Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg

Tusen timmar i luften med PC-24 – Svenskt Ambulansflyg

Dela

Den 21 maj uppnådde den första piloten vid Svenskt Ambulansflyg tusen flygtimmar med PC-24. Daniel Hägg är kapten, tf chefspilot och älskar att flyga. Milstolpen uppmärksammades av verksamheten.

Daniel Hägg, kapten och tf chefspilot, Svenskt Ambulansflyg
Daniel Hägg, kapten och tf chefspilot, Svenskt Ambulansflyg Foto: Svenskt Ambulansflyg / Mariann Holmberg Fritt i redaktionella sammanhang

– Tusen flygtimmar på PC-24 är extra speciellt, då flygplansmodellen är relativt ung, säger Daniel Hägg, kapten och tf chefspilot vid Svenskt Ambulansflyg.

Det första planet kom ut från fabriken 2018 och den schweiziska flygplanstillverkaren Pilatus Ltd uppger att ungefär 220 stycken PC-24 är i drift någonstans i världen.

Extra många starter och landningar

1000 flygtimmar vid Svenskt Ambulansflyg innebär att Daniel Hägg genomfört ungefär 1500 starter och landningar, vilket är mer än vid ett ordinärt trafikflygbolag.

– Under ett arbetspass kan vi utföra upp emot åtta flygsträckor med en genomsnittlig flygtid på 40 minuter. Vid ett ordinärt trafikflygbolag kan snittet för en flygsträcka vara flera timmar och arbetspasset utgöra en tur och returresa, planerad långt i förväg, säger Daniel Hägg.

Extra tränade av varierande omständigheter

För en pilot vid Svenskt Ambulansflyg görs planering av uppdrag tidigast dagen före och under varje arbetspass. De flesta transporter är inom landet till någon av Sveriges drygt 40-talet trafikflygplatser. Det är också stora variationer i väder och geografi. Under ett och samma arbetspass kan det snöa i Gällivare och ett par timmar senare skiner solen i Ängelholm. Vissa transporter är mycket brådskande och andra är planerade med flera patienter ombord samtidigt.

– Både roligt och utmanande är att vi alltid behöver vara på alerten och blir extra tränade av varierande och ständigt nya omständigheter. Alltid är det med patienten i fokus med olika brådskandegrad, säger Daniel Hägg.

Smittande entusiasm

Kapten Daniel Hägg är känd inom Svenskt Ambulansflyg och av samarbetsparter för sin smittande entusiasm. Han fullkomligt älskar sitt jobb och att flyga. Under uppväxt nära flygplatsen i Bromma växte drömmen om att själv få sitta i cockpit. En dröm som blev verklig.

– Det är så roligt och det är mer än bara flygandet. Teamarbetet är nog allra bäst, där två piloter och en specialistutbildad sjuksköterska genomför uppdraget utifrån patientens behov och förutsättningar, beskriver Daniel Hägg.

Teamarbete med patienten i fokus

Många fler än besättningen är involverade i ett ambulansuppdrag, inte minst flygtekniker som sköter det dagliga underhållet. Koordineringscentralen i Umeå förbereder uppdragen och koordinerar flygningen. På flygplatserna säkrar trafikledning och markpersonal omständigheter runt inflygning och markförhållanden. Helt avgörande är anslutande transporter, exempelvis helikopter och vägambulans med sina kompetenta medarbetare.

– Det vi gör har betydelse för människors liv och hälsa. Det märks varje dag. Alla vi möter är involverade i att patienten kommer fram säkert. När det är riktigt bråttom in till Arlanda ger trafikledningen fri tillgång till alla banor och vi kan komma in med hög fart. Då är det extra härligt att tacka för fin hjälp, säger Daniel Hägg.

Faktaruta

Daniel Hägg
Ålder: 35 år
Bor: Åkersberga
Familj: Fru och son (tre år)
Hobby: Flyga fallskärmshoppare och bogsering av segelflygplan
Tidigare flygbolag: BRA och easyJet
Anställd vid Svenskt Ambulansflyg: sedan 2021

Vad är det bästa med Svenskt Ambulansflyg? Teamarbetet och den stora variationen i uppdrag och destinationer.

Vad är det bästa med PC-24? Farten och kraften, nästan som en raket. Men också höjden, att flyga över alla andra med fritt luftrum. Jämfört med att flyga Airbus är PC-24 som en sportbil. Den fina ambulansinredningen är en stor fördel och speciellt bårlyften som ger oss en bra arbetsmiljö och gör det säkert för patienten att komma ombord.

Vad är det bästa med de små planen du flyger på fritiden? Vi flyger inte så högt och kan åka och kolla på vackra platser ovanifrån.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Daniel Hägg, kapten och tf chefspilot, Svenskt Ambulansflyg
Daniel Hägg, kapten och tf chefspilot, Svenskt Ambulansflyg
Ladda ned bild

Om oss

Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg utför ambulanstransport med flygplan med beredskap dygnets alla timmar, året runt. Tjänsten bedrivs och utvecklas utifrån Sveriges 21 regioners, nuvarande och framtida behov, av ambulanstransport med flygplan.

ENG: The authority (Kommunalförbundet) Svenskt Ambulansflyg / Swedish Ambulance Flight is the official and national service of ambulance transport by airplanes, having duty all days, around the clock. The authority is governed by Swedish healthcare system, which is governed by regional level, divided in 21 areas.

For the national duty, Svenskt Ambulansflyg owns six jet airplanes, Pilatus PC-24, adapted for emergency medical service (EMS). Airplanes are based at Umea Airport, Stockholm/Arlanda Airport or Goteborg/Landvetter Airport.

Följ Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg

Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg gör ett positivt resultat 20239.2.2024 08:41:14 CET | Pressmeddelande

Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg gör ett positivt resultat 2023 på drygt 9,5 miljoner kronor, jämfört med budget 3,7 miljoner. Flygtimmar totalt uppgår till 6175, jämfört med budgeterat 6000 och 515 flygtimmar, genomsnittligt per månad. Förbundet har utfört 3800 patientuppdrag på helåret och 315 genomsnittligt per månad. Varje månad 2023 (september undantaget) har större volymer i uppdrag och intäkt än motsvarande månad 2022.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye