Markus Ahlberg blir ny Chief Sustainability Officer på Schibsted
Markus Ahlberg, tidigare Head of Sustainable Business Development, byter roll med Britt Nilsen, Schibsteds tidigare Head of Sustainability, och kliver in i rollen som Chief Sustainability Officer.

Markus startade i Schibsted under 2020. Innan dess var han konsult med inriktning på rådgivning inom hållbarhet. Markus är civilekonom från Stockholms Universitet och utgår ifrån Stockholm.
– Jag är ivrig att fortsätta den process vi påbörjat. Schibsted har verkligen en unik position när det gäller hur vi bidrar till samhället och planeten. Detta faktum tillsammans med vårt arv av att vara orädda ger oss stora möjligheter att lösa samhälls- och miljöutmaningar och samtidigt bygga morgondagens företag, säger Markus.
Att vara en uppskattad arbetsgivare och minska utsläpp är självklart en del av Schibsteds hållbarhetsarbete men det viktigaste är att se möjligheterna i hur Schibsted kan vara med att skapa en mer hållbar framtid genom att utveckla och investera i produkter och tjänster.
– Det är genom vår verksamhet, där journalistik möter marknadsplatser och investeringar i framtidens bolag, som Schibsted kan och vill göra skillnad, fortsätter Markus.
– Att vara en del av vårt centrala strategiteam möjliggör integration av hållbarhet i bolagets strategi på riktigt, inte bara en övning på sidan om.
Markus tar nu över Britt Nilsens roll, men hon kommer fortsatt arbeta i teamet som Senior Advisor Sustainability. Bytet kommer från att Britt uttryckt en önskan att uppnå en bättre balans mellan arbete och privatliv efter sex intensiva år som Schibsteds hållbarhetsansvarig. Under de åren har Schibsted tagit stora steg framåt inom hållbarhet under Britts engagerade och kompetenta ledarskap.
– Rollbytet visar värdet av att skapa en platt struktur och engagemang i teamet. Jag beundrar verkligen Britt för den förmågan, som nu skapar möjligheter för både Markus och Britt, säger Knut Ivar Solnes, SVP Group Strategy & Corporate Affairs, och chef för det strategiteam som hållbarhetsteamet är en del av.
– Med tanke på vårt sätt att arbeta kommer det här rollbytet inte att förändra hur vårt team fungerar bortsett från ledarskapet. Jag ser verkligen fram emot att fortsätta arbeta med en av mina passioner, att sprida hållbarhetskunskap och engagemang på Schibsted, säger Britt.
Nyckelord
Kontakter
Øyvind Vormeland SalteInterim Director, Group Communication
Tel:+47 99239021oyvind.salte@schibsted.noOm Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm
08 - 725 25 00
https://www.schibsted.com
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Johan Strömberg tar plats i styrelsen – lämnar vd-rollen6.12.2023 08:46:00 CET | Pressmeddelande
Podmes grundare och delägare Johan Strömberg förbereder en mjuk sorti från rollen som vd för podcast-tjänsten. Istället kommer han att ta plats i Podmes styrelse. ”Det är rätt tid att göra den här förändringen. Podme har en bra och stark position och jag ser fram emot att i en ny roll vara med och utveckla tjänsten", säger han.
SvD förstärker med fyra nya talanger till redaktionen6.12.2023 07:10:00 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter anställa nya talanger. Jenny Nyman och Alexander Hultman blir breaking news-reportrar och Ahmed Abdigadir reporter på nyhetsredaktionen med särskilt grävfokus. Samtidigt ansluter Linus Sundahl Djerf som fast fotograf på SvD:s visuella avdelning.
Schibsteds Future Report djupdyker i framtiden och i AI5.12.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den tionde utgåvan av Schibsteds årliga trendspaning, Future Report, utforskar AI och hur utvecklingen kommer att påverka våra liv, vårt samhälle och näringslivet. Rapporten tittar också tillbaka i historien för att förstå hur och varför teknologin har gjort att vi är där vi är idag.
SvD och E24 vinnare under The Power of Journalism Awards24.11.2023 13:16:24 CET | Pressmeddelande
The Power of Journalism Awards avgjordes under torsdagskvällen. Svenska Dagbladet tog hem priset i två av kategorierna – Best storytelling och Best innovative entry. Norska E24 tog hem priset i kategorin Best scoop.
Vinnarna av Schibsteds Power of Journalism-stipendium23.11.2023 17:10:53 CET | Pressmeddelande
The Power of Journalism-stipendiet delades idag ut för första gången. Stipendiet på 30 000 kronor delas i år mellan tre stipendiater med ett gemensamt mål: de vill utveckla sig själva och bidra till att stärka mediebranschen och journalistiken. I år heter stipendiaterna Kattis Folkeson, Pierre Le Fevre och Tilda Wendefors.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum