Schibsted Reach ger annonsörer nya insikter i annonsinvesteringen
I dag lanseras Schibsted Reach för Schibsteds externa kunder – en ny unik metod som estimerar hur många personer som nåtts av en annonskampanj. ”Genom att vi kan mäta antal personer som en annons har nått ut till ger vi våra kunder en ny och viktig insikt i deras annonsinvestering", säger Yuwei Zhang, projektledare för Schibsted Reach.

I våras introducerades Schibsted Reach internt för annonssäljarna på Schibsted Marketing Services, SMS. Nu är mätverktyget, som mäter räckvidd för annonser på Schibsteds sajter, redo att lanseras externt i Admarket som är Schibsteds självbetjäningsportal för kampanjbokning och kampanjrapportering.
Schibsted har tidigare rapporterat på måttet Unique Users som mäter kakor men går nu ett steg längre med att estimera hur många personer som nåtts av en annons.
– Schibsted har många inloggade användare men utmaningen idag med räckviddsestimering för publicister och mediehus är på de användare som inte är inloggade. Tredjepartskakor hade en viktig roll i att kunna estimera räckvidd för digitala annonser på de icke-inloggade användare; nu när de fasats ut på nästan alla webbläsare innebär det ökade utmaningar för estimeringen. Schibsted Reach är vår lösning till de utmaningarna, säger Yuwei Zhang, Business Developer och projektledare för Schibsted Reach.
Schibsted Reach är tillgänglig för digitala kampanjer, oavsett styrningar och placeringar på Schibsteds sajter. Vid kampanjslut rapporteras Schibsted Reach automatiskt och utan manuell handpåläggning i Admarket. Räckvidden som rapporteras är annonsens globala nettoräckvidd i Schibsteds ekosystem. Frekvensen på hur många gånger en person nåtts av en annons redovisas också.
Schibsted samarbetar även med Norstat som tredjepart i estimeringen, där Norstats paneldata har en nyckelroll i metodiken. Metodiken samt den data som används för estimeringen finns också alltid tillgängliga för full transparens.
– Vi tycker att Schibsted Reach är en spännande mätning som definitivt kan ge värde till kunder för att verifiera effektiviteten av medieköp genom att veta hur många personer man har nått. Det är också en stark fördel att metoden är transparent, säger Oliver Esseen, Head of Audience & Tech på IPG Mediabrands.
Med Schibsted Reach kommer Schibsted nu även att kunna snabba på utvecklingen av nya annonsprodukter med fokus på räckvidd. I höst lanseras bland annat en ny nationell räckviddsprodukt med stora effektformat, något som efterfrågats av både byråer och annonsörer.
– Vår ambition är att produkt-och och affärsutveckla vår kampanjrapportering och portfölj med insikter och produkter som ligger i framkant i dagens mediemarknad. Vi vill leda branschen framåt genom att hitta lösningar till viktiga utmaningar, samtidigt som vi är transparenta med hur vi gör det, säger Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services i Sverige.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Yuwei Zhang, Business Developer och projektledare för Schibsted Reach. Telefon: 072–855 23 27. E-post: yuwei.zhang@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Här hittar du oss:
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm
08 - 725 25 00
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Johan Strömberg tar plats i styrelsen – lämnar vd-rollen6.12.2023 08:46:00 CET | Pressmeddelande
Podmes grundare och delägare Johan Strömberg förbereder en mjuk sorti från rollen som vd för podcast-tjänsten. Istället kommer han att ta plats i Podmes styrelse. ”Det är rätt tid att göra den här förändringen. Podme har en bra och stark position och jag ser fram emot att i en ny roll vara med och utveckla tjänsten", säger han.
SvD förstärker med fyra nya talanger till redaktionen6.12.2023 07:10:00 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter anställa nya talanger. Jenny Nyman och Alexander Hultman blir breaking news-reportrar och Ahmed Abdigadir reporter på nyhetsredaktionen med särskilt grävfokus. Samtidigt ansluter Linus Sundahl Djerf som fast fotograf på SvD:s visuella avdelning.
Schibsteds Future Report djupdyker i framtiden och i AI5.12.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den tionde utgåvan av Schibsteds årliga trendspaning, Future Report, utforskar AI och hur utvecklingen kommer att påverka våra liv, vårt samhälle och näringslivet. Rapporten tittar också tillbaka i historien för att förstå hur och varför teknologin har gjort att vi är där vi är idag.
SvD och E24 vinnare under The Power of Journalism Awards24.11.2023 13:16:24 CET | Pressmeddelande
The Power of Journalism Awards avgjordes under torsdagskvällen. Svenska Dagbladet tog hem priset i två av kategorierna – Best storytelling och Best innovative entry. Norska E24 tog hem priset i kategorin Best scoop.
Vinnarna av Schibsteds Power of Journalism-stipendium23.11.2023 17:10:53 CET | Pressmeddelande
The Power of Journalism-stipendiet delades idag ut för första gången. Stipendiet på 30 000 kronor delas i år mellan tre stipendiater med ett gemensamt mål: de vill utveckla sig själva och bidra till att stärka mediebranschen och journalistiken. I år heter stipendiaterna Kattis Folkeson, Pierre Le Fevre och Tilda Wendefors.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum