Naturskyddsföreningen lämnar X

Efter en längre period med oroväckande utveckling på plattformen X med ökande mängd desinformation, hat och hot väljer Sveriges största miljöorganisation nu att sluta twittra. I stället hänvisar Naturskyddsföreningen till sina andra befintliga konton i sociala medier och egna kanaler.

— Twitter/X har varit en mycket viktig plattform, men den bristande hanteringen har gjort den alltmer irrelevant. Naturskyddsföreningen tystnar inte på grund av hat och hot, utan fortsätter självklart att ta debatten på andra plattformar med färre trollkonton och bättre förutsättningar för en öppen och demokratisk dialog, säger Beatrice Rindevall, Naturskyddsföreningens ordförande.

— Det är oroande att X som har varit viktig för det politiska samtalet har blivit en allt mindre trygg och demokratisk plats. Precis som många andra miljöorganisationer, forskare och journalister världen över bedömer vi nu inte längre att vi kan fortsätta vara aktiva där, säger Hanna Berheim Brudin, kommunikationschef på Naturskyddsföreningen.

Plattformen X, tidigare Twitter, har förändrats snabbt sedan ägarbytet hösten 2022. Medier har rapporterat om att majoriteten av personalen har sagts upp och annonsörer har flytt, och om studier som bekräftar upplevelsen att mängden desinformation och hatiskt innehåll ökar. Många användare är inaktiva eller har lämnat plattformen helt, vilket inte minst gäller miljörörelsen, media och akademiska företrädare runt om i världen.

— X domineras alltmer av hat, hot och hets. Det är en allt smalare målgrupp som nås här, samtidigt som det tar allt större tid och energi från Naturskyddsföreningens medarbetare och medlemmar att möta desinformation och hatiska meddelanden, säger Hanna Berheim Brudin.

Naturskyddsföreningen hänvisar i stället till sina konton på Facebook, Instagram, Linkedin, Tiktok och Youtube samt sin webbplats. Beatrice Rindevall, som valdes till föreningens ordförande i juni i år, har också ett officiellt Instagramkonto: @beatricerindevall. Till föreningens medlemmar skickas löpande också ett stort antal nyhetsbrev på olika teman, och för media finns ett särskilt pressrum

Kommentar om regeringens budgetutspel om klimatpolitiken18.9.2024 13:14:55 CEST | Pressmeddelande

”Halva mandatperioden har nu gått, och Tidöpartierna har ägnat tiden åt att öka utsläppen. Medan stora delar av världen nu svämmar över driver regeringen och Sverigedemokraterna en politik som aktivt förvärrar situationen. I stället för att satsa på effektiva åtgärder för att minska utsläppen verkar den nya statsbudgeten fortsätta med samma destruktiva politik”, säger Beatrice Rindevall, ordförande Naturskyddsföreningen.