Svenskt Ambulansflyg deltar vid FLISA 2023
Dagligen transporterar Svenske Ambulansflyg många akut- och intensivvårdsbehövande sjuka barn, unga och vuxna, till den absolut bästa sjukvården. Det är för tidigt födda barn i kuvös, barn med hjärtfel eller andra sjukdomar och vuxna med akuta tillstånd eller i behov av att komma till en högre vårdnivå, men också team, organ och patienter för livsnödvändiga transplantationer.
![Martin Hubrich, Sektionschef vid avdelningen för ANOP/IVA vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset demonstrerar den IVA-bår som Sahlgrenskas flygande specialistteam använder vid transport av intensivvårdsbehövande patienter.](/data/images/public/3236118/3368205/33825462-5642-4f63-9fa2-6bd2befc02a7-w_720.jpg)
Varje månad transporteras uppemot 400 patienter, varav runt 30 procent är med akuta eller intensivvårdskrävande tillstånd. Samtliga regioner beställer transporter och det är ingen tvekan om att Svenskt Ambulansflyg utför vård på vingar för de allra svårast sjuka.
Svenskt Ambulansflyg ser fram emot att möta mässbesökare vid FLISA 2023 vid Svenska Mässan i Göteborg den 12–14 september. *
– Svenskt Ambulansflyg tillsammans med alla regioner erbjuder en komplett tjänst inkluderat sjukvård som håller riktigt hög kvalitet för de som är allvarligt sjuka eller och människor som på grund av sjukdom och långa avstånd inte själva kan resa till en nödvändig behandling. Sjukvård är inte mer än en flygresa bort, oavsett var i landet man bor, säger Anna Alm Andersson, förbundsdirektör, Svenskt Ambulansflyg.
– De som är allra sjukast och där det är riktigt kritiskt måste flygas riktigt snabbt och kunna lastas riktigt tryggt och säkert. Jag är mycket stolt över att Sveriges samtliga regioner samarbetar i ett heltäckande system som bidrar till en jämlik sjukvård och en ökad säkerhet för Sverige som helhet, säger Ola Karlsson (M), styrelseordförande, Svenskt Ambulansflyg.
Sjukvården ombord
Svenskt Ambulansflyg är i tjänst dygnet runt och året runt. Ambulansflygplan med besättning är redo att starta när teamen eller patienten anländer till flygplatsen. Uppdrag att utföra en planerad transport kan under färd brytas till ett mer akut uppdrag, efter bedömning av läkare. Vid ett akut uppdrag larmas det flygplan som är närmast, oavsett hemmabas.
Vid normaltransport bedrivs sjukvården av specialistutbildade sjuksköterskor inom IVA eller anestesi via de tre vårdgivarna: Region Västerbotten, Region Uppsala och Västra Götalandsregionen. Vid intensivvårdskrävande transporter ansvarar något specialteam tillhörande något av Sveriges universitetssjukhus. Vården ombord i ambulansflygplanen bygger på ett nära samarbete med Sveriges regioner och svensk sjukvård.
Alla flygplan har en identisk uppsättning medicinsk och medicinteknisk utrustning för att klara olika typer av händelser som kan uppstå under färd. All medicinteknisk utrustning är testad och certifierad att klara omständigheter i ett flygplan.
Speciellt utformade ambulansflygplan
Sveriges regioner äger gemensamt sex modernt utrustade ambulansflygplan varav fem bemannade och ett i underhåll. Kabinen rymmer upp till tre bårar och några sittande. Vid akuta uppdrag har flygplanen en hastighet på nära 850 km/h. HOSP är en kod som används för att prioriteras vid flygplatserna när transporten är akut. En flyghöjd på 45 000 fot, är ovanför övrig flygtrafik innebär spikrak flygväg mellan två flygplatser. Marktryck upp till 23 000 fot undviker turbulens, vilket är en fördel för de allvarligast sjuka. En elektrisk bårlyft följer med i flygplanet och bidrar till en extra hög patientsäkerhet. Flygplanets bår kan ta patienter upp till 170 kg, vilket är unikt för ambulansflyg. Tunga och riskfyllda lyft kan helt undvikas.
Varken patient eller bår behöver bäras ombord. Bårlyften lyfter ombord bårar för med all utrustning kopplad direkt på båren. Ingenting behöver bäras bredvid. Flygplanet kan ta två intensivvårdsbårar, exempelvis två kuvöser och ofta även en medföljande förälder.
Utveckling av tjänsten
Svenskt Ambulansflyg är utrustad för att bedriva sjukvård av yppersta kvalitet har utformats i samarbete mellan Sveriges samtliga regioner utifrån behov och högt ställda krav. Det gäller såväl planerade som akuta och intensivvårdskrävande transporter. Regionernas specialistteam har tränat metod i utförande och lastning av utrustning och bårar för att flyga med Svenskt Ambulansflyg.
Svenskt Ambulansflyg har i uppdrag att utveckla ett effektivt nyttjande av gemensamma resurser och när det är möjligt, koordineras flera patienter för gemensam flygtransport.
Svenskt Ambulansflyg har ett drygt år i drift och är endast i starten av en lång utvecklingsresa tillsammans med Sveriges regioner.
Fakta Svenskt Ambulansflyg
Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg har samtliga Sveriges 21 regioner som medlemmar. Verksamheten var aktiv för hela Sverige från den 21 februari 2022. Kommunalförbundets uppdrag är att bedriva luftfartsverksamhet och för medlemmarna tillhandahålla ambulansflyg samt samordna och koordinera densamma. Initiativet inleddes 2012 som en följd av ett antal statliga utredningar, däribland "Vård på vingar" som pekade på behovet av samordning och bristande möjlighet att kravställa om patientsäkerhet. 2016 bildades regionerna gemensamt det första kommunalförbund med samtliga regioner som medlemmar med grundläggande avsikt att bidra till en jämlik sjukvård, en hög patientsäkerhet och utveckling av effektiva metoder tillsammans med Sveriges regioner.
Kontakter
Mariann HolmbergKommunikationsansvarig
Tel:073 800 86 16mariann.holmberg@svenskt-ambulansflyg.seBilder
![Martin Hubrich, Sektionschef vid avdelningen för ANOP/IVA vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset demonstrerar den IVA-bår som Sahlgrenskas flygande specialistteam använder vid transport av intensivvårdsbehövande patienter.](/data/images/public/3236118/3368205/33825462-5642-4f63-9fa2-6bd2befc02a7-w_240.jpg)
![Intensivvårdsbår lyfts ombord på ambulansflygplan för transport tillsammans med specialistteam, bestående av specialistläkare och specialistsjuksköterska. Vid kritiska tillstånd samarbetar Svenskt Ambulansflyg med regionernas samtliga specialistteam.](/data/images/public/3236118/3368205/5dcace91-59c6-4581-b363-53574bcaa4c1-w_240.jpg)
![Kabinen kan ta två intensivvårdsbårar. Vid det här tillfället två kuvöser. Kuvöserna har lämnat av ett för tidigt fött barn med föräldrar för vård vid en neonatalavdelning. Två kuvöser samtidigt innebär att endast en neonatalog behöver följa barnen, jämfört med en för respektive kuvös vid transport i olika fordon.](/data/images/public/3236118/3368205/064ad798-9902-4f7f-ac1b-ee906593a4c0-w_240.jpeg)
![Ambulansflygplan](/data/images/public/3236118/3368205/f4fcad01-7129-45da-851d-ae0846447b4e-w_240.jpeg)
![När det är riktigt bråttom och vid kritiska tillstånd, då är samarbete med ambulanshelikopter avgörande. Helikopter hämtar patienten vid ett sjukhus eller olycksplats och transporterar till flygplatsen där ambulansflygplanet är redo att lyfta till rätt vårdnivå.](/data/images/public/3236118/3368205/afaf542a-bf21-4f8c-9c5d-eb8e14765141-w_240.jpeg)
![Sommar och snabb avfärd med patient till rätt vårdnivå.](/data/images/public/3236118/3368205/7a3071bc-1b18-4077-90e1-ae44486da212-w_240.jpeg)
![På bilden: Ola Karlsson (M), styrelseordförande, Svenskt Ambulansflyg och Daniel Hägg, kapten, Svenskt Ambulansflyg.
En elektrisk bårlyft är fast monterad i flygplanet i den stora cargodörren. Den aktuella båren kan lyfta patienter på upp till 170 kg, vilket är en unik vikt för ambulansflyg. På några minuter lyfts båren ombord i flygplanet. Ingen behöver utföra ett lyftmoment, vilket medför en extra hög patientsäkerhet och god arbetsmiljö. Specialteamens bårar lyfts ombord med all utrustning kopplad till båren och ingenting behöver lyftas separat.](/data/images/public/3236118/3368205/24b926a8-db07-48d3-8df2-d3b505229656-w_240.jpg)
![Vid kritiska tillstånd följer någon av Sveriges regioners specialteam patienten från avdelning till avdelning. Här är ambulansflygplan och besättning redo för att lyfta med specialteamet och utrustning för att hämta en kritiskt sjuk patient.](/data/images/public/3236118/3368205/1e6aa7d1-0905-4c33-a469-d6e55045acbe-w_240.jpeg)
![Möte på Örebro Airport och smidig omlastning av patient för transport till sjukhus.](/data/images/public/3236118/3368205/21543326-c83e-4fad-9aa4-30525b1ebde1-w_240.jpg)
![Flygplanet står redo för att det ska gå snabbt att komma iväg med patient som behöver komma till nästa vårdnivå.](/data/images/public/3236118/3368205/0f69601e-0f13-4cb5-a732-b21800dbbfc9-w_240.jpeg)
![Ola Karlsson (M), styrelseordförande Svenskt Ambulansflyg och oppositionsråd i Region Örebro län.](/data/images/public/3236118/3368205/fdf87b14-073d-4daf-9513-610418cb7a97-w_240.jpg)
![Anna Alm Andersson, förbundsdirektör, Svenskt Ambulansflyg](/data/images/public/3236118/3368205/d629ee7d-c292-4939-83ef-a00415d07bac-w_240.jpg)
![Ola Karlsson (M), styrelseordförande, Svenskt Ambulansflyg](/data/images/public/3236118/3368205/381d68c3-e6a3-4721-9935-c4cd67820e6e-w_240.jpg)
![Anna Alm Andersson, förbundsdirektör, Svenskt Ambulansflyg](/data/images/public/3236118/3368205/1d046989-9cee-40dd-8001-a86bbc3537bd-w_240.jpg)
![](/data/images/public/3236118/3368205/34c97bf4-e6cd-412f-b5f2-215b3cc950bf-w_240.png)
![Flygplanens inredning är anpassad för att enkelt kunna rengöras och desinficeras, men också för att anpassas till transportens ändamål. Men enkla handgrepp kan besättningen byta inredning från enbart sittande passagerare till plats för samtidigt tre liggande patienter på bårar för intensivvård. Variationen behövs när en transport inte är den andra lik.](/data/images/public/3236118/3368205/a0463471-f753-46e7-b351-52303930c0ac-w_240.jpg)
![Syrgas, luft och vakuum är integrerat i flygplanets panel och liknar funktionen vid en intensivvårdsavdelning på ett sjukhus. Det skapar också bästa förutsättningar för renlighet och desinficering för bästa patientsäkerhet. Tryck- och sugförmågan är utformad och testad för extra hög kapacitet.](/data/images/public/3236118/3368205/d1441b81-255c-45f1-8dcf-d7a95a1007ee-w_240.jpg)
Följ Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg
Tusen timmar i luften med PC-24 – Svenskt Ambulansflyg15.7.2024 09:20:00 CEST | Pressmeddelande
Den 21 maj uppnådde den första piloten vid Svenskt Ambulansflyg tusen flygtimmar med PC-24. Daniel Hägg är kapten, tf chefspilot och älskar att flyga. Milstolpen uppmärksammades av verksamheten.
Svenskt Ambulansflyg flyger oftare till andra länder under sommaren8.7.2024 09:41:50 CEST | Pressmeddelande
Svenskt Ambulansflyg räknar med många ambulanstransporter till andra länder under sommaren. Tre sommarmånader, 2023 var det lika många uppdrag till andra länder som totalt under året i övrigt.
Svenskt Ambulansflyg och Svensk Luftambulans – Regional samverkan till nytta för Sveriges befolkning och beredskap28.6.2024 10:22:07 CEST | Pressmeddelande
Torsdag den 27 juni, i Almedalen, arrangerade Svenskt Ambulansflyg och Svensk Luftambulans ett seminarium om luftburen ambulanssjukvård. Samtalet leddes av Ola Karlsson (M) och Anders Öberg (S).
Välkommen till samtal om luftburen ambulanssjukvård14.6.2024 13:43:30 CEST | Pressmeddelande
Pressinbjudan Almedalen Regional samverkan – till nytta för Sveriges befolkning och beredskap. Svenskt Ambulansflyg och Svensk Luftambulans bjuder gemensamt in till samtal om regionalt samarbete och samordning av luftburen ambulanssjukvård ur ett befolkningsperspektiv och om beredskap vid större händelser och kris.
Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg har beslutat om reviderad förbundsordning9.2.2024 13:10:00 CET | Pressmeddelande
Vid sammanträde torsdag den 8 februari 2024 har Förbundsfullmäktige för Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg beslutat att anta KSA Förbundsordning 3.0 med reviderad fördelningsmodell och att föreslå medlemsregionerna att göra detsamma.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum