Svenskt Ambulansflyg uppmärksammas internationellt för teknisk pålitlighet
Svenskt Ambulansflyg har haft en utveckling inom flygplansunderhåll som väcker internationell uppmärksamhet. Odd Gomsrud, teknisk chef, har föreläst för andra operatörer med Pilatus PC-24, om ett upplägg som ger få och korta stilleståndstider.
För en ambulansflygverksamhet är det avgörande att flygplanen är redo att starta när behovet uppstår och inte blir kvar på marken på grund av tekniska problem. När det ändå uppstår, då ska problemet vara löst inom ett så kort tidsförlopp som möjligt.
Svenskt Ambulansflyg redovisare en pålitlighet för sin flotta i variation mellan 99 och 100 procent. Pålitligheten anger i vilken grad flygplanen är redo när det är aktuellt att genomföra ett uppdrag.
– Vi har uppnått pålitlighet på nära 100 procent. Det är riktigt bra resultat och vi har fått mycket beröm för vårt arbete, av både flygplanstillverkaren och andra deltagare vid konferensen i Zürich, berättar Odd Gomsrud, teknisk chef, Svenskt Ambulansflyg.
Kompetens och samarbete
Det vinnande upplägget bygger på att Svenskt Ambulansflyg har flygtekniker med hög kompetens i tjänst och beredskap dygnet runt vid samtliga baser. Tekniker genomför självständigt både dagligt underhåll (Line Maintenance) och åtgärd av oväntade teknikproblem. En viktig del är också att kritiska reservdelar finns i lager vid respektive bas eller på Arlanda, som utgör ett nav för det tekniska underhållet.
– Det bästa är om en indikation om ett eventuellt fel omhändertas i ett tidigt skede och att underhåll görs förebyggande. Avgörande för en hög pålitlighet är därför ett nära samarbete mellan piloter och tekniker, säger Mathias Andersson, chef över flygtekniker i tjänst vid de tre baserna (Line och Base Maintenance Manager), Svenskt Ambulansflyg
– När vi kommer tillbaka till hemmabas, då gör vi direkt en avstämning med tekniker om det är något de kan behöva kika på. Och när jag kommer på morgonen, då är dagens rutiner gjorda. Vi har ett fantastiskt fint samarbete med teknikerna. Så bra samarbete har jag aldrig tidigare upplevt, säger Daniel Hägg, kapten och tf chefspilot, Svenskt Ambulansflyg.
Tungt underhåll i egen regi
Utvecklingen inom tekniksidan fortsätter för att korta tiden för det tunga underhållet (Base Maintenance), som sedan våren 2024 genomförs i egen regi och under eget tillstånd.
– Nu kan vi själva styra över hur många tekniker och mekaniker som arbetar med det tunga underhållet och kan på det viset optimera tidsåtgången. Vi kan också dra nytta av den erfarenhet våra flygtekniker har av det dagliga underhållet på den här flygplanstypen, vilket är en klar fördel, säger Odd Gomrsrud, teknisk chef.
Svenskt Ambulansflyg har ett fåtal anställda flygtekniker kombinerat med avtal om inhyrd personal.
Kontakter
Mariann HolmbergKommunikationschefKommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg
Tel:073 800 86 16mariann.holmberg@svenskt-ambulansflyg.seBilder
Följ Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg
Svenskt Ambulansflyg deltar på SFAI med utställning och seminarium i det vetenskapliga programmet19.9.2024 13:02:56 CEST | Pressmeddelande
Tema för Svenskt Ambulansflyg vid SFAI i Helsingborg 18–20 september är intensivvårdstransporter som utförs i samarbete med Sveriges regioner.
Samverkan räddar liv vid stroke18.9.2024 16:54:50 CEST | Pressmeddelande
I slutet av augusti flögs en läkare för att genomföra den första trombektomin vid Sundsvalls sjukhus av personal från Norrlands universitetssjukhus. Det var första gången en sådan behandling genomfördes på ett länssjukhus i Sverige. Vid stroke är tiden från insjuknande till behandling livsavgörande och ambulansflyget är den faktor som skapar förutsättningar för att spara tid och genom det rädda liv.
Svenskt Ambulansflyg på FLISA om standarder i gränssnitt17.9.2024 15:32:12 CEST | Pressmeddelande
När Svenskt Ambulansflyg deltar vid FLISA-kongressen i Kalmar den 17e till 19e september, då är det för att berätta om standardiseringsarbetet inom gränssnitt för bårar och bårsystem. Svenskt Ambulansflyg tror det är möjligt att införa en standard för bårsystem i Sverige, vilket skulle underlätta vid patienttransporter mellan Sveriges regioner.
Svenskt Ambulansflyg deltar vid Försvarsmaktens Flygdag 2024 i Ronneby21.8.2024 13:13:36 CEST | Pressmeddelande
Besökare till flygdagen kan möta medarbetare vid Svenskt Ambulansflyg och kika in i det moderna ambulansflygplanet som för dagen är uppställt i utställningsområden på flygflottiljen F17 i Ronneby. Den elektriska bårlyften som ger hög patientsäkerhet och god arbetsmiljö demonstreras återkommande under dagen. Försvarsmaktens Flygdag 2024 äger rum den 24 augusti, 08.00–18.00 på Flygflottiljen F17 i Ronneby.
Tusen timmar i luften med PC-24 – Svenskt Ambulansflyg15.7.2024 09:20:00 CEST | Pressmeddelande
Den 21 maj uppnådde den första piloten vid Svenskt Ambulansflyg tusen flygtimmar med PC-24. Daniel Hägg är kapten, tf chefspilot och älskar att flyga. Milstolpen uppmärksammades av verksamheten.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum