”Regeringens satsning på bristyrken kan rädda branschskolorna”

Regeringen avsätter 1,7 miljarder kronor av budgeten 2024 på fler utbildningsplatser till bristyrken. –Tillskottet betyder stora möjlighet för bygg- och anläggningsbranschen att få utbildningar till yrken som inte erbjuds inom gymnasiet – såsom håltagare, ställningsbyggare, golvläggare och bantekniker, säger Elin Kebert, expert kompetensförsörjning, Byggföretagen.

Yrkeshögskolan är en träffsäker utbildningsform där fler än nio av tio studerande får anställning efter avslutad utbildning.

- Satsningen kan vara ett sätt att rädda branschskolorna och öka företagens möjlighet att påverka kvaliteten i yrkesutbildningen, säger Elin Kebert.

Totalt räcker tillskottet till 16 500 fler helårsplatser på yrkesvux och 3 000 platser i yrkeshögskolan.

Elin Kebert, expert kompetensförsörjning, Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Nu lanseras Byggbranschens kollektivavtalskontroll29.9.2023 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

Nu lanserar Byggföretagen ”Byggbranschens kollektivavtalskontroll” som ger företag samt privata och offentlig beställare möjlighet att få kompletterande information om företag man har anlitat eller avser att anlita. Med hjälp av Byggbranschens kollektivavtalskontroll kan man ta reda på exempelvis ett företags medlemskap i en arbetsgivarorganisation eller vilka kollektivavtal man är ansluten till.

Positiv signal från regeringen om undantaget från amorteringskrav21.9.2023 14:34:12 CEST | Pressmeddelande

Regeringen ger Finansinspektionen i uppdrag att undersöka hur det undantag från amorteringskravet som kan ges för nyproducerade bostäder fungerar i praktiken. Beskedet välkomnas av Byggföretagen. - Krisen i bostadsbyggandet beror på att hushållens köpkraft är kraftigt försvagad. Undantaget används för sällan och uppdraget är en viktig signal till bankerna, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert, Byggföretagen.