Schibsted

Schibsted och EsterCare i samarbete – ska göra arbetsplatsen mer jämställd

Dela

Schibsted inleder i höst ett pilotprojekt tillsammans med det digitala vårdbolaget EsterCare för att skapa mer jämställda förutsättningar mellan kvinnor och män i arbetslivet. Kvinnliga medarbetare erbjuds en årlig hälsoscreening – och vid behov möte med specialistläkare – för att fånga upp och behandla symptom och besvär som bara drabbar kvinnor. Målet är att minska både onödigt lidande och sjukfrånvaro.

I samarbete med vårdbolaget EsterCare erbjuder Schibsted 100 kvinnliga medarbetare (vaginabärande) att delta i ett pilotprojekt med syfte att förbättra hälsan hos deltagarna och verka för ökad jämställdhet inom koncernen.
I samarbete med vårdbolaget EsterCare erbjuder Schibsted 100 kvinnliga medarbetare (vaginabärande) att delta i ett pilotprojekt med syfte att förbättra hälsan hos deltagarna och verka för ökad jämställdhet inom koncernen.

– Schibsted ska vara en jämställd arbetsplats där möjligheterna att arbeta och utvecklas är lika för alla, oavsett kön, etnicitet, tro, sexuell läggning eller annat som gör oss olika. Men ändå ser vi att det finns skillnader, det är inte minst tydligt när det gäller sjukfrånvaron. Män har lägre sjukfrånvaro än kvinnor och det är något vi tror att vi med det här initiativet kan göra något åt, säger Håkan Halvarsson, SVP People & Culture på Schibsted.

I samarbete med EsterCare erbjuder Schibsted i en första omgång 100 kvinnliga medarbetare – eller mer exakt, vaginabärande medarbetare – att delta i ett pilotprojekt med syfte att förbättra hälsan hos deltagarna. 

Projektet är det senaste initiativet Schibsted gör för att dels ge medarbetarna förutsättningar till bättre hälsa, dels verka för ökad jämställdhet inom koncernen.

Bärande i pilotprojektet är en årlig hälsoscreening för att fånga upp typiska symptom och besvär som enbart drabbar kvinnor, men som kan behandlas och som utan behandling innebär onödigt lidande och sjukfrånvaro. 

Screeningen följs vid behov upp med möte med specialistläkare hos EsterCare för att snabbt och enkelt erbjuda rätt behandling.

– Många av de sjukdomstillstånd som enbart drabbar kvinnor är fullt behandlingsbara, bara man upptäcker dem. Men i dag kan det ta lång tid för kvinnor att få rätt diagnos och hjälp i den allmänna öppenvården och många kvinnor vet inte heller att deras besvär är behandlingsbara. Med den här screeningen kan vi hjälpa många kvinnor att må bättre, säger Lydia Graflund, CEO & Co-founder på EsterCare.

Både screening och vårdmöte vid behov betalas av Schibsted. Screeningen är dessutom enkel att genomföra för de som är med – och effektiv när det gäller att fånga upp symptom. 

– Vi talar sällan om de specifika utmaningar kvinnor har i arbetslivet när det gäller hälsa, med det här projektet hoppas vi att fler ska våga prata om problemen, för bara då kan vi göra något åt dem. I förlängningen hoppas jag att det här ska bidra till att vi kan erbjuda alla medarbetare, oavsett kön, bästa möjliga förutsättningar på jobbet – och känna sig trygga. Ambitionen är att screeningen, efter utvärdering, ska erbjudas alla som är intresserade av att delta, säger Håkan Halvarsson.

Sedan tidigare erbjuder Schibsted gratis mensskydd till kvinnliga medarbetare. Parallellt med hälsoscreeningen erbjuds samtliga kvinnliga medarbetare rabatt på dels fem hälsotester relaterat till kvinnohälsa, dels ett kost- och träningsprogram genom EsterCare för kvinnor som har problem i samband med klimakteriet.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Håkan Halvarsson, SVP People and Culture och vd Schibsted Sverige. Telefon: 073-372 72 70. E-post: hakan.halvarsson@schibsted.com 
Lydia Graflund, vd, EsterCare. E-post: lydia@estercare.com

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Håkan Halvarsson, SVP People and Culture och vd Schibsted Sverige.
Håkan Halvarsson, SVP People and Culture och vd Schibsted Sverige.
Ladda ned bild
Lydia Graflund, vd, EsterCare.
Lydia Graflund, vd, EsterCare.
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Länkar

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.

Här hittar du oss:
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00

https://www.schibsted.com

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye