Schibsted

Markus Ahlberg blir ny Chief Sustainability Officer på Schibsted

Dela

Markus Ahlberg, tidigare Head of Sustainable Business Development, byter roll med Britt Nilsen, Schibsteds tidigare Head of Sustainability, och kliver in i rollen som Chief Sustainability Officer.

Markus startade i Schibsted under 2020. Innan dess var han konsult med inriktning på rådgivning inom hållbarhet. Markus är civilekonom från Stockholms Universitet och utgår ifrån Stockholm.

– Jag är ivrig att fortsätta den process vi påbörjat. Schibsted har verkligen en unik position när det gäller hur vi bidrar till samhället och planeten. Detta faktum tillsammans med vårt arv av att vara orädda ger oss stora möjligheter att lösa samhälls- och miljöutmaningar och samtidigt bygga morgondagens företag, säger Markus.

Att vara en uppskattad arbetsgivare och minska utsläpp är självklart en del av Schibsteds hållbarhetsarbete men det viktigaste är att se möjligheterna i hur Schibsted kan vara med att skapa en mer hållbar framtid genom att utveckla och investera i produkter och tjänster.

– Det är genom vår verksamhet, där  journalistik möter marknadsplatser och investeringar i framtidens bolag, som Schibsted kan och vill göra skillnad, fortsätter Markus.

– Att vara en del av vårt centrala strategiteam möjliggör integration av hållbarhet i bolagets strategi på riktigt, inte bara en övning på sidan om.

Markus tar nu över Britt Nilsens roll, men hon kommer fortsatt arbeta i teamet som Senior Advisor Sustainability. Bytet kommer från att Britt uttryckt en önskan att uppnå en bättre balans mellan arbete och privatliv efter sex intensiva år som Schibsteds hållbarhetsansvarig. Under de åren har Schibsted tagit stora steg framåt inom hållbarhet under Britts engagerade och kompetenta ledarskap.

– Rollbytet visar värdet av att skapa en platt struktur och engagemang i teamet. Jag beundrar verkligen Britt för den förmågan, som nu skapar möjligheter för både Markus och Britt, säger Knut Ivar Solnes, SVP Group Strategy & Corporate Affairs, och chef för det strategiteam som hållbarhetsteamet är en del av.

– Med tanke på vårt sätt att arbeta kommer det här rollbytet inte att förändra hur vårt team fungerar bortsett från ledarskapet. Jag ser verkligen fram emot att fortsätta arbeta med en av mina passioner, att sprida hållbarhetskunskap och engagemang på Schibsted, säger Britt.

Nyckelord

Kontakter

Om Schibsted

Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00
https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye