Olyckorna med elsparkcyklar ökar - 2 av 3 har inte koll på reglerna
I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är oklara för många och flera är negativt inställda till elsparkcyklar som en del av stadstrafiken.

Uppgifterna kommer från en enkät som på uppdrag från Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF genomförts för att undersöka kännedomen om reglerna för elsparkcyklar. Drygt 1000 personer från 16 städer där det finns uthyrning av elsparkcyklar svarade. Resultaten visar att det finns delade meningar kring allmänhetens förståelse och upplevelser av detta transportalternativ.
Okunskap om både nya och tidigare regler
De nya reglerna gäller parkeringsförbud på gångbanor, trottoarer och cykelbanor samt körförbud på gångbanor och trottoarer. Men ett år efter att de nya reglerna infördes har majoriteten alltså inte koll på vad som gäller. Hela 65% svarade att de inte känner till eller känner sig osäkra på reglerna.
Frågorna handlade också om de regler som funnits sedan tidigare, bland annat den om att barn under 15 år ska ha hjälm när de kör elsparkcykel. Där svarade hela 33% att de inte känner till lagkravet om hjälm och 22% vet inte att det är förbjudet att skjutsa på en elsparkcykel.
- Vi är inte förvånade över resultatet. Vi ser föräldrar som skjutsar sina barn på elsparkcyklar till skolan och vi ser barn som kör utan hjälm. Och att parkeringsreglerna inte följs har ju länge varit en het fråga, säger Malin Lundgren, verksamhetschef på NTF Väst.
Många negativa till elsparkcyklar
Statistiken visar att antalet olyckor där elsparkcyklar är inblandade ökar. Förarnas beteende och brist på kunskap gör att många är negativt inställda till elsparkcyklar som fordon.
- Vissa ser elsparkcyklar som ett smidigt och miljövänligt sätt att ta sig fram genom staden medan andra anser att de är livsfarliga. Flera uttrycker oro över bristande efterlevnad av trafikregler, aggressiva körstilar och att de är farliga för fotgängare, berättar Malin Lundgren på NTF Väst.
Nästan 30% har inte koll på förbudet att köra på gångbanor och trottoarer. 23% saknar kunskap om att parkering inte är tillåten på gångbanor, trottoarer och cykelbanor.
- Många missar att elsparkcykel faktiskt klassas som en cykel i de flesta fall. Det handlar om var man får köra och hur elsparkcykeln och du som förare ska vara utrustad. Vi behöver öka kunskapen om vad som gäller. Inte minst hos föräldrar som skjutsar sina barn på elsparkcyklar eller låter barnen köra själva utan hjälm, menar Malin Lundgren, NTF Väst.
NTF:s enkätundersökning genomfördes av Nordic Viewpoint under två veckor i augusti 2023. Totalt svarade 1023 personer från följande städer: Borås, Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Linköping, Lund, Malmö, Norrköping, Stockholm, Uppsala, Varberg, Västerås och Örebro.
Detta gäller för elsparkcyklar:
- Elsparkcyklar ska köras på samma sätt som andra cyklar. Det innebär att du kan köra på cykelvägar och i viss utsträckning även på bilvägar. Det är inte tillåtet att köra en elsparkcykel på en trottoar eller gångbana.
- Elsparkcykeln ska ha bromsar och ringklocka.
- Kör du i mörker ska elsparkcykeln ha fram- och baklyse samt vara utrustad med reflexer.
- Om den som kör är yngre än 15 år krävs hjälm, men vi rekommenderar att alla som cyklar ska använda hjälm.
- Du får inte skjutsa någon på en elsparkcykel.
- Det är inte tillåtet att parkera en elsparkcykel på en gång- eller cykelbana om det inte finns en uppställningsplats eller anordning för parkering av cyklar.
Nyckelord
Kontakter
Malin LundgrenVerksamhetschefNTF Väst
Tel:0709-96 76 16malin.lundgren@ntf.seLänkar
NTF - Nationella trafiksäkerhetsförbundet är en oberoende och idéburen organisation som arbetar för allas rätt till en säker och hållbar trafik. Det övergripande målet är Nollvisionen – att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken.
Följ NTF
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från NTF
Ny nationell rekommendation om bältesanvändning under graviditet6.11.2025 08:16:04 CET | Pressmeddelande
Att använda bilbälte på rätt sätt är avgörande för säkerheten - även under graviditeten. Trots detta placerar många gravida bältet fel, vilket kan öka risken för skador på både den gravida kvinnan och fostret vid en kollision. För att öka kunskapen har Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF i samarbete med forskare från Chalmers Industriteknik, Folksam, If, SAFER, SIS/TK 242, Trafikverket och Volvo Cars tagit fram en gemensam nationell rekommendation för bältesanvändning under graviditet.
NTF vill få fler att synas i mörkret – delar ut gratis reflexer23.10.2025 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
På söndag går vi över till vintertid vilket innebär mörkare eftermiddagar och svårare att se varandra ute i trafiken. Glöm då inte reflexen! NTF arbetar för en säkrare trafik och att fler ska synas i mörkret. Därför kommer vi att dela ut kostnadsfria reflexer på flera platser i landet.
Trafiksäkerhet är inte en prioriterad fråga för arbetsgivare14.10.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Resor i tjänsten uppfattas inte som en del av arbetsmiljöarbetet. I alla fall om vi ser till vad arbetstagare själva svarar när de fått frågan av Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF.
Varannan bilist fortsätter köra för fort utanför skolor14.8.2025 08:15:00 CEST | Pressmeddelande
Barnens rätt till en trygg skolväg fortsätter hotas av bilister som inte håller hastighetsbegränsningen. Trots återkommande uppmärksamhet kör fortfarande nästan hälften av bilisterna för fort utanför skolor. Det visar nya mätningar från NTF som genomförts på nio platser runt om i landet under vårterminen 2025. Av nära 60 000 observationer körde hela 48 procent över tillåten hastighet – mitt under skoltid.
Pensionerade kvinnor tar tillbaka ratten – NTF och Länsförsäkringar i Jönköping gör det möjligt10.3.2025 09:03:26 CET | Pressmeddelande
Efter flera framgångsrika genomföranden återkommer utbildningen "Ta tillbaka ratten" till Jönköping under 2025. Utbildningen är särskilt utformad för pensionerade kvinnor som har körkort, men som på grund av olika omständigheter inte kör bil. Satsningen ska främja kvinnors mobilitet och självständighet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum