Tonvikten på två starka U23-lag när Sverige åker till EM i Nederländerna

Tolv svenska landsvägscyklister är klara för EM i den nederländska provinsen Drenthe 20–24 september. Betoningen ligger på U23-lagen i både dam- och herrklassen med bra kort som Caroline Andersson, Julia Borgström samt ett starkt herrlag med Jakob Söderqvist som vann Flanders Tomorrow Tour härom veckan. På seniorsidan blir det bara Emilia Fahlin och Hanna Nilsson i EM.

Det blir i mera konkreta ordalag följande svenska lag där alla nedan kör linjeloppet och fyra cyklister dubblerar med tempo.

Damer elit
Emilia Fahlin (bilden)
Hanna Nilsson

Damer U23
Julia Borgström
Caroline Andersson
Karin Söderqvist
Wilma Olausson

Herrar U23
Jakob Söderqvist (även tempo)
Edvin Lovidius (även tempo)
Carl Kagevi
Viktor Lychou

Damer junior
Stina Kagevi (även tempo)
Ella Wahlström (även tempo)

Ett syskonpar i EM-laget med andra med Stina och Carl Kagevi. De två damjuniorerna Stina Kagevi och Ella Wahlström kommer direkt från Waterslay Ladies Challenge, ett Nations cup-etapplopp i Nederländerna, och kör tempot som linjeloppet.

Sedan blir det ett fyra cyklister stort lag i U23 dam, en klass som i VM-sammanhang kom med först 2022 och där integrerad i samma klunga som seniorelit.

”Ett riktigt spännande lag där Caroline (bilden) och Julia ska vara våra starkaste kort”, säger förbundskaptenen Lucas Persson.

I U23 går Jakob Söderqvist från klarhet till klarhet i tempodisciplinen och så vann hann ett etapplopp i Västflandern härom veckan efter ett grymt starkt lagarbete.

Edvin Lovidius, som liksom Söderqvist dubblerar med tempo, Carl Kagevi och innan förkylning Viktor Lychou körde alla i succélaget.

”Ett kul och spännande lag där. Det ska också bli spännande att se hur långt det räcker för Emilia Fahlin och Hanna Nilsson i damelitens linjelopp. Tyvärr har vi ingen herrelit. Båda bröderna Lucas och Jacob Eriksson var taggade och hade velat vara med men deras proffslaget vill också ha med dem och de går före i detta fall, inga konstigheter”, säger Lucas Persson.

Det ser i skrivande stund inte heller ut att bli något herrjuniorlag efter bland annat två skador och en sjukdom under det senaste etapploppet i Schweiz.

Text och foto: Svenska Cykelförbundet (fria för publicering, ange fotocred)

Länkar