Manpower och Epiroc utbildar gruvkompetens i Norr

Manpower och Epiroc Sweden AB samarbetar för att rekrytera och utbilda servicetekniker som ska arbeta i gruvnäringen främst i norra Sverige. Manpower hittar och anställer lämpliga kandidater som går Eprioc Sweden AB:s skräddarsydda utbildning för servicetekniker med start i januari 2024.

Epiroc Sweden AB har ett kontinuerligt behov av kvalificerade servicetekniker i gruv- och anläggningsindustrin runt Kiruna, Gällivare, Skellefteå, Askersund, Göteborg och Stockholm. Störst behov finns i norr och likt många aktörer i branschen har Epiroc Sweden AB svårt att hitta rätt kompetens. I ett nytt samarbete ska Manpower hitta och anställa kandidater med rätt kompetenser som sedan utbildas av Epiroc Sweden AB.

-    Bristen på rätt kompetens gör att vi behöver vara innovativa och hjälpa våra kunder med nya metoder. Tack vare vårt stora nätverk och expertis rekryterar vi även svårhittade kompetenser för den gröna omställningen runt om i landet, säger Patric Palm, Managing Director på Manpower Enterprise.

Manpower anställer personer som får lön under utbildningen. Heltidsutbildningen baseras i Örebro och deltagarna kommer även att genomföra två långa praktikperioder. Efter avslutad utbildning kan deltagarna söka tjänster hos Epiroc Sweden AB.

-    Detta är en unik möjlighet att växa både inom ett yrke men också som individ, och det ger en stark start för en lovande framtid som servicetekniker, säger Elin Rydberg, Academy Leader på Epiroc Sweden AB.

Om utbildningen
Den nya traineeutbildningen för att utbilda nya servicetekniker kommer att innehålla både praktiska och teoretiska moment. Genom programmet får deltagarna djup förståelse för Epiroc Sweden AB:s teknologier, produkter och affärsmodeller. De får möjlighet att praktiskt lära serviceteknikernas vardag både ovan och under jord med hjälp av erfarna servicetekniker inom Epiroc Sweden AB. Viktiga delar av uppdraget är en fallenhet och intresse för ett mekanikarbete. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet. Annonser publiceras under september månad på manpower.se

För mer information, kontakta:
Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Elin Rydberg, Academy Leader på Epiroc Sweden AB, 076-117 73 93, elin.rydberg@epiroc.com

Om Epiroc
Epiroc är en vital del av ett hållbart samhälle och en global produktivitetspartner för gruv- och infrastrukturkunder. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillhandahåller Epiroc innovativ och säker utrustning som borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg för ovanjords- och underjordsapplikationer. Bolaget erbjuder också förstklassig service och annan eftermarknadssupport samt lösningar för automation, digitalisering och elektrifiering. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på 50 miljarder kronor under 2022, och har mer än 18 000 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i över 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se.

Om Manpower
Manpower™ är världsledande inom bemanning och rekrytering och erbjuder flexibla lösningar och snabb tillgång till kompetens. Med en av Sveriges största kandidatbaser och vår stora kunskap om olika verksamheters behov matchar vi rätt person på rätt plats. Vi har 70 års erfarenhet, finns på ett 50-tal orter i Sverige och i mer än 80 länder världen över. Manpower är en del av ManpowerGroup som varje år sätter 15 000 personer i jobb i Sverige. www.manpower.se