Matmissionen expanderar med en butik i Södertälje
Den 15 september öppnar Matmissionen en butik i Södertälje. Matmissionen är Stockholms Stadsmissions sociala matbutiker. Öppningen av fler butiker möjliggörs genom ett samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna, DLF. Den nya butiken blir den sjunde i Stockholms län. Matmissionen syftar till att bidra till ett mer hållbart samhälle genom att motverka matfattigdom och matsvinn, samt erbjuda arbetsträning till människor som står långt från den ordinarie arbetsmarknaden.
Matmissionen säljer produkter som riskerar att bli svinn med ett särskilt rabatterat pris till människor som lever i ekonomisk utsatthet. Nu öppnar den sjunde butiken i Stockholms län, i Södertälje.
– Vi är väldigt glada över att kunna öppna i Södertälje. Förra året hade vi en rekordstor tillströmning av nya medlemmar och vi vet att det finns ett stort antal medlemmar i de södra delarna av länet som tidigare tagit sig ända till våra butiker i Stockholm. Tack vare den nya butiken kan vi nå fler nya medlemmar och samtidigt bli mer tillgängliga för de som idag behöver resa långt för att handla hos oss, säger Johan Rindevall, chef Matmissionen på Stockholms Stadsmission.
Stockholms Stadsmission öppnade den första Matmissionen-butiken 2015 med målet att skapa ett koncept som kunde minska både matfattigdom och svinn, samtidigt som fler människor skulle få möjlighet att närma sig arbetsmarknaden genom arbetsträning i butik och lager. I dagsläget får ca 15 000 medlemmar runtom i länet möjlighet att handla näringsriktig mat till ett överkomligt pris genom Matmissionen.
Produkterna som säljs på Matmissionen doneras primärt från dagligvaruhandelns och dagligvaruindustrins lager. Tack vare en branschgemensam satsning med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna, DLF har Matmissionen kunnat expandera kraftigt de senaste åren i Stockholms län, med ytterligare butiker planerade att öppna. Samarbetet är ett led i dagligvarubranschens arbete för att på sikt halvera matsvinnet i hela livsmedelskedjan.
– Vi är väldigt glada att vi tillsammans med Stockholms Stadsmission och DLF öppnar en butik i Södertälje, som vi vet är väldigt efterfrågad. Matmissionen har en viktig roll att stötta människor i ekonomisk utsatthet, en grupp som fått det allt tuffare det senaste året, och det ger dessutom våra medlemmar en möjlighet att donera överskott och minska sitt matsvinn, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.
– Matmissionens butiker är verkligen rätt positionerade för att bidra till att lösa några av dagens samhällsutmaningar – att hjälpa ekonomiskt utsatta personer, minska matsvinnet och ge människor en väg till arbete genom arbetsträning. Dagligvaruleverantörerna, DLF är stolta över att vara delaktiga i Matmissionens fortsatta expansion av sociala matbutiker, säger Jörgen Friman, vd på Dagligvaruleverantörerna, DLF.
Butiken på Bragevägen 42–44 i Brunnsängs Centrum i Södertälje invigs den 15 september klockan 10.00. Media är välkomna att delta. Butiken öppnar för kunder klockan 12.00 samma dag.
För mer information, kontakta:
Fanny Siltberg, Pressekreterare Stockholms Stadsmission fanny.siltberg@stadsmissionen.se, 08-684 230 40
Cecilia Anneling, Kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel
cecilia.anneling@svdh.se, 070-840 52 63
Frida Holgersson, Projektledare Dagligvaruleverantörerna, DLF
frida.holgersson@dlf.se, 070-600 28 41
Om Matmissionen
Matmissionen startades av Stockholms Stadsmission 2015 och är ett koncept för sociala matbutiker som möjliggörs genom ett samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna, DLF. Matmissionen kombinerar ekologisk och social hållbarhet genom att rädda svinn, motverka matfattigdom och erbjuda arbetsträning. I Stockholms län finns Matmissionen i Jakobsberg, Hägersten, Hallunda, Handen, Kista, Norrtälje och Södertälje.
För att bli medlem i Matmissionen och på så sätt kunna handla till en tredjedel av ordinarie pris, krävs att man har en nettoinkomst som understiger 12 163 kronor per månad. Beloppet är baserat på Försäkringskassans nivå för garantiersättning.
www.stadsmissionen.se/matmissionen
Om Stockholms Stadsmission
Stockholms Stadsmission är en idéburen organisation som arbetar för att skapa ett mänskligare samhälle för alla. Detta gör vi genom att arbeta med social omsorg, boende, utbildning och arbetsintegration. Något som vi gjort ända sedan 1853 då vi bildades för att stötta de mest utsatta i samhället. https://www.stadsmissionen.se/
Om Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Våra medlemmar är Axfood AB, City Gross, Coop Sverige AB, ICA Sverige AB, Lidl Sverige KB och Livsmedelshandlarna. www.svdh.se
Dagligvaruleverantörerna, DLF
DLF är en branschorganisation för företag som säljer dagligvaror till handel, restauranger och storhushåll i Sverige. www.dlf.se
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seSvensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige, och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Julmusten är julens raket – försäljningen ökar med 585 procent på en vecka19.12.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande
Julen är årets mest intensiva period för dagligvaruhandeln i Sverige. Under veckan före jul ökar hushållens inköp med omkring 30 procent jämfört med en normal vecka – ett tydligt avsteg från handelns annars jämna försäljningsmönster. Samtidigt skjuter efterfrågan på flera julklassiker i höjden med flera hundra procent, och vissa kategorier uppvisar stora regionala skillnader. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Julrapport 2025.
Fakta om maten: När varje minut räknas – hur dagligvaruhandeln förenklar konsumenternas vardag17.12.2025 10:28:21 CET | Pressmeddelande
I en vardag där tid är en bristvara spelar sättet vi handlar mat på en allt större roll. I en ny rapport visar Svensk Dagligvaruhandel hur långsiktiga satsningar på effektivare butiker, logistik och digitala lösningar har gjort det enklare och snabbare för konsumenterna att handla – samtidigt som handeln har kunnat använda sina resurser mer effektivt.
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln under november17.12.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,4 procent under november 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln i oktober19.11.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,5 procent i oktober 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Här växer dagligvaruhandeln mest – nya butiker skapar lokala jobb17.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största arbetsgivare och spelar en central roll för sysselsättningen i hela landet. Många tar sina första steg in på arbetsmarknaden i en dagligvarubutik och för nyanlända fungerar handeln ofta som en viktig väg in i arbetslivet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum