Porsche Carrera Cup Scandinavia

Kan Ericsson erövra Porsche Carrera Cup-titel med Sundahls guldmetod?

Dela

Snabb och stabil körning i kombination med en klok strategi och ett vägvinnande teamarbete.

Där har ni receptet som tagit Lukas Sundahl till fem raka titlar i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Nu utmanas mästaren av Hampus Ericsson vars taktik hittills den här säsongen varit: snabb och stabil körning i kombination med en klok strategi och ett vägvinnande teamarbete.

Ska Ericsson lyckas besegra Sundahl med mästarens egen guldmetod?

Två deltävlingar och fem race återstår i Porsche Carrera Cup Scandinavia, som i år avgörs för 20:e gången. 8-9 september väntar Porsche Festival på Rudskogen Motorsenter i Norge och tre mycket viktiga, och kanske helt avgörande, heat.

Senast på Gelleråsen Arena i Karlskoga övertog Hampus Ericsson i M3G Motorsport förstaplatsen i tabellen. Med en seger och en andraplats tog han sig i kapp och förbi Lukas Sundahl, som fick nöja sig med dubbla tredjeplatser.

– Jag har varit i ledning i mästerskapet några gånger tidigare de senaste åren, men ofta tappat den inför sommaruppehållet. Det här är första gången jag lyckas ta tillbaka ledningen så här långt in i säsongen och det tycker jag är ett styrkebesked, säger Ericsson.

Duo har ryckt

21-åringen från Kumla inledde säsongen bäst. Med seger och en andraplats i premiären i Anderstorp tog han ledningen i mästerskapet – två poäng före smålänningen Lukas Sundahl, som gör sin andra säsong i Micke Kågered Racing. 

Efter det har först Ola Nilsson och därefter Sundahl toppat tabellen. Men i Karlskoga tog alltså Ericsson tillbaka kommandot med den regerande mästaren närmast bakom sig.

Ericsson och Sundahl har ryckt åt sig en lucka. Tredjeplacerade Ola Nilsson, Mtech Competition, är 42 poäng från täten, men med tanke på att det är 135 poäng kvar att köra om kan mycket fortfarande hända. Med ett liknande utgångsläge i fjol vann Nilsson samtliga race i Norge och blandade sig i titelkampen. 

– Ola har kapacitet att göra om den bedriften så att räkna bort honom vore dumt, konstaterade Ericsson redan innan han lämnade Gelleråsen Arena.

Inför deltävlingen på Rudskogen Motorsenter är Emil Persson fyra, 18 poäng bakom Nilsson men 13 före femteplacerade Marcus Annervi. 

Tagit lärdom

Faktum kvarstår emellertid. Det är Hampus Ericsson och Lukas Sundahl som har klart bäst utgångsläge inför tävlingen i Norge. Duon har det tack vare leverans på hög nivå. 

Att Lukas Sundahl är en utpräglad mästerskapsförare är hans fem raka Carrera Cup-titlar ett tydligt bevis på. Hampus Ericssons jämna och stabila nivå är mer överraskande. Misstagen är få, han förivrar sig inte och är dessutom beredd att ta en tredjeplats i stället för att ge bort något i ett riskabelt omkörningsförsök i jakt på fler poäng. 

– Jag håller med och det här är något jag verkligen lärt mig de senaste två åren. Man gynnas av att tänka långsiktigt, särskilt nu när det är så jämnt mellan oss i toppen. Det är så viktigt att skrapa ihop varenda liten poäng och inte värt att riskera en nolla i en osäker omkörning, säger Ericsson. 

Det var med exakt den inställningen Ericsson genomförde det andra heatet i Karlskoga. Där blev han tvåa bakom Ola Nilsson och med Lukas Sundahl närmast efter sig.

Efteråt fick Ericsson frågan om han inte kunde nå Ola? Vad svaret blev?

– Grejen är den att det inte var värt att försöka köra i kapp Ola och riskera att göra ett misstag på vägen. Då hade jag kanske tvingats släppa Lukas förbi mig. Det var bättre att bara ligga kvar, vara kall, hålla mig på banan och köra så snabbt som möjligt. 

Så resonerade inte Hampus Ericsson för några säsonger sedan.

– Nej, då hade jag gått för det, medger han och ler.

Otur i Frankrike

Under ledning av Ronnie Bergström i M3G Motorsport har Hampus Ericsson tagit kliv i sin utveckling i år. I sin fjärde säsong i mästerskapet har han på allvar vuxit in i rollen som het titelutmanare.

– Det är väldigt många duktiga och snabba förare i Porsche Carrera Cup, men det är en sak att vara snabb, en annan att vara konkurrenskraftig i ett mästerskap under en hel säsong. Alla kan köra bil snabbt här, men att göra det på högsta nivå i varje race är svårare. Då får man inte göra bort sig eller göra sig skyldig ens till små misstag, konstaterar Ericsson vars säsong hittills innehållet tre segrar och ytterligare fyra pallplatser. 

Enda lilla plumpen är trepoängaren i årets andra deltävling, Porsche Carrera Cup Le Mans. Men där hade närkingen otur. Ericsson blev påkörd, fick punktering och tvingades i depå för hjulbyte. Efter det var hans chanser till en topplacering helt borta och han fick nöja sig med 13:e plats i det skandinaviska startfältet.

Senast i Karlskoga hade Ericsson lite stolpe in i stället. Något oväntat körde Ola Nilsson av i ledning med bara några varv kvar av det första heatet.

– Den segern fick jag lite till skänks, men det tycker jag att jag förtjänade sett till vad som hände i Frankrike, säger Ericsson.

Värt att chansa?

Ericssons och Sundahls mästerskapsstrategi har varit framgångsrik hittills. De har tagit sig i mål i alla race, stått på pallen sju gånger var och tagit mer poäng än konkurrenterna. Och inte gjort sig skyldiga till några avgörande misstag. 

Nu, med bara två deltävlingar kvar, kan det vara läge att frångå den ursprungliga planen. 

– Det är nu man kanske kommer att behöva ta lite fler risker. Nu får man värdera varje läge på ett annat sätt. 

För att avsluta säsongen som vinnare av Porsche Carrera Cup Scandinavia och som svensk mästare i GT-racing kommer det krävas segrar. Sundahl var dubbeltrea på Gelleråsen Arena senast, men det hjälpte honom inte att behålla ledningen i mästerskapet. 

 I fjol stod Ericsson på pallen i fyra av de fem avslutande racen. Ändå fick han nöja sig med fjärde plats i mästerskapet, sex poäng från bronset.

– För att bli mästare måste man ta det där sista steget. Det gör skillnad, medger Ericsson.

Men det kan som sagt också vara förenat med risker att utmana om racesegrarna.

– Är det värt en chansning för att nå en fullpoängare eller inte? Det vet man inte förrän efteråt, konstaterar han. 

Comeback för Mikaela

Sveriges vassaste motorsporttjej, Mikaela Åhlin-Kottulinsky, återfinns i startlistan i Porsche Festival. Värmländskan, som körde fem race i mästerskapet som 19-åring 2011, gör comeback och kommer att köra de två avslutande deltävlingarna för Kilsbaserade JC Raceteknik.  

– Det ska bli jättekul, men Porsche Carrera Cup är en tuff serie och för många av förarna i mästerskapet har det tagit tid att kontinuerligt vara med i toppen. Så jag går verkligen in i det här med noll förväntningar på mig själv. Om jag skulle kunna ta en plats bland de tio främsta vore det wow, säger Åhlin-Kottulinsky.

Intressant start i tävlingen göra även norske Formel 2-stjärnan Dennis Hauger. Han var med i Frankrike där han krigade i toppen innan han dessvärre tvingades bryta.

Hauger körde Rudskogen även i fjol. Då blev hans placeringsfacit 5-5-4. I år siktar den populäre 20-åringen högre. 

– Det är en stor ära att få tävla på hemmaplan och jag hoppas kunna ta min första seger i Porsche Carrera Cup, säger han.  

Karlsson håller undan

I Pro Am-klassen för lite äldre förare är det fortsatt Mikael Karlsson i topp. Med sina mått mätt gjorde han en mindre bra tävling hemma på Gelleråsen Arena senast, men hans ledningen är fortsatt stabil. För även om tvåan Kjelle Lejonkrans och trean Oscar Löfquist tog in 16 respektive 13 poäng i Karlskoga så reser Karlsson ändå till Norge med ett försprång på 40 poäng i tabellen. 

Ute efter rekord

William Siverholm säkrade redan på Gelleråsen Arena sin andra raka titel i Porsche Sprint Challenge Scandinavia. Men tro inte att 18-åringen från Gråbo nöjer sig med tio raka racesegrar i mästerskapet. Västgöten, som tävlar för Stenhaga Motorsport, är ute efter att slå Marcus Annervis rekord på 12 segrar från premiärsäsongen 2021. Siverholm siktar på att göra rent hus, 14 av 14.

Fortsätter han som hittills kommer han med lätthet att lyckas med det. Siverholm har nämligen dominerat mästerskapet fullständigt. Utöver alla segrar har han triumferat i alla kval samt haft snabbaste varv i samtliga heat. 

Bakom William Siverholm är det emellertid en helt öppen affär om vilka som ska erövra de resterande pallplatserna i mästerskapet.   

Mellan andraplacerade Markus Lönnroth och trean Isabell Rustad skiljer en enda poäng inför deltävlingen i Norge. Duon ska emellertid inte räkna med att få göra upp helt utan inblandning. Med totalt 108 poäng kvar att köra om kan även dansken Gustav Krogh, som toppar nästerskapets GT4-kategori, Fredric Blank, Jonas Sjöström och Ludwig Ellhage räknas till medaljkandidaterna.

Live i Viaplay

Viaplay sänder som vanligt live från såväl Porsche Carrera Cup Scandinavia som Porsche Sprint Challenge. Robin Nilsson och expertkommentatorn Björn Wirdheim drar igång redan på fredag kväll med det första racet i Porsche Carrera Cup. Dagen därpå blir intensiv med totalt fyra race.

TV-tider enligt följande.

Fredag 8 september

Kl 18.00: Race 1 Porsche Carrera Cup

Lördag 9 september

Kl 10.00: Race 1 Porsche Sprint Challenge

Kl 11.00: Race 2 Porsche Carrera Cup 

Kl 13.30: race 2 Porsche Sprint Challenge

Kl 14.30: race 3 Porsche Carrera Cup

Tidsschema Porsche Carrera Cup Scandinavia/Porsche Sprint Challenge Scandinavia

Porsche Festival

Rudskogen Motorsenter, Norge, 8-9 september

Fredag 8 september

Kl 09.30-10.00: Träning 1 Porsche Carrera Cup 

Kl 10.40-11.00: Träning 1 Porsche Sprint Challenge

Kl 12.10-12.40: Träning 2 Porsche Carrera Cup

Kl 14.00-14.20: Träning 2 Porsche Sprint Challenge

Kl 15.30-15.47: Kval, Q1, Porsche Carrera Cup

Kl 15.52-16.00: Kval, Q2, Porsche Carrera Cup

Kl 16.40-17.00: Kval Porsche Sprint Challenge

Kl 18.15: Race 1 Porsche Carrera Cup (20 min + 1 varv)

Lördag 9 september

Kl 10.05: Race 1 Porsche Sprint Challenge (18 min + 1 varv)

Kl 11.15: Race 2 Porsche Carrera Cup (20 min + 1 varv)

Kl 13.30: Race 2 Porsche Sprint Challenge (18 min + 1 varv)

Kl 14.50: Race 3 Porsche Carrera Cup (30 min + 1 varv)

I tävlingen ingår även klasserna Porsche Sports Cup R, Porsche Sports Cup S, Porsche 944 Cup, Porsche Historic Trophy

Ställningen i mästerskapet efter 5 av 7 deltävlingar

Porsche Carrera Cup Scandinavia

1) Hampus Ericsson, M3G Motorsport, 174 poäng

2) Lukas Sundahl, Micke Kågered Racing, 172

3) Ola Nilsson, Mtech Competition, 132

4) Emil Persson, M3G Motorsport, 114

5) Marcus Annervi, Race Team Gelleråsen – by AFR, 101

6) Robin Knutsson, WCR-Pampas Racing, 85

7) Gustav Bergström, M3G Motorsport, 61

8) Mikael Karlsson, Micke Kågered Racing, 59

9) Linus Lundqvist, Porsche Experience Racing, 58

10) Kjelle Lejonkrans, Race Team Gelleråsen – by AFR, 48

Pro Am

1) Mikael Karlsson, Micke Kågered Racing, 189 poäng

2) Kjelle Lejonkrans, Race Team Gelleråsen – by AFR, 149

3) Oscar Löfquist, Kjellin Motorsports, 142

4) Albin Wärnelöv, Micke Kågered Racing, 133

5) Christoffer Bergström, WCR-Pampas Racing, 113

6) Thomas Karlsson, Mtech Competition, 75

7) Hampus Hedin, Fragus Motorsport, 75

8) Aksel Lund Svindal, Porsche Experience Racing, 37

9) Carl Philip Bernadotte, Porsche Experience Racing, 26

Teammästerskapet.

1) Micke Kågered Racing, 353 poäng

2) M3G Motorsport, 292

3) Race Team Gelleråsen – by AFR, 248

Kompletta tabeller – se www.carreracup.se

Porsche Sprint Challenge Scandinavia

1) William Siverholm, Stenhaga Motorsport, 270 (klar mästare)

2) Markus Lönnroth, Steber Racing, 141

3) Isabell Rustad, Fragus Motorsport, 140

4) Gustav Krogh, Porsche Denmark Racing, 130,5

5) Fredric Blank, Stenhaga Motorsport, 120

6) Jonas Sjöström, Fragus Motorsport, 117

7) Ludwig Ellhage, Stenhaga Motorsport, 115

8) Svante Andersson, Stenhaga Motorsport, 100

9) Jesper Carlsen, Porsche Denmark Racing, 84,5

10) Nermin Sipkar, Sipkar Motorsport, 76

För komplett tabell – samt GT3 och GT4 – se: www.sprintchallenge.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Hampus Ericsson. Foto: Armin Hadzic
Hampus Ericsson. Foto: Armin Hadzic
Ladda ned bild
Lukas Sundahl och Hampus Ericsson. Foto: Armin Hadzic
Lukas Sundahl och Hampus Ericsson. Foto: Armin Hadzic
Ladda ned bild
Hampus Ericsson. Foto: Armin Hadzic
Hampus Ericsson. Foto: Armin Hadzic
Ladda ned bild
Lukas Sundahl. Foto: Armin Hadzic
Lukas Sundahl. Foto: Armin Hadzic
Ladda ned bild
Lukas Sundahl. Foto: Armin Hadzic
Lukas Sundahl. Foto: Armin Hadzic
Ladda ned bild
Ola Nilsson. Foto: Armin Hadzic
Ola Nilsson. Foto: Armin Hadzic
Ladda ned bild
Ola Nilsson och Marcus Annervi. Foto: Armin Hadzic
Ola Nilsson och Marcus Annervi. Foto: Armin Hadzic
Ladda ned bild
Emil Persson. Foto: Armin Hadzic
Emil Persson. Foto: Armin Hadzic
Ladda ned bild
Dennis Hauger. Foto: Armin Hadzic
Dennis Hauger. Foto: Armin Hadzic
Ladda ned bild
Mikaela Åhlin-Kottulinsky. Foto: Armin Hadzic
Mikaela Åhlin-Kottulinsky. Foto: Armin Hadzic
Ladda ned bild
Mikael Karlsson. Foto: Jakke Röntynen
Mikael Karlsson. Foto: Jakke Röntynen
Ladda ned bild
Markus Lönnroth före Isabell Rustad. Foto: Armin Hadzic
Markus Lönnroth före Isabell Rustad. Foto: Armin Hadzic
Ladda ned bild

Porsche Carrera Cup Scandinavia

Porsche Carrera Cup Scandinavia startades år 2004 och är Porsches officiella Carrera Cup-mästerskap i Skandinavien. Mästerskapet drivs av Porsche Sverige i samarbete med Porsche Motorsport. Porsche Carrera Cup-konceptet är ett av världens mest populära entyps racing-mästerskap och finns på elva marknader. Porsche Motorsport driver även Porsche Mobil 1 Supercup som är supportklass till Formel 1.

Inför säsongen 2022 tog Svenska Bilsportförbundets (SBF) förbundsstyrelse beslutet att tilldela Porsche Carrera Cup Scandinavia officiell status som Svenska Mästerskapen för GT-bilar. Svensk mästare blev Lukas Sundahl.

SBF:s beslutet gäller inledningsvis fram till 2024.

2023 års upplaga av Porsche Carrera Cup Scandinavia avgörs med Porsche 911 GT3 Cup (992). Mästerskapet innehåller två klasser. Förutom Porsche Carrera Cup Scandinavia även Pro Am. Den sistnämnda är öppen för äldre förare som börjat sin racingkarriär på toppnivå lite senare i livet.

2023 ingår sju deltävlingar – fem i Sverige, en i Frankrike och en i Norge – med totalt 14 race.

Kalendern 2023
12-13 maj: Scandinavian Raceway, Anderstorp (Race 1, 2)
8-10 juni: Circuit de la Sarthe, Le Mans – Frankrike (Race 3)
30 juni: Drivecenter Arena, Fällfors (Race 4, 5)
1 juli: Drivecenter Arena, Fällfors (Race 6, 7)
18-19 augusti: Gelleråsen Arena, Karlskoga (Race 8, 9)
8-9 september: Rudskogen Motorsenter, Rakkested – Norge (Race 10, 11, 12)
22-23 september: Mantorp Park, Mantorp (Race 13, 14)

Följ Porsche Carrera Cup Scandinavia

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche Carrera Cup Scandinavia

Dubbelt Dennis Hauger på hemmaplan – men guldläge för Lukas Sundahl inför Porsche Carrera Cup-finalen7.9.2024 18:23:13 CEST | Pressmeddelande

Efter flera pallplatser blev det äntligen seger för Dennis Hauger i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Inför en entusiastisk hemmapublik vann nämligen den norske Formel 2-stjärnan båda heaten hemma på Rudskogen Motorsenter. Dubbeltvåa blev Lukas Sundahl som skaffade sig ett guldläge inför finalen på Mantorp Park om två veckor. För främste titelutmanaren, Robin Knutsson, blev nämligen resan till Norge en riktig mardröm.

Många dueller i toppen när Porsche Carrera Cup Scandinavia gästar Norge5.9.2024 11:29:34 CEST | Pressmeddelande

• Robin Knutsson och Lukas Sundahl i delad ledning. • Bara två poäng mellan trean Daniel Roos och fyran Marcus Annervi. • Gustav Krogh och William Siverholm i tät fight om att bli årets nykomling. Snacka om att det är upplagt för spänning och dramatik när årets näst sista deltävling i Porsche Carrera Cup Scandinavia avgörs med Porsche Festival på norska Rudskogen Motorsenter 6-7 september.

Knutsson och Sundahl i delad Porsche Carrera Cup-ledning efter Kanonloppet i Karlskoga17.8.2024 19:10:33 CEST | Pressmeddelande

Robin Knutsson och Lukas Sundahl tog var sin seger i årets fjärde deltävling i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Knutsson triumferade i det första heatet på Gelleråsen Arena, Sundahl i det andra. Efter tävlingen i Karlskoga delar duon ledningen i mästerskapstabellen. Till nästa deltävling, som avgörs på Rudskogen Motorsenter i Norge 7-8 september, åker nämligen båda med 160 poäng i bagaget och med jagande konkurrenter på betryggande avstånd. – Det är flera race kvar och mycket kan hända, men visst känns det som om titelkampen kommer att handla om oss två, säger Robin Knutsson.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye