinen närmast är nybörjare men imponerande redan stark, som grundade för totalsegern i Flanders Tomorrow tour efter att ha genomfört tempoloppet med en snitthastighet över 50 kilometer i timmen.

VM-sjuan från U23-tempot i Skottland slutade trea på etapp 3a. Därmed toppade Jakob totalen med elva sekunder inför den avgörande etappen. Det utdelades bonussekunder även ute på banan i linjeloppet så det kommer att krävas just en så gedigen laginsats för att försvara ledningen efter en återhämtning med vila och kolhydratrik lunch på boendet.

Edvin Lovidius jobbade hårt för Söderqvist under etapploppet. Men det blev också en fin individuella placering då han var sexa på tempot; slutade tolva i sammandraget. Även Hugo Lennartsson och Albin Stålberg var tidsmässigt bra med trots et uppoffrande jobb för laget. Carl Kagevi, som var på 19:e plats inför avslutningen, bröt den sista etappen. Viktor Lychou fick kliva av på grund av förkylning efter första.

I lagtävlingen var det fyra lag som stod i särklass. Sveriges U23-landslag slutade tvåa där efter nederländska Metec. I poängtävlingen var Jakob Söderqvist sexa. MEN i kampen om totalsegern var det till sist inget snack. Där var Söderqvist och det svenska laget helt enkelt starkast.

CYKEL
Handzame, Belgien
Flanders Tomorrow Tour, slutställning: 1) Jakob Söderqvist, Sverige 9.45.37, 2) Tibor del Grosso, Metec Solarwatt Nedretänderna +0.08, 3) Axel van der Tuuk, Metec Solarwatt +0.14, 12) Edvin Lovidius, Sverige +0.36, 45) Hugo Lennartsson, Sverige +1.26, 49) Albin Stålberg, Sverige +1.38.

Text och foto: Svenska Cykelförbundet (fria för publicering, ange fotocred)