Schibsted Reach ger annonsörer nya insikter i annonsinvesteringen
I dag lanseras Schibsted Reach för Schibsteds externa kunder – en ny unik metod som estimerar hur många personer som nåtts av en annonskampanj. ”Genom att vi kan mäta antal personer som en annons har nått ut till ger vi våra kunder en ny och viktig insikt i deras annonsinvestering", säger Yuwei Zhang, projektledare för Schibsted Reach.

I våras introducerades Schibsted Reach internt för annonssäljarna på Schibsted Marketing Services, SMS. Nu är mätverktyget, som mäter räckvidd för annonser på Schibsteds sajter, redo att lanseras externt i Admarket som är Schibsteds självbetjäningsportal för kampanjbokning och kampanjrapportering.
Schibsted har tidigare rapporterat på måttet Unique Users som mäter kakor men går nu ett steg längre med att estimera hur många personer som nåtts av en annons.
– Schibsted har många inloggade användare men utmaningen idag med räckviddsestimering för publicister och mediehus är på de användare som inte är inloggade. Tredjepartskakor hade en viktig roll i att kunna estimera räckvidd för digitala annonser på de icke-inloggade användare; nu när de fasats ut på nästan alla webbläsare innebär det ökade utmaningar för estimeringen. Schibsted Reach är vår lösning till de utmaningarna, säger Yuwei Zhang, Business Developer och projektledare för Schibsted Reach.
Schibsted Reach är tillgänglig för digitala kampanjer, oavsett styrningar och placeringar på Schibsteds sajter. Vid kampanjslut rapporteras Schibsted Reach automatiskt och utan manuell handpåläggning i Admarket. Räckvidden som rapporteras är annonsens globala nettoräckvidd i Schibsteds ekosystem. Frekvensen på hur många gånger en person nåtts av en annons redovisas också.
Schibsted samarbetar även med Norstat som tredjepart i estimeringen, där Norstats paneldata har en nyckelroll i metodiken. Metodiken samt den data som används för estimeringen finns också alltid tillgängliga för full transparens.
– Vi tycker att Schibsted Reach är en spännande mätning som definitivt kan ge värde till kunder för att verifiera effektiviteten av medieköp genom att veta hur många personer man har nått. Det är också en stark fördel att metoden är transparent, säger Oliver Esseen, Head of Audience & Tech på IPG Mediabrands.
Med Schibsted Reach kommer Schibsted nu även att kunna snabba på utvecklingen av nya annonsprodukter med fokus på räckvidd. I höst lanseras bland annat en ny nationell räckviddsprodukt med stora effektformat, något som efterfrågats av både byråer och annonsörer.
– Vår ambition är att produkt-och och affärsutveckla vår kampanjrapportering och portfölj med insikter och produkter som ligger i framkant i dagens mediemarknad. Vi vill leda branschen framåt genom att hitta lösningar till viktiga utmaningar, samtidigt som vi är transparenta med hur vi gör det, säger Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services i Sverige.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Yuwei Zhang, Business Developer och projektledare för Schibsted Reach. Telefon: 072–855 23 27. E-post: yuwei.zhang@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Här hittar du oss:
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm
08 - 725 25 00
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum