Schibsted Reach ger annonsörer nya insikter i annonsinvesteringen
I dag lanseras Schibsted Reach för Schibsteds externa kunder – en ny unik metod som estimerar hur många personer som nåtts av en annonskampanj. ”Genom att vi kan mäta antal personer som en annons har nått ut till ger vi våra kunder en ny och viktig insikt i deras annonsinvestering", säger Yuwei Zhang, projektledare för Schibsted Reach.
I våras introducerades Schibsted Reach internt för annonssäljarna på Schibsted Marketing Services, SMS. Nu är mätverktyget, som mäter räckvidd för annonser på Schibsteds sajter, redo att lanseras externt i Admarket som är Schibsteds självbetjäningsportal för kampanjbokning och kampanjrapportering.
Schibsted har tidigare rapporterat på måttet Unique Users som mäter kakor men går nu ett steg längre med att estimera hur många personer som nåtts av en annons.
– Schibsted har många inloggade användare men utmaningen idag med räckviddsestimering för publicister och mediehus är på de användare som inte är inloggade. Tredjepartskakor hade en viktig roll i att kunna estimera räckvidd för digitala annonser på de icke-inloggade användare; nu när de fasats ut på nästan alla webbläsare innebär det ökade utmaningar för estimeringen. Schibsted Reach är vår lösning till de utmaningarna, säger Yuwei Zhang, Business Developer och projektledare för Schibsted Reach.
Schibsted Reach är tillgänglig för digitala kampanjer, oavsett styrningar och placeringar på Schibsteds sajter. Vid kampanjslut rapporteras Schibsted Reach automatiskt och utan manuell handpåläggning i Admarket. Räckvidden som rapporteras är annonsens globala nettoräckvidd i Schibsteds ekosystem. Frekvensen på hur många gånger en person nåtts av en annons redovisas också.
Schibsted samarbetar även med Norstat som tredjepart i estimeringen, där Norstats paneldata har en nyckelroll i metodiken. Metodiken samt den data som används för estimeringen finns också alltid tillgängliga för full transparens.
– Vi tycker att Schibsted Reach är en spännande mätning som definitivt kan ge värde till kunder för att verifiera effektiviteten av medieköp genom att veta hur många personer man har nått. Det är också en stark fördel att metoden är transparent, säger Oliver Esseen, Head of Audience & Tech på IPG Mediabrands.
Med Schibsted Reach kommer Schibsted nu även att kunna snabba på utvecklingen av nya annonsprodukter med fokus på räckvidd. I höst lanseras bland annat en ny nationell räckviddsprodukt med stora effektformat, något som efterfrågats av både byråer och annonsörer.
– Vår ambition är att produkt-och och affärsutveckla vår kampanjrapportering och portfölj med insikter och produkter som ligger i framkant i dagens mediemarknad. Vi vill leda branschen framåt genom att hitta lösningar till viktiga utmaningar, samtidigt som vi är transparenta med hur vi gör det, säger Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services i Sverige.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Yuwei Zhang, Business Developer och projektledare för Schibsted Reach. Telefon: 072–855 23 27. E-post: yuwei.zhang@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Här hittar du oss:
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm
08 - 725 25 00
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
Rockbjörnen intar Gröna Lund – avslutar livesommaren med musikfest3.6.2024 08:01:00 CEST | Pressmeddelande
Rockbjörnen, Aftonbladets och svenska folkets stora musikpris, intar i år Gröna Lund. Den 18 september fylls nöjesparken med sommarens hetaste artister – och omkring 8 000 engagerade fans. Det blir en livesänd prisutdelning där svenska folket röstat fram alla pristagarna.
Hanne Kjöller till Svenska Dagbladet3.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
SvD värvar författaren, sjuksköterskan och DN-kolumnisten Hanne Kjöller, i augusti blir hon ny krönikör på ledarsidan. – Det är en av Sveriges mest tongivande, spännande och nyfikna röster som nu ansluter till ledarredaktionen. Hon kommer att tillföra nya perspektiv, inte minst genom sitt patos och sitt mod att våga vara motvalls, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum