Schibsted och EsterCare i samarbete – ska göra arbetsplatsen mer jämställd
Schibsted inleder i höst ett pilotprojekt tillsammans med det digitala vårdbolaget EsterCare för att skapa mer jämställda förutsättningar mellan kvinnor och män i arbetslivet. Kvinnliga medarbetare erbjuds en årlig hälsoscreening – och vid behov möte med specialistläkare – för att fånga upp och behandla symptom och besvär som bara drabbar kvinnor. Målet är att minska både onödigt lidande och sjukfrånvaro.
– Schibsted ska vara en jämställd arbetsplats där möjligheterna att arbeta och utvecklas är lika för alla, oavsett kön, etnicitet, tro, sexuell läggning eller annat som gör oss olika. Men ändå ser vi att det finns skillnader, det är inte minst tydligt när det gäller sjukfrånvaron. Män har lägre sjukfrånvaro än kvinnor och det är något vi tror att vi med det här initiativet kan göra något åt, säger Håkan Halvarsson, SVP People & Culture på Schibsted.
I samarbete med EsterCare erbjuder Schibsted i en första omgång 100 kvinnliga medarbetare – eller mer exakt, vaginabärande medarbetare – att delta i ett pilotprojekt med syfte att förbättra hälsan hos deltagarna.
Projektet är det senaste initiativet Schibsted gör för att dels ge medarbetarna förutsättningar till bättre hälsa, dels verka för ökad jämställdhet inom koncernen.
Bärande i pilotprojektet är en årlig hälsoscreening för att fånga upp typiska symptom och besvär som enbart drabbar kvinnor, men som kan behandlas och som utan behandling innebär onödigt lidande och sjukfrånvaro.
Screeningen följs vid behov upp med möte med specialistläkare hos EsterCare för att snabbt och enkelt erbjuda rätt behandling.
– Många av de sjukdomstillstånd som enbart drabbar kvinnor är fullt behandlingsbara, bara man upptäcker dem. Men i dag kan det ta lång tid för kvinnor att få rätt diagnos och hjälp i den allmänna öppenvården och många kvinnor vet inte heller att deras besvär är behandlingsbara. Med den här screeningen kan vi hjälpa många kvinnor att må bättre, säger Lydia Graflund, CEO & Co-founder på EsterCare.
Både screening och vårdmöte vid behov betalas av Schibsted. Screeningen är dessutom enkel att genomföra för de som är med – och effektiv när det gäller att fånga upp symptom.
– Vi talar sällan om de specifika utmaningar kvinnor har i arbetslivet när det gäller hälsa, med det här projektet hoppas vi att fler ska våga prata om problemen, för bara då kan vi göra något åt dem. I förlängningen hoppas jag att det här ska bidra till att vi kan erbjuda alla medarbetare, oavsett kön, bästa möjliga förutsättningar på jobbet – och känna sig trygga. Ambitionen är att screeningen, efter utvärdering, ska erbjudas alla som är intresserade av att delta, säger Håkan Halvarsson.
Sedan tidigare erbjuder Schibsted gratis mensskydd till kvinnliga medarbetare. Parallellt med hälsoscreeningen erbjuds samtliga kvinnliga medarbetare rabatt på dels fem hälsotester relaterat till kvinnohälsa, dels ett kost- och träningsprogram genom EsterCare för kvinnor som har problem i samband med klimakteriet.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Håkan Halvarsson, SVP People and Culture och vd Schibsted Sverige. Telefon: 073-372 72 70. E-post: hakan.halvarsson@schibsted.com
Lydia Graflund, vd, EsterCare. E-post: lydia@estercare.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Här hittar du oss:
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm
08 - 725 25 00
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum