Svenskt Ambulansflyg summerar den andra sommaren

Svenskt Ambulansflyg summerar den andra sommaren med rekord i både antal patientuppdrag och intäkter. Såväl akuta som planerade uppdrag har varit fler. Majoriteten flygningar är inom landet med patienter hemmahörande i Sveriges samtliga regioner, därutöver till grannländer med turister som insjuknat i Sverige.

Med sommarväder blir arbetet på flygplatsen smidigt. Foto: Kenneth Wallgren
Med sommarväder blir arbetet på flygplatsen smidigt. Foto: Kenneth Wallgren Foto: Kenneth Wallgren För redaktionella ändamål

Under juli månad genomfördes 400 patientuppdrag (100 per vecka), vilket är rekord. Intäkten för juli baseras på 648 flygtimmar och snittet för januari till och med juli är 503, jämfört med budgeterat 500. Resultatet är positivt för både juli månad och perioden från januari 2023.

Augusti är ännu inte sammanställd, men nivåerna ser ut att nå högre än motsvarande månad 2022, vilket är genomgående för 2023.

– Det har flutit på bra med intensiva dagar där det ena uppdraget avlöst det andra. Koordineringen har lagt ett skickligt pussel för samtransporter och samtidigt parerat för akuta uppdrag. Vi är mycket nöjda med vad vi åstadkommit under perioden då vi i likhet med hela Sveriges sjukvård hanterar semestrar, säger Anna Alm Andersson, förbundsdirektör, Svenskt Ambulansflyg.

Styrelse med tillförsikt

Sommarens resultat presenterades vid förbundsstyrelsens sammanträde den 31 augusti.

– Vi har idag en verksamhet som för varje månad växlar upp i förmåga och kapacitet. Att sjuka barn, vuxna och äldre får rätt vård i rätt tid innebär bokstavligt att rädda liv. Utvecklingen är genomgående positiv och styrelsen ser med tillförsikt på året som helhet, säger Ola Karlsson (M), styrelseordförande, Svenskt Ambulansflyg.

Svenskt Ambulansflyg utför uppdrag åt kommunalförbundets medlemmar, vilket är Sveriges 21 regioner. Gemensamt äger regionerna med svensk sjukvård sex ambulansflygplan av modellen Pilatus PC-24.

Planering och otrolig insats

Under sommaren behöver anpassningar göras för att i likhet med hela Sveriges sjukvård tillgodose medarbetares behov av semester. Sommaren 2023 har beredskapen varit förstärkt med ytterligare ett flygplan jämfört med 2022, delvis tack vare budgetutökning för sex ytterligare piloter 2023.

– En grundlig planering och en otrolig insats av samtliga medarbetare har möjliggjort det stora antalet patienter. Sommarväder underlättar det arbete som äger rum på flygplatserna. En större volym planerade transporter bidrar också till samordningsfördelar, säger Anna Alm Andersson, förbundsdirektör, Svenskt Ambulansflyg.

Med sommarväder är arbetet på flygplatsen smidigare. Foto: Kenneth Wallgren
Helikopter och ambulansflyg i samarbete. Foto: Daniel Hägg
I väntan på patient, någonstans i Sverige. Foto: Kenneth Wallgren
Ladda ned bild
Ola Karlsson (M), styrelseordförande Svenskt Ambulansflyg och oppositionsråd i Region Örebro län.
Anna Alm Andersson, förbundsdirektör, Svenskt Ambulansflyg
Foto: Kristoffer Berg
Foto: Kristoffer Berg
Ladda ned bild

Svenskt Ambulansflyg är ett kommunalförbund med Sveriges samtliga 21 regioner som medlemmar.

Tillsammans äger regionerna sex ambulansflygplan, unikt utvecklade för den svenska sjukvårdens behov och Sveriges geografi.

Verksamheten utgår från tre flygmedicinska baser på Umeå, Stockholm Arlanda och Göteborg Landvetter. Kansli och Flygkoordineringscentral i Umeå.

Ambulansflygplanen har en kabin utvecklad för att bedriva intensivvård och kan ta upp till tre patienter liggande på bår med en elektrisk bårlyft som bidrar till hög patientsäkerhet och god arbetsmiljö.

Läs mer: https://svenskt-ambulansflyg.se/

Foto: Leif Karlsson