Laddbara fordon ökar - men i många kommuner går det långsamt

Antalet elbilar växer snabbt, visar E.ONs Elektrifieringsrapport.

Hittills under 2023 har 37 procent av alla nya bilar varit elbilar och ytterligare drygt 20 procent laddhybrider.

–Men fortfarande är det bara cirka fem procent av alla bilar som är elbilar. Bara ett halvdussin kommuner i E.ONs elnät har en större andel laddbara bilar än 10 procent, säger Martin Höhler, vd E.ON Energidistribution.

Antalet elbilar ökar snabbt. Det ställer mycket stora krav på utbyggnaden av laddinfrastruktur. Foto: Apelöga

Andelen laddbara bilar varierar kraftigt mellan olika kommuner, vilket ställer olika krav på utbyggnadstakten för laddinfrastrukturen.

–I många mindre kommuner utanför storstadslänen är andelen fortfarande under fem procent. I Danderyd, där E.ON äger elnätet, är tre av tio bilar laddbara. Men Strömsunds kommun, där E.ON också ansvarar för elnätet, har ännu bara en dryg procent laddbara bilar. Det betyder att efterfrågan på energidistribution och laddinfrastruktur framledes kommer att öka väldigt mycket, säger Martin Höhler.

E.ON gör stora investeringar i elnäten för att säkra elleveranser och för att möjliggöra den gröna omställningen. De senaste 10 åren har E.ON investerat cirka 30 miljarder kronor i elnäten. Den innevarande reglerperioden, 2020 till 2023, investerar E.ON 16 miljarder kronor i elnäten, vilket är bolagets största investeringsprogram till dags dato.

­–Vår nuvarande investeringstakt är på 4 till 5 miljarder kronor årligen. De historiskt höga nivåerna krävs då omställningen sker samtidigt som vi behöver upprätthålla en trygg och tillförlitlig elförsörjning, vilket ställer stora krav på elnätet och hela energisystemet, säger Martin Höhler.

Inom E.ONs elnät toppas listan av följande fem kommuner:

Antal laddbara bilar                   Andel fordon (procent)

1. Danderyd                      5 405                                               29,9
  2. Malmö                          17 147                                             13,4
  3. Vaxholm                       691                                                   13,0
  4. Österåker                      2 677                                               12,2
  5. Vellinge                         2 234                                               10,9

Läs E.ONs Elektrifieringsrapport: Elektrifiering | Energiomställningen kräver investeringar - eon.se

"Den snabba ökningen av laddbara bilar betyder att efterfrågan på energidistribution och laddinfrastruktur framledes kommer att öka väldigt mycket. Det tarvar en historikt hög investeringstakt," säger Martin Höhler, vd E.ON Energidistribution.

E.ON tar ultrasnabbladdning till Norrlands största outlet – ett hållbart och strategiskt samarbete4.7.2024 14:31:42 CEST | Pressmeddelande

Idag invigdes fyra toppmoderna ultrasnabbladdare vid Naturkompaniet Outlet i Örnsköldsvik, ett samarbete mellan E.ON och Naturkompaniet som speglar bolagens gemensamma engagemang för hållbarhet. De åtta strategiskt placerade laddpunkterna, vardera med en maxeffekt på 300 kW, invigdes officiellt under en ceremoni med Naturkompaniets vd Henrik Hoffman, Marie Feuk vd E.ON Drive Infrastructure Sweden, Lena Berglund, regionchef Nord E.ON Sverige och Örnsköldsviks kommunalråd Johannes Nordin.

E.ON förlänger flexibilitetsmarknad i södra Skåne20.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

E.ON Energidistribution satsar stort på lokala flexibilitetsmarknader i syfte att bättre utnyttja de befintliga elnäten och skapa möjlighet för fler kunder att ansluta sig snabbare. Lokala flexibilitetsmarknader har drivits i E.ONs regi sedan 2019 och den gångna vintern bedrevs marknader i Hässleholm, södra Skåne, Vaxholm och Bålsta. Nu förlänger E.ON flexibilitetsmarknaden i södra Skåne, i området runt Malmö, Lund, Staffanstorp, Trelleborg, Ystad, och Skurup.

E.ON utökar sina flexibilitetsmarknader till Kallhäll och Kungsängen20.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

E.ON Energidistribution satsar stort på lokala flexibilitetsmarknader i syfte att bättre utnyttja de befintliga elnäten och skapa möjlighet för fler kunder att ansluta sig snabbare. Lokala flexibilitetsmarknader har drivits i E.ONs regi sedan 2019 och den gångna vintern bedrevs marknader i Hässleholm, södra Skåne, Vaxholm och Bålsta. Nu etablerar E.ON ytterligare flexibilitetsmarknader i Stockholmsområdet.